Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-17, 17:06
  #1
Medlem
Trogskalles avatar
Det finns en knapp på mitt tangentbord (laptop) som gör att hela webbläsaren stängs ner om man råkar trycka på den. Eftersom knappen sitter bredvid volymknappen så trycker man ofta på denna knapp av misstag och webbläsaren stängs och alla flikar försvinner.

Detta gör mig väldigt frustrerad och jag undrar av vilken anledning man sätter en sådan knapp på tangentbordet. Säkert någon psykiskt instabil person som vill jävlas med folk.
Så min fråga är då. Går det att inaktivera knappar på ett tangentbord?
Det går såklart att pilla bort hela knappen gissar jag.

Inte samma tangentbord men ungefär så här ser det ut. Knappen med ett kryss till höger om volymknapparna längst uppe.
http://cdn6.bigcommerce.com/s-blhknq...laptop_key.jpg

Hoppas på snabbt svar. Nästa gång jag råkar trycka på den knappen åker laptopen i soptunnan.
Citera
2016-09-17, 17:13
  #2
Avstängd
Har du programvaran och rätt drivrutiner, ofta så går det att omdirigera/skriva nytt kommando för en knapp.


Vad är det för tangentbord modell och märke?
Citera
2016-09-17, 17:14
  #3
Medlem
Knappen på din bild är för att stänga av mikrofonen, men det finns också Lenovo-tangentbord med ett kryss som nog betyder stäng eller liknande.

Du borde kunna mappa om dina knappar. Kolla om du har en applikation som heter "Thinkpad configuration utility" eller dylikt.
Citera
2016-09-17, 18:06
  #4
Medlem
pelle_snusks avatar
Ta en titt på SharpKeys (som jag använder med Win10) - bör kunna göra det du ber om. (https://sharpkeys.codeplex.com/)
Citera
2016-09-17, 18:12
  #5
Medlem
Ctrl-F4 lol
Citera
2016-09-17, 19:33
  #6
Medlem
Trogskalles avatar
Jag ska kolla upp era tips. Tack. I värsta får man väl montera bort hela knappen för den fyller ju ingen viktig funktion.
Citera
2016-09-17, 23:45
  #7
Medlem
Vill du ha en snabb och helt oteknisk lösning tar du en nyckel och pillar bort knappen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback