Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-10-06, 07:16
  #37
Medlem
Kan det kanske bara vara en bak och fram vänd ord följd? "att göra" "göra att"
Citera
2016-10-06, 11:08
  #38
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peer
Kan det kanske bara vara en bak och fram vänd ord följd? "att göra" "göra att"

Om du menar att "att" här skulle vara infinitivmärke: Nej.
Det används med verb i andra tempus än infinitiv, exempelvis preteritum/dåtid:
Citat:
Ursprungligen postat av Mythrilify
"Han fick så mycket stryk så att det bara visslade om det" blir "Han fekk bra möe stryk så de'ba vessla om att"

Imperativ/uppmaningsform:
Citat:
Ursprungligen postat av Mythrilify
"Sluta gnälla nu och hjälp till med detta" blir "Sluta böla nu å hjälp te me att"

Men ordföljden kan vara bakochfram på andra sätt. T ex vilket känns mest naturligt av:
Vi kör hem 'at te mig så länge. / Vi kör 'at hem te mig så länge.

Jag undrar också om "det" har brukat användas i Småland i ackusativ parallellt med "'at", t ex i vissa uttryck: Todé! (Tro det! — ett ironiskt sätt att antyda att det är en utmaning att tro på ett visst påstående)

... eller om de uttrycken härstammar från annorstädes. Är det korrekt småländska, ifall någon säger att de ska göra något oväntat, t ex köpa en fabrik, att svara: "Ska du det göra?"
Citera
2018-10-15, 17:23
  #39
Medlem
Jag såg på utvandrarna och de sa att istället för det hela tiden.
Citera
2018-10-15, 18:26
  #40
Medlem
arcsins avatar
I ett brev från Karl XII till en av hans officerare kan man läsa, efter att han vält ut bläckhornet över pappret:

Vassment, jag slog bläck på papperet nu, men jag ijss intet skrifva om. I lärer väl kunna läsat ändå.

Notera hur han inte skriver läsa det, utan drar ihop det till läsat. Så i 1700-talets Stockholm tycks det TS beskriver ha använts.
Citera
2018-10-15, 22:38
  #41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
I ett brev från Karl XII till en av hans officerare kan man läsa, efter att han vält ut bläckhornet över pappret:

Vassment, jag slog bläck på papperet nu, men jag ijss intet skrifva om. I lärer väl kunna läsat ändå.

Notera hur han inte skriver läsa det, utan drar ihop det till läsat. Så i 1700-talets Stockholm tycks det TS beskriver ha använts.
Nej, inte alls. I läsat i kungens brev hör a:et till infinitiven läsa, och bara t:et är kvar från det. Det som är specifikt för sydsmåländskan är att det reducerade det alltid tar vokalen a. Där stockholmaren säger, eller i vart fall sa, Gör om'et! säger kalmariten Gör om'at!, och stavar det dessutom enligt tråden Gör om att!
Citera
2023-02-04, 03:52
  #42
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeeeer
Jag säger jämt :exempel "jag ska göra att" "jag har att bra" är det småländska eller varför säger jag så?
Det låter som någonting okänt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback