Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-09-23, 08:32
  #85
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Kände inte till storleken.

Dagens tips: Läs tråden innan du kommenterar!
Citera
2016-09-23, 18:24
  #86
Medlem
GoFuckADucks avatar
Vad har en 300 meter asteroid för sprängkraft? 1-2 st Tsarbomba kanske?
Citera
2016-09-26, 22:12
  #87
Medlem
Jag var tvungen att räkna lite på detta. Jag utgick från en asteroid på 300 meters diameter på ett avstånd som är 18,8x avståndet mellan jorden och månen.

För att få lite bättre koppling på hur nära detta är med något som är lättare att relatera till. Tänk er att jorden är stor som en fotboll, lägg den på mittpunkten på en fotbollsplan. Asteroiden är då 0,006 mm liten och passerar som närmst 141,7 meter från vår fotboll. Det är alltså en bra bit ut på parkeringen som en partikel långt mycket mindre än ett dammkorn swishat förbi.

Det känns inte som att risken är sådär jättestor att det blir en träff nästa gång den passerar heller men efter några miljoner passager kanske den får in en träff.

De stor avstånden och den enorma tid som Universum funnits gör det högst osannolikt att någon av de människor som lever idag får uppleva ett nedslag av denna dignitet.
Citera
2016-09-27, 15:58
  #88
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Vad har en 300 meter asteroid för sprängkraft? 1-2 st Tsarbomba kanske?
Se inlägg # 50, den avslutande divisionen får du göra själv.
Citera
2016-10-05, 12:49
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _js
Fel.
http://www.svtplay.se/klipp/10072399...n-totalt?cmpid

Då backar jag. Tack för länken
Citera
2017-11-29, 00:51
  #90
Medlem
Asteroider brukar komma tillbaka eller hur. Det beror på att rymden är rund.
Citera
2017-11-29, 06:11
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julgubbe
Asteroider brukar komma tillbaka eller hur. Det beror på att rymden är rund.
Nej, det beror inte på att rymden är rund. Faktiskt talat så är universium flat. Nånga asteroider har en omloppsbana runt vår sol, precis som vår planet.
Citera
2017-11-29, 16:53
  #92
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarmannen
Det har aldrig bott så många på jorden som det gör nu. Dvs att 6 miljarder människor har inte dött från människans start fram till nu. Skulle alla dö nu skulle det innebära att dö av den kometen skulle vara den vanligaste dödsorsaken bland vår sort

Inte riktigt säker på hur du menar. Att aldrig förra har så många dött samtidig? Av samma orsak?

http://bigthink.com/paul-ratner/how-...n-planet-earth

Verkar som att ca 7% av alla som någonsin levt, lever i dagsläget. Skulle kunna tänka mig att det finns en vanligare orsak än rymdbumlingar..
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback