Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-21, 12:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

med andra ord, köp nytt. Man "räddar" inte gamla hårddiskar

Det handlar om att rädda filerna i hårddisken, inte hårddisken själv, men om det går att få den att fungera så vore ju det bra också (knappast troligt)

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Den har väl både USB och en strömkabel?
Silver låda?

Låter som samma som jag hade/har. För flera år sedan tog jag ut disken ur den externa lådan och kopplade disken i min stationära som en vanlig lagrings disk. Snabbare än att köra via USB. Delen med USB och ström porten kan tas bort för att få fram de vanliga SATA portarna.

Det som är till den externa lådan och kablarna är kända för att kunna ge konstiga fel.

Har tyvärr ingen koll på vilka av gratis programmen som är bra.
pc inspector file recovery free

Ja, den har extern strömförsörjning också.
Jag tror också att det är samma HDD som du har, eller en "nära släkting".
Du har ett bra förslag med att ta ut den och stoppa in den direkt i vanliga datorn, och det kan kanske fungera, men tyvärr så finns det ingen mer plats i chassiet, den senaste HDDn jag stoppade in fick jag sätta fast i platsen för diskett läsaren... nej det är ingen optimal plats.
Jag får pröva några olika kablar så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Typ såhär betedde sig mina Bitlockerkrypterade, raidade HDDs också. Efter jag installerade Gigabyte's SATA2-drivrutiner (kör raid via Intel) började den "glömma bort" filsystemet vid uppstart. Fick nästan uteslutande RAW varannan gång och NTFS varannan. Efter systemåterställning och eliminering av GB's drivrutiner visade det sig att vissa .exe-filer hunnit bli korrupta men efter ersättning fungerar filsystemet som vanligt igen. (Marvell's drivrutiner kommer jag dock aldrig i hela mitt liv att prova på igen. De ledde till att Scandisk raderade all information på hårddisken...)

Så har du installerat drivrutiner, prova avinstallera. Mina två cent ligger dock på att din USB-kabel är glappande, om den till och från bestämmer sig för vad den vill och inte vill läsa.

Kör Crystaldiskinfo och se om du får upp några allvarliga fel. Får du inte det är det med 95% sannolikhet USB-kabeln som felar.

Kör INTE scandisk/felkontroll innan du klonat hela disken. I värsta fall blir du av med allt innehåll på disken då Scandisk tror det är fel på filerna, vilket hände mig.

Lycka till

Jag tror att felet kan ha uppstått av att HDDn har stängts av utan att göra säker borttagning först, men jag är inte säker, jag brukar göra säker borttagning.
Jag kan inte minnas att jag har uppdaterat några drivrutiner på HDDn.
Tack för program tipset, jag ska testa det.
Med scandisk/felkontroll menar du att det är en funktion i Crystaldiskinfo som jag inte ska köra?
Citera
2016-09-21, 23:30
  #14
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Jag tror att felet kan ha uppstått av att HDDn har stängts av utan att göra säker borttagning först, men jag är inte säker, jag brukar göra säker borttagning.
Jag kan inte minnas att jag har uppdaterat några drivrutiner på HDDn.
Tack för program tipset, jag ska testa det.
Med scandisk/felkontroll menar du att det är en funktion i Crystaldiskinfo som jag inte ska köra?

Scandisk är Windows egna felkontroll, som du kommer åt genom att högerklicka på enheten, välja Egenskaper, Verktyg och sedan "Kontrollera nu" (den kan också starta i samband med Windows ibland). CrystalDiskInfo visar bara S.M.A.R.T.-informationen som lagras i hårddiskens chip, vilken loggas automatiskt varenda sekund hårddisken är i drift. Du får en översiktlig hälsostatus på någon sekund helt enkelt.

Om anslutningen fungerar och S.M.A.R.T. hittar något allvarligt fel, brukar detta stå vid uppstart av datorn: "Hdd Imminent failure, backup and replace" eller något liknande.
Även Windows kan meddela om detta.

Lycka till
Citera
2016-09-23, 16:41
  #15
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Det handlar om att rädda filerna i hårddisken, inte hårddisken själv, men om det går att få den att fungera så vore ju det bra också (knappast troligt)

om filerna är så viktiga att rädda så tycker jag att du ska testa att lämna in den till någon som jobbar med såna prylar och går det att rädda filerna så kan dom fixa det åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback