Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-18, 02:29
  #13
Medlem
Tänkte skrivit att de allra flesta inte tjänar något, men det stämmer nog inte. Många av Sveriges största poddar är (med några undantag) drivna eller betalade av någon tidning eller liknande. Vet inte hur det ser ut för glada amatörer, men för mig personligen har det inte inbringat en enda krona. Med utrustning, webhotell etc har det dock kostat några tusen.
Citera
2016-09-18, 08:11
  #14
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whosef
tfk gjorde en egen inkomstvariant de kallar "poddkassan". funkar som patreon. Ska tydligen tjänat mängder på den. De ska göra om hela podden till premiumpodcast via sin app snart säger dem. Sjukt kreativa killar med egna idéer! funkar nog om de löser androidversionen av appen.
Podkassan var en bra idé. Premiumtjänsten är en usel idé. Vem laddar ner en app för att lyssna på en podcast, som dessutom är en betaltjänst?
Värvet försöker ju med något liknande, nämligen RE-Värvet, då kostar det någon krona att ta ner avsnittet. Det drar jag mig för att göra. Jag skulle inte kalla mig snål. Men det lockar inte. Kändisarna är inte på den nivån i Sverige. Enda värvet-intervjun man hade kunnat betala för är väl om det var Zlatan som var objektet. Högst personligt, naturligtvis.
Men jag har svårt att se att RE-värvet går runt eller har många lyssningar.

Patreon är en bra lösning tycker jag. Sponsorer är godtagbart. Så länge den inte tar för mycket plats av innehållet. Eller att den blir en rolig del av innehållet. Som EM-podden i somras, då var nordicbet huvudsponsorer, så vid varje matchdag så la programledaren ett bett och sedan gästerna ett bett från en pott. Då vart det ganska kul innehåll ändå.
Citera
2016-09-18, 21:26
  #15
Medlem
Betalas det skatt osv från gåvor via patreon/sponsorer? Måste man starta något företag eller är det ba kopplat till ens konto?
Citera
2016-09-19, 12:21
  #16
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Betalas det skatt osv från gåvor via patreon/sponsorer? Måste man starta något företag eller är det ba kopplat till ens konto?
Det är väl upp till podcasten eller personerna bakom podcasten.
Dom flesta, lite mindre humorpoddar, har ju regna egna bolag eftersom dom är standup-komiker. Eller att dom startar ett bolag i podcastens namn.
Så du måste starta bolag om allt ska gå korrekt till.

Dom större, som Alex och Sigge, Fredrik och Filip har säkert revisorer som sköter allt det där.
Citera
2016-09-19, 12:24
  #17
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Tänkte skrivit att de allra flesta inte tjänar något, men det stämmer nog inte. Många av Sveriges största poddar är (med några undantag) drivna eller betalade av någon tidning eller liknande. Vet inte hur det ser ut för glada amatörer, men för mig personligen har det inte inbringat en enda krona. Med utrustning, webhotell etc har det dock kostat några tusen.
Det beror väl på hur sugen man är att tjäna pengar på det. Vissa drivs av tidningar och produktionsbolag.
Men typ alla jag lyssnar på har antingen sponsorer (vilket kan vara en nackdel eftersom dom kanske petar i innehållet och man kan väl inte tänja på gränserna) eller så är dom lyssnardrivna. Med hjälp av patreon eller på andra sätt.
Så vill du tjäna pengar på din podd kanske du kan starta en patreon?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback