Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-13, 18:03
  #13
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Kräver och kräver.
Jägare har ju det som intresse och har ju redan vapen examen och allt. Sen var ju frågan om hur det funkar politiskt, eller hur?
Och jo jag är ute i skogen på nätterna då jag är hobbyastronom.
Men tvivla på du.
Citera
2018-01-15, 07:30
  #14
Avstängd
Dekorimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condemnation

Kan man lägga ut något som skrämmer bort asen? Har skog bakom huset och åker framför och inget staket någonstans. Ska jag sitta en hel natt i bilen och hänga mig på tutan när dom kommer? Idéer tas gärna emot snarast.

Såg denna tråd först nu, så det finns risk att du redan löst problemet eller t. om. flyttat!

Men jag skriver ändå, i hopp om att kanske kunna hjälpa någon annan med samma bekymmer.

Vildsvin är skygga och försiktiga. En stor strålkastare med IR-sensor är därför ett mycket bra sätt att skrämma bort dem. Det ska vara starkt vitt ljus, t ex 20W LED. Om det inte finns något extremt gott för dem just där typ bröd, potatis, majs eller tjära, så kommer de att välja annan plats att böka loss på, som inte är upplyst.

Elstängsel fungerar också bra, som sagt, men är olämpligt dels pga att det är kostsamt och dels att risken finns att annat vilt trasslar in sig och blir liggande med ström varannan sekund tills någon hittar dem. Ingen hit.
Citera
2018-02-08, 22:51
  #15
Medlem
lampa funkar, det kör vi i lule!
Citera
2018-02-09, 19:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condemnation
Vi har alltid haft mycket gris här men nu efter tre år har dom asen börjat härja i trädgården!

Dom har plöjt sönder alla jordgubbar, plöjt igenom hallonbuskarna, plöjt igenom landet där jag har potatis, rödbetor och purjolök. Och dom äter inte ens grödorna så det verkar som att dom är ute efter annat, vad? Det ligger grönsaker och jordgubbsplantor i en salig röra! Dom återkommer nästan varje natt nu sedan 2 veckor.

Dessutom plöjer dom random stora gropar i gräsmattan! Hur får jag stopp på detta? Har ingen jägarexamen och jaktinnehavaren är utomlands i 3 veckor.

Kan man lägga ut något som skrämmer bort asen? Har skog bakom huset och åker framför och inget staket någonstans. Ska jag sitta en hel natt i bilen och hänga mig på tutan när dom kommer? Idéer tas gärna emot snarast. Grönsakerna går att plantera om nästa år men är inte sugen på att få hela gräsmattan förstörd!
Sätt upp elstängsel runt tomten, så får du vara ifred.
Citera
2018-02-09, 19:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GNAZIX
lampa funkar, det kör vi i lule!
Klart att det gör, för i Luleå finns väl inga vildsvin.
Citera
2018-03-02, 09:44
  #18
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Klart att det gör, för i Luleå finns väl inga vildsvin.
Den magiska lampan måste ju ha fungerat då , eller hur ?
Citera
2020-08-07, 17:38
  #19
Medlem
I Berlin är det vanligt med vildsvin i parker, nu uppmärksammas en historia där ett vildsvin mitt på dagen stjäl en väska som också innehåller en laptop. Det hela skedde på ett nudistbad och ägaren förföljde vildsvinet - naken. Mannen lyckades till sist få tillbaka sin väska

https://www.berliner-kurier.de/kiez/...ewald-li.97424

https://www.timesnownews.com/the-buz...o-viral/633597
Citera
2020-08-07, 21:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Den magiska lampan måste ju ha fungerat då , eller hur ?
Jag häller mjölk runt huset, det håller tigrarna borta!
Citera
2020-08-12, 16:43
  #21
Medlem
Amfomss avatar
Vildsvin är med avstånd skogens smartaste djur så det där med lampor och radio lär dom sig snabbt att det inte är farligt.

Det som fungerar bäst är elstängsel och då inte något mesigt. Trådarna skall sitta på 15, 30, 45 och 60 cm höjd. Skruva upp strömmen så mycket det går, speciellt vintertid då dom har extra tjock päls.

Har vildsvinen väl hittat något gott i din trädgård så är risken att dom kommer tillbaka stor så du bör nog vidta någon form av åtgärder.

Nu vet jag inte hur du bor men är det lantligt så är det nog läge att låta någon jägare hjälpa dig. Jag har hjälpt en hel del bönder att bli av med vildsvinsproblem på sina vallar / åkrar och dom har inga problem längre.

Det finns egentligen bara två sätt att få bort vildsvin från ett specifikt område:
1. Se alltid till att det finns mat i närheten. Så länge dom hittar mat någon annanstans än där du inte vill att dom skall vara så kommer dom att gå dit istället. Majs, korn, vete etc är bra att lägga ut, speciellt majs som är deras favorit. Tjära även ett par träd i anslutning till matplatsen så att dom kan skrubba sig - det gör också att den platsen blir mer intressant än din trädgård.

2. Jakt. Skjuter man en gris i en grupp så kommer gruppen oftast inte tillbaka på ett par veckor. Det kräver dock mycket av jägaren - mycket tid får läggas på att störa dom. När jag jagar som mest är jag ute sex - sju dagar i veckan.

Skjut ALDRIG ledarsuggan ! Det är hon som håller ordning i gruppen. Skjuter man henne så blir det fullständig anarki i gruppen. Ledarsuggan och en gylta är normalt sett de enda som får bli dräktiga i gruppen - det styr ledarsuggan. Skjuter du bort henne så är samtliga gyltor garanterat dräktiga inom ett par veckor och då blir ditt problem långt mycket större än vad det var tidigare så spara ledarsuggan !

Hoppas att du är hjälpt av ovanstående. Önskar du veta mer så står jag gärna till tjänst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback