Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 21:10
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Skillnaden var att det inte var brottsligt. Herlitz måste ha varit väl medveten om att han bröt en klar och tydlig tystnadsplikt.

Visselblåsarlagen måste väl gälla här ? Dessutom hade väl inga identiteter lämnats ut till dem som står utanför sekretessen ? Dvs till utomstående.

Påminner om han på Sjöfartsverket som i Tingsrätten berättade om ett grund som saknades på ett sjökort som Sjöfartsverket hade missat, han vart ju avskedad.

Jag anser väl inte att Bernt brutit emot tystnadsplikten på ett sätt som skadat förtroendet emellan vårdpersonal och patienten som är grundpelaren i just att tystnadsplikten ska upprätthållas.


Det är ju bara Migrationsverket som har underrättats, och som de fungerar så ska de ju hålla viss tystnadsplikt även dem.

Landstingen och i synnerhet FKassan har ju uppmanat tidigare att anmäla fusk vad gäller tex tandvård, det finns ju ngra historier om någon tandläkare som hade typ > 50 patienter om dagen. Den kvinnliga tandläkaren hade debiterat FK för en mängd behandlingar som inte kan ha utförts. Hon ska aktivt ha samlat på personnummer och registrerat dem som patienter. Trots att dessa aldrig varit där,
Bedrägerierna uppgick tydligen till miljonbelopp gentemot FK - Det fanns även en annan liknande historia om en mottagning som hade debiterat FK för behandlingar på patienter som redan var dödförklarade, alltså också en som aktivt samlat på sig personnummer för att registrera icke existerande patienter.

Samma historier om åldersfusk liknande Bernts berättelse finns numera på en mängd tandläkarmottagningar om tex gamla lagningar, tandstens-problematik och tandlossning som hos 40-50-åringar, ändå så påstår de sig vara typ 17 år ?

Att gå så långt som till avsked för bara en i grunden disciplinär fråga är att skjuta mygg med kanon, typ...
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2017-10-28 kl. 21:21.
Citera
2017-10-29, 04:31
  #170
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Visselblåsarlagen måste väl gälla här ? Dessutom hade väl inga identiteter lämnats ut till dem som står utanför sekretessen ? Dvs till utomstående.

Påminner om han på Sjöfartsverket som i Tingsrätten berättade om ett grund som saknades på ett sjökort som Sjöfartsverket hade missat, han vart ju avskedad.

Jag anser väl inte att Bernt brutit emot tystnadsplikten på ett sätt som skadat förtroendet emellan vårdpersonal och patienten som är grundpelaren i just att tystnadsplikten ska upprätthållas.


Det är ju bara Migrationsverket som har underrättats, och som de fungerar så ska de ju hålla viss tystnadsplikt även dem.

Landstingen och i synnerhet FKassan har ju uppmanat tidigare att anmäla fusk vad gäller tex tandvård, det finns ju ngra historier om någon tandläkare som hade typ > 50 patienter om dagen. Den kvinnliga tandläkaren hade debiterat FK för en mängd behandlingar som inte kan ha utförts. Hon ska aktivt ha samlat på personnummer och registrerat dem som patienter. Trots att dessa aldrig varit där,
Bedrägerierna uppgick tydligen till miljonbelopp gentemot FK - Det fanns även en annan liknande historia om en mottagning som hade debiterat FK för behandlingar på patienter som redan var dödförklarade, alltså också en som aktivt samlat på sig personnummer för att registrera icke existerande patienter.

Samma historier om åldersfusk liknande Bernts berättelse finns numera på en mängd tandläkarmottagningar om tex gamla lagningar, tandstens-problematik och tandlossning som hos 40-50-åringar, ändå så påstår de sig vara typ 17 år ?

Att gå så långt som till avsked för bara en i grunden disciplinär fråga är att skjuta mygg med kanon, typ...

Bra inlägg. Frågan är ju vem han skulle ha framfört eller anmält sina misstankar till, om inte just till Migrationsverket? Myndigheter kan ju inte uppmana till att anmäla fusk om det sedan innebär en stor risk att man kan bli av med jobbet och dylikt. Och vi alla vet att hade det gällt någon annan än en asylsökande/invandrare hade detta inte hänt Bernt och hans familj. Härskaren Staten vill lära undersåtarna en läxa - håll käften, jobba på, betala skatt och ifrågasätt inte oss eller våra metoder.

Han skickade inte ut sina misstankar i den alternativa pressen, liksom. Till skillnad från vänsterpöbeln som ringer ner arbetsgivare med anställda som inte har rätt värdegrund och kräver att de avskedas. Han försökte sköta det så internt som det gick. Det är ändå just inom tandvårdsyrkena som bluffen med skäggbarnen visar sig allra tydligast rent medicinskt på mer vardaglig vård.

Batikhäxor till goda män kan dra något gammalt över sig, de har ett personligt vinstintresse (och sexuellt?) i att så många skäggbarn som möjligt får stanna i Sverige. Det är lika korkat som när asyladvokaterna uttalar sig i frågor där de har en klar partisk position i frågan.

I stället för att börja undersöka Bernts "tips" så skjuter de honom i sank. Fullständigt.

Värdegrundssverige slår till igen.
Citera
2017-11-22, 20:21
  #171
Medlem
Inte mycket men jag swischade över 100 spänn till honom, hoppas de får in tillräckligt, tråkigt att krossa en man för att ha gjort mer än de flesta av oss andra för att stoppa vansinnet.
Citera
2017-12-07, 10:56
  #172
Medlem
framtands avatar
Blev det någon julkortssatsning eller insamling här? Tycker det är för jävligt. Kommer swisha en liten slant, men en klassisk julkortsraid hade varit passande.
Citera
2017-12-07, 17:30
  #173
Avstängd
PK människor tycker ett rimligt "straff" för minsta lilla antipk bagatell är att förstöra livet för en 5 årig Svensk flicka. Alltså, när kriget kommer.. alltså kan knappt bärga mig.

https://www.generosity.com/fundraisi...-regiongotland

Kom igen nu förfan
swishade 1000 spänn
vi har twitter, facebookgrupper. SWISHA TILL HAN FÖR FAN

Jag blev illamående av det här
Citera
2017-12-18, 11:29
  #174
Medlem
BorgeHs avatar
Är det någon som vet hur det har gått för Bernt? Är domen i Arbetsdomstolen klar? Vad hittar pk-idiot-politikerna på Gotland på nu när media berättar att majoriteten av alla åldersprövade "ensamkommande barn" var egentligen afghanska män som ljuger? Skall de driva fler processer?

Tråkigt, Gotland var ett trevligt ställe att besöka. Nu är det på min "no-go" lista. Hoppas ryssarna invaderar skit-ön för att skydda sin oljeledning från muslimska terrorangrepp och kör iväg alla politiker och afghanska män på ön i containrar till något slav-läger öster om Ural. Karma!
Citera
2017-12-19, 10:05
  #175
Medlem
Kapuffs avatar
I Sverige spelar det ingen roll om man ljugit om sin ålder. Ingen av dem 90% som frivilligt gjort testet och ljög blev utvisade.
Citera
2018-01-07, 13:30
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
I Sverige spelar det ingen roll om man ljugit om sin ålder. Ingen av dem 90% som frivilligt gjort testet och ljög blev utvisade.
Det är verkligen helt otroligt. Försäkringskassan jagar sjuka med blåslampa medan man inom asylindustrin kan fuska hur mycket som helst utan konsekvenser, skamligt De som uppmärksammar uppenbart fusk ska hyllas, inte bestraffas.
Citera
2018-01-08, 13:20
  #177
Medlem
Överklagandet till Arbetsdomstolen från Region Gotlands (Gotlands Kommun) sida har varit uppe till debatt på Gotlands regionfullmäktige. Jag ställde en interpellation till Regionfullmäktiges ordförande Meit Fohlin angående att regionen driver denna fråga så pass hårt att de vill driva denna familj från hus och hem. Hon svarade att det här var en principfråga från regionen.

Blev faktiskt inte någon som helst uppmärksamhet kring detta i media eller annat. Tyckte jag skötte debatten i fullmäktige hyggligt men fick tyvärr inte något som helst stöd från SD-löedamöterna i fullmäktige.

Debatten finns ljudinspelad och är någon intresserad av att lyssna så kan jag leta fram länk och tidpunkt. Be så gör jag det!

Jag var i kontakt med Bernt Herlitz innan detta och tänkte höra hur han ställde sig till debatt i fullmäktige. Han ringde upp senare (Antagligen efter att ha hört med sin kontakt på samhällsnytt) och tyckte det inte var någon mening.

Mitt personliga intryck av Bernt Herlitz är att hans handlande inte var särskilt politiskt betingat utan mer "rätt skall vara rätt" och "regler och lagar är till för att följas" och att han faktiskt trodde att myndigheter också vill följa regler och lagar. En vanlig och rättskaffens arbetare av den gamla stammen och jag tror faktiskt han inte var det minsta beredd på hur detta skulle tas emot. Han kändes mycket ledsen och uppgiven och det verkade som han såg sig själv chanslös i arbetsdomstolen.

Själv har jag faktiskt varit i en något liknande situation - här själv stämt Pigge Werkelin (känd företagare på Gotland) för felaktigt avskedande av mig på 1990-talet. Det var en otrolig pers som jag verkligen ångrar och jag minns när Pigges advokat talade om sina kostnader, några hundra tusen som jag minns det, och att jag skulle betala dem. Detta efter att hans advokat hållit långa tal om hur vedervärdig och svekfull jag varit. Jag har många trista minnen från mitt liv och den där perioden var bland de värre....

Försökte så gott det gick ge Herlitz råd om att i stället för att misströsta förbereda sig och sin advokat för arbetsdomstolen. Leta fram allt som kan vara till hans fördel och läsa in sig på liknande rättsfall. Man är nog ganska ensam i ett sådant läge.

Jag håller verkligen på Bernt Herlitz! Tror inte heller att läget är så hopplöst som han tycks tro.
Citera
2018-01-08, 15:05
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Mitt personliga intryck av Bernt Herlitz är att hans handlande inte var särskilt politiskt betingat utan mer "rätt skall vara rätt" och "regler och lagar är till för att följas" och att han faktiskt trodde att myndigheter också vill följa regler och lagar. En vanlig och rättskaffens arbetare av den gamla stammen och jag tror faktiskt han inte var det minsta beredd på hur detta skulle tas emot.

Ja precis, han har ju faktiskt inte agerat svekfullt emot arbetsgivaren. Inte heller har han ju vad jag förstår lämnat ut identiteten på klienterna utanför vad tystnadsplikten kräver. Alltså ingen utomstående har fått reda på namn, tillfälligt personnummer, bild eller annan uppgift på klienterna
Åtminstone så fattar jag det så

Jag tror nog att Region Gotland har satt sin sista potatis ibland de som nu är nyutexaminerade eller de som vill byta jobb. Frågan är om dessa vågar söka anställning hos Region Gotland med tanke på att Region Gotland inte respekterar vissel blåsar lagen - tydligen inte alls.... Vad händer om någon anställd råkar avslöja någon asylant eller mörkerman med att stjäla utrustning på vårdinrättningar ?

Lika som stölden av endoskopi utrustningen om det var på Karolinska

Eller att en anställd på Region Gotland upptäcker att brandlarmet är undermåligt, blir hen avskedad då också ?
Citera
2018-01-09, 12:15
  #179
Medlem
Det var en debatt på regionfullmäktige på Gotland angående det här avskedandet och regionens överklagande till arbetsdomstolen. Det är jag som ställer en interpellation (fråga) till regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) och sedan i debatten deltar förutom jag hälso och sjukvårdsnämndens ordförande Stefaan de Maecker (Mp) och Inger Harlevi (M).

58,26 in i länken

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6826445

Det förekommer senare ytterligare en debatt, denna gång om problem på ungdomsgårdarna, vid 1.16.00 in i länken. En röst i öknen är vad man är...

SD på Gotland har varit fullständigt tysta angående detta, både i fullmäktige och de har inte ens länkat till artikeln på Samhällsnytt med intervjun av Bernt Herlitz på sin facebook där de ofta länkar annat (Oftast Paula Bailer :-))
Citera
2018-01-26, 00:13
  #180
Medlem
Kurrets avatar
Har det kommit ett domslut än i överklagandet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback