Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-18, 09:35
  #1
Medlem
RockOves avatar
Hej!

Parallellimport av läkemedel är ett bra och välbeprövat sätt att få ned läkemedelskostnaderna i samhället. Men spårningsbarheten blir lidande och ffa ompaketering men även gissningsvis andra steg i kedjan mellan tillverkare och konsument bör rimligtvis skapa stora möjligheter att på ett eller annat sätt göra ingrepp i syfte att göra stora ekonomiska vinster. Enklaste exemplet torde vara att helt sonika byta ut läkemedlet vid ompaketering mot verkningslösa kopior för att kunna sälja det äkta läkemedlet vidare. Det skulle antagligen snart upptäckas men jag föreställer mig många möjligheter att påverka de riskerna, som te x att bara byta ut delar av en förpackning, vilket antagligen sällan för slutkonsumenten skulle utgöra tillräckligt underlag att anmäla att något inte står rätt till med medicinen de fått. Dessutom tänker jag mig att tilltron till läkemedel som köpts på apotek i sverige är extremt hög och att det därför ska mycket till innan slutkonsumenten skulle rikta misstankar mot läkemedlet de fått ut.

Mycket spekulationer här förstås. Har svårt att hitta info som bekräftar eller dementerar. Däremot så har en lag antagits som kraftigt kommer att minska möjligheterna att fiffla med läkemedlen i EU (som dock träder i kraft först 2019) så utifrån det så drar jag slutsatsen att det finns fog för mina misstankar.
Vet någon mer i detta ämne så är jag ytterst intresserad.
Citera
2016-09-18, 10:56
  #2
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockOve
Hej!

Parallellimport av läkemedel är ett bra och välbeprövat sätt att få ned läkemedelskostnaderna i samhället. Men spårningsbarheten blir lidande och ffa ompaketering men även gissningsvis andra steg i kedjan mellan tillverkare och konsument bör rimligtvis skapa stora möjligheter att på ett eller annat sätt göra ingrepp i syfte att göra stora ekonomiska vinster. Enklaste exemplet torde vara att helt sonika byta ut läkemedlet vid ompaketering mot verkningslösa kopior för att kunna sälja det äkta läkemedlet vidare. Det skulle antagligen snart upptäckas men jag föreställer mig många möjligheter att påverka de riskerna, som te x att bara byta ut delar av en förpackning, vilket antagligen sällan för slutkonsumenten skulle utgöra tillräckligt underlag att anmäla att något inte står rätt till med medicinen de fått. Dessutom tänker jag mig att tilltron till läkemedel som köpts på apotek i sverige är extremt hög och att det därför ska mycket till innan slutkonsumenten skulle rikta misstankar mot läkemedlet de fått ut.

Mycket spekulationer här förstås. Har svårt att hitta info som bekräftar eller dementerar. Däremot så har en lag antagits som kraftigt kommer att minska möjligheterna att fiffla med läkemedlen i EU (som dock träder i kraft först 2019) så utifrån det så drar jag slutsatsen att det finns fog för mina misstankar.
Vet någon mer i detta ämne så är jag ytterst intresserad.
Jag vet inte mer om detta ämne, men jag har liknande misstankar/spekulationer som du har, jag har upplevt att vissa paralellimporterade läkemedel inte har samma effekt som orginalet. Problemet vi har nu är ju att apoteksmarknaden är avreglerad, vilket innebär att apoteken köper in det billigaste. Som kund numera måste man välja den billigare medicinen för att den ska bli förmånsklassad, väljer du originalet får du betala fullt pris och det kommer inte att räknas in i högkostnadsskyddet.

Så den nya EU-lagen träder inte i kraft förrän 2019, det är förjävligt.
Citera
2016-09-18, 11:32
  #3
Medlem
nja att byta ut mot verkningslösa sockerpiller tror jag inte på,

läkemedel i sin råform är inte dyrt, det som är dyrt är licensen/patentet att tillverka ett visst ämne
Citera
2016-09-18, 16:39
  #4
Medlem
Utanför EU så tror jag prevalensen av förfalskade läkemedel är större. Men inom EU? Knappast. Här har alla länder kraftigt reglerad produktion och spårbarheten är extrem. Däremot läkemedel från Asien/Sydamerika så har det hittas förfalskade läkemedel den senaste åren, just på grund utav kriminella i länderna har insett att spårbarheten är sämre samt att läkemedelsbranchen är något där man kan tjäna extremt mycket pengar på vissa preparat, som läkemedel som behandlar olika cancerformer exempelvis.

Detta är såklart väldigt problematiskt, men hittills så har inget fall inom Sverige upptäckts hos reglerade apotek, men däremot illegala är en hel annan historia.

Läkemedelsverkets uppskattning är att 62% av alla läkemedel som säljs på oreglerade internetapotek är förfalskade läkemedel, därför är jag en stor förespråkare emot dessa illegala apotek(och att det är etiskt förfärligt att inte kunna försäkra någon att ett förskrivet preparat fungerar).

Jag letade runt lite och hittade en hemsida från EU som kan vara intressant för de som vill fördjupa sig inom detta ytterligare.
Citera
2016-09-18, 17:49
  #5
Medlem
Har tyvärr märkt av det här VÄLDIGT mycket. Är helt säker på att jag fått sockerpiller på vissa märkens generiska läkemedel.
Citera
2016-09-19, 07:02
  #6
Medlem
Doleos avatar
När det gäller Alprazolam Depot, märkte jag tydligt av att den paralellimporterade, Alprazolam Krka Depot inte hade samma effekt som Xanor Depot, originalet. Kollade just i FASS, originalet är borttaget, nu finns bara Krka-skräpet.
Citera
2016-09-19, 07:19
  #7
Medlem
990099s avatar
Detta fenomenet är känt i USA Canada Asien då perfekta kopior tillvärkas för en fraktion av original priset för ett sedan blanda ut med äkta varor och distribuera ut till Apoteken tror att det kommer att bli ett enormt problem i framtiden då vinsterna är enorma.

Skall dock inte förväxlas med det generic marknaden,
Citera
2016-10-20, 21:55
  #8
Medlem
Torpedullas avatar
Är det därför fyra apotek fått stänga med omedelbar verkan i Stockholmsområdet?
Citera
2016-10-21, 03:53
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Jag vet inte mer om detta ämne, men jag har liknande misstankar/spekulationer som du har, jag har upplevt att vissa paralellimporterade läkemedel inte har samma effekt som orginalet.
Olika tillverkningsmetoder och ingredienser kan påverka hur den aktiva substansen verkar, vill du ha ett exempel så kan du titta på levaxin och euthyrox.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-10-21 kl. 03:56.
Citera
2016-10-21, 19:58
  #10
Medlem
Afrolovers avatar
Globalt är förfalskade läkemedel ett stort problem.

Tror dock inte det har upptäckts några förfalskade läkemedel i Sverige. Vi har få grossister av läkemedel och leverantören vill nog inte mista den svenska marknadens höga priser. Därtill tror jag att Läkemedelsverket regelbundet tar stickprov på alla läkemedel.

Generiska läkemedel och pararellimporterade läkemedel är inte samma sak.

Hur ett välfungerande läkemedel "upplevs" är i mycket en psykologisk fråga. Ibland har folk blivit friska genom att äta bevisad placebo till och med. "Jag nåste ha min tablett och trösta mig med" för att bli bra.
Citera
2016-10-21, 21:26
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Tror dock inte det har upptäckts några förfalskade läkemedel i Sverige. Vi har få grossister av läkemedel och leverantören vill nog inte mista den svenska marknadens höga priser. Därtill tror jag att Läkemedelsverket regelbundet tar stickprov på alla läkemedel.

Stickprov tas och mediciner dras regelbundet in för att nånting är fel men det är nånting vi sällan får veta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback