Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-14, 23:36
  #1
Medlem
Hej, det gäller ett email brev som skapades på hårddisken. Det syns avsändaradress men inte mottagaradress på email brevet, dokumentet. Jag skulle uppskatta om någon kan förklara varför det blev så.
Citera
2016-09-15, 00:37
  #2
Medlem
Email är som ett A4-dokument inuti ett kuvert. Din emailklient visar A4-dokumentet. Den visar inte kuvertet (routing-uppgifterna).

Så spammaren kan skriva vad som helst på dokumentet inuti kuvertet, inklusive att inte skriva någon mottagare alls.

"Kuvertet" går inte att se som användare. Det är bara mailservrarna som ser den riktiga avsändaren och mottagaren. Men vissa mailservrar sparar den riktiga mottagaren som en extra "X-Original-To"-header i mailet. Vissa mailklienter låter dig se mailets källkod och då kan du söka efter X-Original-To där.



En mail-leverans går typ till så här:

Det jag kallar "KUVERTET" är bara snacket mellan mailservrarna:
> Hej, jag vill leverera ett brev FROM:arne TO:lisa.
< Okej, ge mig dokumentet så ska jag lägga det i lisas brevlåda!

> [Här är dokumentet du ser i din mailklient. Din mailklient vet inget om mailservrarnas samtal om att mailet är från arne till lisa. Det kan stå precis vad som helst i dokumentet, inklusive totalt fejk uppgifter om de vill.]
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2016-09-15 kl. 00:40.
Citera
2016-09-15, 23:01
  #3
Medlem
Jag får email nästan dagligen med min email adress både som avsändare och mottagare. Hur är det möjligt att den som skickar mejlet skriver min adress som avsändare ?
Citera
2016-10-01, 07:40
  #4
Medlem
whoozes avatar
För att mail i sin utformning är helt katastrofalt dåligt rent säkerhetsmässigt.

Det är helt möjligt att skicka mail och utge sig att vara från vem som helst
Citera
2016-10-06, 22:57
  #5
Medlem
Hur gör man i mailet när man utger sig att vara någon annan än den verkliga ägaren till kontot ?
Jag får mail dagligen från oseriösa avsändare som försöker påverka mig att klicka på ngn länk, hemsidor mm.
Jag får mail med min egen email adress både som avsändare och mottagare. Hur lägger man in i adress fältet den typ av adresser ?

Citat:
Ursprungligen postat av whooze
För att mail i sin utformning är helt katastrofalt dåligt rent säkerhetsmässigt.

Det är helt möjligt att skicka mail och utge sig att vara från vem som helst
Citera
2016-11-16, 11:13
  #6
Medlem
whoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utatriktad
Hur gör man i mailet när man utger sig att vara någon annan än den verkliga ägaren till kontot ?
Jag får mail dagligen från oseriösa avsändare som försöker påverka mig att klicka på ngn länk, hemsidor mm.
Jag får mail med min egen email adress både som avsändare och mottagare. Hur lägger man in i adress fältet den typ av adresser ?

Ursäkta att jag inte svarat på länge... har varit Flashbacks-fri en tid...

Du behöver ha tillgång till ett program/tjänst som gör det möjligt för dig att själv bestämma avsändare osv. Lär finnas en google-sökning bort. Spoofning kallas beteendet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback