Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-14, 14:52
  #1
Medlem
mutemes avatar
Åker rätt mycket taxi och den här frågan ger mig ångest varje gång.

En polare som kört taxi menar att man bör sitta i baksätet när man åker ensam. Andra menar att man ska sitta fram för att vara inte vara dryg eller "otacksam" (oartig kanske är mer rätt). Själv är jag uppfostrad att sitta fram och inte t.ex. ha lurarna i öronen om man får skjuts.
Citera
2016-09-14, 14:54
  #2
Medlem
Kunskapspojkens avatar
Jag tror helt ärligt inte taxichauffören bryr sig var du sitter. De skjutsar ju folk hela tiden, det är deras jobb, och de hinner nog inte tänka på sådant. Men om du sätter dig i framsätet så signalerar det väl att du kanske vill snacka lite eller så. Sitter du i baksätet så är det mer som att du åker buss, typ.
Citera
2016-09-14, 14:56
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Själv är jag uppfostrad att sitta fram och inte t.ex. ha lurarna i öronen om man får skjuts.

Själv ser jag mig som kund när jag åker taxi och gör därför vad jag känner för. Vilket alltid för egen del är att sitta bak.
Citera
2016-09-14, 14:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Själv ser jag mig som kund när jag åker taxi och gör därför vad jag känner för. Vilket alltid för egen del är att sitta bak.

Precis det här. Du får ju inte skjuts, du betalar för en tjänst och får därför välja själv vart du vill sitta och ska fan inte ha dåligt samvete
Citera
2016-09-14, 14:59
  #5
Medlem
När de är jag som beställer/ska betala så sitter ja alltid fram men dock så är ja en snubbe som gillar o prata lite skit också dom flesta är faktiskt trevliga
Citera
2016-09-14, 15:07
  #6
Medlem
Matte194s avatar
Jag tycker det kan vara trevligt att sitta fram och kanske snacka lite skit om chaffisen tycker det är trevligt vilket de flesta tycker
Citera
2016-09-14, 15:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Precis det här. Du får ju inte skjuts, du betalar för en tjänst och får därför välja själv vart du vill sitta och ska fan inte ha dåligt samvete
Nja, ska man vara petig ska ju du och taxichauffören komma överens, men du har ju helt rätt i att man inte ska behöva känna något tvång för vare sig det ena eller det andra.
Citera
2016-09-14, 15:17
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killermuffins
När de är jag som beställer/ska betala så sitter ja alltid fram men dock så är ja en snubbe som gillar o prata lite skit också dom flesta är faktiskt trevliga

Är likadan själv. Utomlands brukar jag dock åka i baksätet eftersom taxi där oftast inte vill ha passagerare framme. Sedan Uber kom till Göteborg, har jag inte åkt vanlig taxi här hemma,vanlig taxi åkte jag nog i baksätet oftast. (Väskorna hamnade i bagaget vanlig taxi, med Uber brukar jag lägga väskorna i baksätet och sitta fram därför.)
Citera
2016-09-14, 15:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nja, ska man vara petig ska ju du och taxichauffören komma överens, men du har ju helt rätt i att man inte ska behöva känna något tvång för vare sig det ena eller det andra.

Hur menar du nu? Borde jag fråga om det är ok att sätta mig fram innan jag hoppar in? Så har jag aldrig sett på saken..Chaffisen är nog vad vid båda delarna och tvivlar på att han skulle neka mig att sitta fram även om han föredrog att få sitta där själv. Eller?
Citera
2016-09-14, 15:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Hur menar du nu? Borde jag fråga om det är ok att sätta mig fram innan jag hoppar in? Så har jag aldrig sett på saken..Chaffisen är nog vad vid båda delarna och tvivlar på att han skulle neka mig att sitta fram även om han föredrog att få sitta där själv. Eller?
Jag menar bara att jag inte direkt ser något fel i att chauffören har åsikter om det hela. Du kan då välja att acceptera önskemålen eller ta en annan taxi. I Belgien var jag med om att chauffören bad mig sitta bak.
Citera
2016-09-14, 15:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag menar bara att jag inte direkt ser något fel i att chauffören har åsikter om det hela. Du kan då välja att acceptera önskemålen eller ta en annan taxi. I Belgien var jag med om att chauffören bad mig sitta bak.

Hmm, ja varför inte. Men skulle chaffisen ha nekat dig om du hävdade att du ville sitta fram? Jag skulle nog känt mig en smula tillplattad om jag fick ett sånt önskemål men funnit mig i det. Men när jag betalar så väljer jag, min personliga åsikt.
Citera
2016-09-14, 15:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Hmm, ja varför inte. Men skulle chaffisen ha nekat dig om du hävdade att du ville sitta fram? Jag skulle nog känt mig en smula tillplattad om jag fick ett sånt önskemål men funnit mig i det. Men när jag betalar så väljer jag, min personliga åsikt.
Jag ser det generellt inte som att "någon betalar". Jag ser det som att du och någon annan sluter ett avtal. I just det här fallet byter du skjuts mot pengar, men båda parter är helt fria att säga hur de vill att avtalet ska se ut. Vill du inte acceptera det avtal chauffören presenterar så gör du inte det. Då kan du lägga fram ett förslag på hur du tycker att avtalet ska se ut. Då kan chauffören välja att acceptera eller låta bli.

Men nej, det är nog rätt sällsynt att bli nekad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback