Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-16, 14:24
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Yttrandefrihet är friheten att uttrycka sina åsikter utan censur eller konsekvenser från den styrande makten. Man kan inte åberopa yttrandefrihet i relationen arbetstagare/arbetsgivare. Där signerar man bort yttrandefriheten genom en lojalitets- och värderingsklausul vilken även innefattar privatlivet. I mitt arbetskontrakt står det tex att jag förväntas vara en god representant för firman i alla lägen, även utanför jobbdagen. Så, twittrar jag skit om firman får jag varning och kanske sparken. Rimligt tycker jag.

Det står alla fritt att vara arbetslös och twittra vad fan som helst (vilken nu är fallet med den aktuella läraren) men är man anställd råder andra regler.

Vad exakt är det i detta som är så svårt att förstå?

Hej, det är jag som är läraren under diskussion. Den kommunala skolan är ju inte en vanlig arbetsgivare utan en offentlig och för den gäller YGL (Yttrandefrihetsgrundlagen). Jag uttrycker ju svenska skolans värdegrund i mina tweets och övriga inlägg. ACHR som är så nära UDHR som en islamisk stat kan komma är inte kompatibel med UDHR: https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_C...n_Human_Rights . Det är omöjligt att få ihop sharia-lag med UDHR. (Det är för övrigt förmätet att A i ACHR står för Arab, ty alla araber är inte eniga med islam.) Jag är för UDHR, det har stått på min Twitter sedan begynnelsen och min länk går också till min Scratch-webbplats där ett projekt med UDHR finns på förstasidan. Man kan inte tolka mina tweets som att de går emot UDHR, ty då har man ignorerat sammanhanget.

Det är inte p.g.a. min värdegrund som jag blivit arbetsbefriad (jag är fortfarande heltidsanställd i Bromölla kommun med 29000 kr/mån tills vikariatet går ut i slutet av december), utan p.g.a. att elever och personal påstås vara upprörda och hotfulla. Det stämmer nog, ty någon elev skrek rasist efter mig och jag har även fått meddelanden på Twitter och Facebook om att jag är rasistjävel. Någon elev vill att jag skall dö så fort som möjligt. Jag har ju bara kommit med ren islamkritik och förslag till åtgärder mot islam som är i enlighet med UDHR, vilket islam alltså inte är, enligt Koranen. Jag har också angett vilka Koranverser jag syftar på.

Jag är inte rasist utan antirasist. T.ex. hjälper jag människor av alla raser och läser böcker och lyssnar på musik från alla oavsett ras. Jag tycker det är dumt att vara rasist, ty då missar man viktig information. Faktum är att även muslimer har ansett att jag varit den bästa läraren de haft. Jag har ju en YouTube-kanal som ger viss inblick i min pedagogiska verksamhet http://www.youtube.com/MOBiL4u , men det finns mycket mer, se t.ex. min GitHub.

@mrtowlie påstår att jag skrivit blogginläggen på bloggen IslamIsRacism, men det stämmer inte. Jag har inte ens länkat till det blogginlägg han citerar.

Det är inte direkt jag som står bakom https://www.twitter.com/MaFyKe utan en grupp.

Jag har inte skrivit "rasistisk hatideologi som uppmanar till folkmord" utan "rasistisk hatideologi som uppviglar till folkmord". Det är något annat, ty det är mer den totala effekten av Koranens verser som leder till de folkmord vi observerar. Dessutom är detta ett svar och syftar på den variant av islam som förespråkas i en viss film på TV4 med Sarah Delshad:
https://twitter.com/mobluse/status/773933924670119936

Man kan hitta många utmärkta analyser på Internet om varför islam är en så hatisk ideologi. Jag ser mer Islam som ett skadligt datorvirus som drabbar hjärnan och samhället likt en prionsjukdom. Jorden är överbefolkad och nära ekologisk kollaps och alla ideologier som leder till överbefolkning är skadliga. Det gäller även katolicismen i viss mån, men den är nu mindre skadlig än islam, ty katolikerna verkar just nu inte aggressivt ta över landområden. Islam är även ett redskap för arabimperialismen och jag är emot alla former av imperialism.

Citat från @mrtowlie:
Citat:
Han skriver ju bland annat att Islam är ondskans källa under eget namn på twitter.

Det som står handlar om konflikten i Syrien och Nordafrika, d.v.s. där är islam motorn bakom konflikten. Islamiska Staten hade ju inte kunnat rekrytera speciellt många soldater om de hävdat att deras krig handlar om att roffa åt sig andra människors egendom, utan det är Islam som gör att de kan rekrytera soldater.

"@e_a samt att man kan återta lite område från öknarna. Att fly skall inte vara det normala. #Islam o.dyl. är ondskans källa." https://twitter.com/mobluse/status/772122306093150212

Citat från @mrtowlie:
Citat:
Det är en brutal skillnad mellan att uttrycka sund skepsis mot religilösa avarter och fundamentalism till att mata ut svepande propaganda av typen "islam är onskans religion" och "islam ska förgöras globalt" under eget namn på twitter när man jobbar som lärare.

Han falskciterar. Det enda som liknar detta är:

"@mr @m6 Vi borde krossa #Islam globalt, men ska följa #UDHR när vi gör det.En nackdel med Islam är att den är emot #YGL." https://twitter.com/mobluse/status/775079494369497088

Mina tweets går ju alltid i riktningen att förbättra mänskliga rättigheter och mitt inlägg är en förbättring med mer UDHR än det jag svarar på. Att krossa islam är inte mer fel än att krossa kapitalismen -- och det får ju lärare tycka. Självklart skall man följa UDHR och det innebär att inga inskränkningar mot religionsfriheten för t.ex. muslimer skall ske. Jag tycker man skall dra in bidrag till islamiska organisationer p.g.a. att Islam strider mot UDHR och vidta en mängd åtgärder som gör Islam till en oattraktiv ideologi. Efter kanske 700 år av denna politik har islam försvunnit helt p.g.a. att muslimerna frivilligt blivit exmuslimer. Steg ett är att tillåta offentliga tjänstemän att vara islamkritiker. Därefter kan man införa minaretförbud, hijabförbud (p.g.a. hatsymboler) m.m. Det finns exempel på muslimer som varit för mordet på van Gogh, men som omvänt sig till exmuslimer och nu är tacksamma för den information om islam de fick från Theo. Man kan också förbjuda att kalla sig själv eller andra för muslim i detta land.

Att det finns elever i klassrummet som identifierar sig med Islam och därför under inga omständigheter accepterar att ha en islamkritiker som lärare även om läraren är antirasist för UDHR bör inte drabba läraren och de icke-muslimska eller moderata muslimska eleverna. Jag borde få fortsätta att jobba och sedan får man ta itu med de eventuella brott mot mig som blir följden av islamistiska elevers intolerans.

När jag jobbade i Lunds kommun var jag en uppskattad lärare ända tills troligen några islamistiska elever uppviglade andra elever mot mig. Jag var då även falskt beskylld för att vara rasistisk jude eller judisk rasist. Det är oklart hur det gick till, ty jag var inte närvarande. Då hade jag undervisat hela höstterminen och det var bara två veckor kvar tills terminsslut och det var få lektioner kvar p.g.a. andra Julaktiviteter. Även då blev jag bara arbetsbefriad och inte uppsagd och fick full lön för den tid jag skulle varit timanställd. Även då var de verkliga skälet inte att skolan tyckte att det var något fel på min värdegrund, utan det var den hotfulla situationen p.g.a uppviglingen mot mig som gjorde att jag stängdes av. Trots att jag slutade i slutet av december 2015 så har angreppen mot mitt hem fortsatt med t.ex. en sprängd brevlåda (ramadanbomb) 1 april 2016. Det är inte bara muslimer som angriper utan även s.k. Gutmensch som är antirasister och tycker det är OK att vara helt respektlösa mot någon de tror är rasist -- även om det är fel i mitt fall. Det räcker med att en helt otrovärdig person utan bevis säger att någon är rasist så släpps allt hat loss.

Detta att lärare avsätts p.g.a. att de kritiserar islam öppet för att den livsåskådningen avviker från svenska skolans värdegrund leder till att skolan får mindre kunniga lärarare med sämre värdegrund. Jag tycker snarare att det borde vara varje lärares plikt att ta avstånd från islams värdegrund.
Citera
2016-12-28, 19:15
  #170
Medlem
Kritik av islam gör att du mister jobbet

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-28...sk-larare-ratt
Citat:
Även i år har läraren stängts av från en skola, denna gång i en annan kommun. Också i det fallet hänvisar skolan till olämpligt twittrande. Läraren skrev att ”Islam inte är vilken religion som helst utan en rasistisk hatideologi som uppviglar till folkmord”.
Jävligt tur att man är skyddad av anonymitet på Flashback...
Citera
2016-12-28, 19:17
  #171
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-28...sk-larare-ratt

Jävligt tur att man är skyddad av anonymitet på Flashback...

Att man får kicken för att man ogillar islam är inte det farliga.

Det farliga är att det gynnar ens karriär att ge sådana som ogillar islam kicken.
Citera
2016-12-28, 19:20
  #172
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Du är inte så anonym som du tror bubben, vill de få reda påvem du är får de det, även via flashback.

Angående on topic, jag säger vad jag tycker angående islam det ska bekämpas och kastas ut ur europa med alla medel.
Citera
2016-12-28, 19:29
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Du är inte så anonym som du tror bubben, vill de få reda påvem du är får de det, även via flashback.

Angående on topic, jag säger vad jag tycker angående islam det ska bekämpas och kastas ut ur europa med alla medel.
Du har säkert rätt. Men jag skulle nog få behålla jobbet men kanske mista några nära vänner, så jag har inte lika mycket att förlora.
Förmodligen gynnar det karriärsmöjligheterna i den offentliga sektorn om man är positiv till islam
Citera
2016-12-28, 19:30
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Varför ska du ventilera sina åsikter på jobbet? Vem gläds av att få höra om dina islamofobi? Har alla blivit alkisar som helt ohämmat låter både det ena och det andra lämna truten?
Läraren hade inte vädrat åsikterna på jobbet och kommunen hade inget klander mot honom som lärare. Det var endast angående hans privata twittrande på fritiden som gjorde att de stängde av honom
Citera
2016-12-28, 19:37
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-28...sk-larare-ratt

Jävligt tur att man är skyddad av anonymitet på Flashback...

Nåja, nu går det ganska bra att föra kritik mot Islam även i undervisningen och så skall också göras enligt kursplan. Det beror helt enkelt på hur den anställde har uttryckt sig och det poängterar också JO. Att grundlöst uttrycka att "Islam är farligt" är inte något som en utbildad akademiker skall ägna sig åt. Om kommunerna skulle ha gjort rätt så skulle de även ha anmält läraren till lärarnas disciplinnämnd för prövning av legitimationen (dock ser jag att det var ett vikariat). Nu för JO en arbetsmiljömässig diskussion som inte har något att göra med skolans värdegrund, utan diskussionen gäller alla arbetstagare i sin relation till arbetsgivaren.

Att två helt olika huvudmän stänger av en och samma lärare tyder mer på att det finns något annat än nyttjad yttrandefrihet bakom fallet.
Citera
2016-12-28, 19:37
  #176
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Läraren hade inte vädrat åsikterna på jobbet och kommunen hade inget klander mot honom som lärare. Det var endast angående hans privata twittrande på fritiden som gjorde att de stängde av honom

Äh .. samma sak. Har man dessutom lärarstatus så ska man inte gå i bräschen med rasistiska sympatier.
Citera
2016-12-28, 19:42
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Äh .. samma sak. Har man dessutom lärarstatus så ska man inte gå i bräschen med rasistiska sympatier.
Tråkigt med all ni som förväxlar kritik mot en religion med rasism.
Citera
2016-12-28, 19:44
  #178
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Tråkigt med all ni som förväxlar kritik mot en religion med rasism.

Synd att de finns så många som dig som inte kan göra skillnad på teori och praktik.
Citera
2016-12-28, 19:44
  #179
Medlem
GormDenGamles avatar
Islamkritisk lärare får rätt – skulle inte ha stängts av

Citat:
"Det var i december förra året som en grupp elever sökte upp rektorn på en skola i Lund eftersom de var upprörda över vad läraren skrivit på Twitter. Han hade bland annat skrivit att "islam är farligt" och att asylsökande med oklara brottsregister borde låsas in. Skolledningen beslutade att stänga av läraren samma dag och han befriades från arbete under de två veckor som återstod av vikariatet."

Citat:
"Men läraren är kritisk till skolans agerande och skriver på en blogg att ”en bra rektor skulle tagit mig i försvar mot eventuella elever som hävdar att mina tweets har en värdegrund strider mot den svenska skolans”. Läraren hänvisar till yttrandefriheten och menar istället att det är de klagande som har en värdegrund som strider mot den svenska skolans."

Citat:
"Kommunen åberopar skollagen och att lärare har en särskild förtroendeställning: ”En personlig uppfattning får inte färga av sig och påverka den objektiva ställning som en lärare i skolan måste ha." Eftersom Twitter är offentligt, kan alla elever och vårdnadshavare ta del av lärarens åsikter, påpekar kommunen.
Men JK underkänner kommunens resonemang: ”En offentlig arbetsgivare kan inte kräva av sina anställda att de utanför tjänsten avhåller sig från att ge uttryck för en viss typ av värderingar. Det gäller även när dessa avviker från det som arbetsgivaren står för.”"

Citat:
"Kommunen åberopar skollagen och att lärare har en särskild förtroendeställning: ”En personlig uppfattning får inte färga av sig och påverka den objektiva ställning som en lärare i skolan måste ha." Eftersom Twitter är offentligt, kan alla elever och vårdnadshavare ta del av lärarens åsikter, påpekar kommunen.
Men JK underkänner kommunens resonemang: ”En offentlig arbetsgivare kan inte kräva av sina anställda att de utanför tjänsten avhåller sig från att ge uttryck för en viss typ av värderingar. Det gäller även när dessa avviker från det som arbetsgivaren står för.”"

Har läraren gjort fel som uttryckte sig ang. detta utanför arbetstid?

Enligt mig, var det väldigt skönt att JK tog sitt förnuft till fånga och slog tillbaka mot de som försöker tysta människor på detta viset. Jag gillar specifikt denna meningen från JK - ”En offentlig arbetsgivare kan inte kräva av sina anställda att de utanför tjänsten avhåller sig från att ge uttryck för en viss typ av värderingar. Det gäller även när dessa avviker från det som arbetsgivaren står för.”

Nu har mannen blivit avstängd igen och från en annan kommun. Men han ska gå till JK även där.

Är det fler än jag som vill hylla denna man som en hjälte, som står upp emot etablissemanget?
För vi alla vet ju hur dessa mnniskor som gör de, får högt och tydligt ställa sig i skamvrån.

Länk: http://www.sydsvenskan.se/2016-12-28...sk-larare-ratt
Citera
2016-12-28, 19:46
  #180
Medlem
Lunkan99s avatar
Sjukt att "värdegrunden" har blivit lag även om det inte finns något juridiskt stöd för det.

Bara att acceptera att Sverige är en demokratur. Man får inte längre tycka och tänka som man vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback