Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-14, 12:44
  #1
Medlem
Igår kväll försökte jag lägga upp en hemsida på min raspberry pi 2 och göra den åtkomlig från nätet. Det mesta fungerade bra, jag installerade Apache och kunde nå den via min RP2s lokala ip address(en statisk som jag satt till 192.168.1.142). Sedan behövde jag öppna en port så att folk på nätet kan nå den men det är här jag stötte på problem. Jag har DD-WRT och såhär ser min forwarding ut:
https://imgur.com/a/jrcvB
För inläggets skulle så säger vi att min externa ip address för tillfället är 200.200.200.200 och då borde jag väl teoretiskt sett kunna nå min hemsida genom att knappa in http://200.200.200.200:87 ? Men gör jag detta kommer jag ingenstans.

För att komma runt problemet med att jag har en dynamisk ip address var tanken att jag skulle använda en dynamisk DNS tjänst kallad No-IP. De har en väldigt bra interaktiv guide för att sätta upp det hela. Först satte jag ett domän namn och sedan laddade jag ner och installerade deras tjänst på min RP2. Kollar jag statusen på tjänsten så ligger den igång och verkar fungera fint. På hemsidan kan man sedan testa anslutningen till tjänsten, som nu finns på min RP2, och denna verkar fungera fint! Bra!
Nästa steg i guiden var att kolla så att porten var öppen men det är i detta steget det tar stop. Jag har testat att forwarda flera olika portar, olika ranges, testat ett annat lokalt ip för min RP2 men vad jag än gör så vill inte min router vidarbefodra någon trafik till en specifik port.

Så jag undrar vad jag gör för fel här egentligen, är det något hos min ISP kanske? Eller gör jag fel när jag forwardar?
__________________
Senast redigerad av blork 2016-09-14 kl. 13:20.
Citera
2016-09-14, 13:18
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Så jag undrar vad jag gör för fel här egentligen, är det något hos min ISP kanske? Eller gör jag fel när jag forwardar?

1. Din bild funkar inte

2. Du kan inte ange din externa IP på en intern dator utan att ha satt upp det som brukar kallas Hairpin-NAT(*). Du måste alltså ange den interna internt och den externa externt.


(*)Heter olika saker på olika plattformar, och finns inte alls på vissa plattformarn.
Citera
2016-09-14, 13:21
  #3
Medlem
Du kan också sätta din RP2 i DMZ. De flesta hemmarouters har bara fuskad DMZ, men det fungerar lika bra i det här fallet. Då blir alla portar om inte specifikt vidarebefordrats någon annanstans skickad till din RP2, så du får vara lite petig med vad du öppnar.
Citera
2016-09-14, 13:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
1. Din bild funkar inte

2. Du kan inte ange din externa IP på en intern dator utan att ha satt upp det som brukar kallas Hairpin-NAT(*). Du måste alltså ange den interna internt och den externa externt.


(*)Heter olika saker på olika plattformar, och finns inte alls på vissa plattformarn.

Okej, fixade bilden. Aldrig hörttalas om Haripin-NAT, är det något jag konfigurerar på routern då?
Citera
2016-09-14, 13:23
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Okej, fixade bilden. Aldrig hörttalas om Haripin-NAT, är det något jag konfigurerar på routern då?

Ser rätt ut. Men kommer inte att funka internt. Bara externt.
Citera
2016-09-14, 13:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ser rätt ut. Men kommer inte att funka internt. Bara externt.


Alright. Ska kolla upp det.

Jag testade att aktivera DMZ också och peka på Pi:ns address men det gjorde ingen skillnad.
Citera
2016-09-14, 13:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Alright. Ska kolla upp det.

Jag testade att aktivera DMZ också och peka på Pi:ns address men det gjorde ingen skillnad.

Ta bort de forwards du gjort.
Citera
2016-09-14, 13:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Ta bort de forwards du gjort.

Jag testade det nu precis, gjorde ingen skillnad vad jag kunde se.
Citera
2016-09-14, 14:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Okej, fixade bilden. Aldrig hörttalas om Haripin-NAT, är det något jag konfigurerar på routern då?

I DD-WRT så kallas funktionen för "NAT Redirection". Kolla bilden hur det ska se ut när funktionen är aktiv.


http://i.stack.imgur.com/MhbPb.png
Citera
2016-09-14, 14:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
I DD-WRT så kallas funktionen för "NAT Redirection". Kolla bilden hur det ska se ut när funktionen är aktiv.


http://i.stack.imgur.com/MhbPb.png

Tack för bilden, testade att klicka ur rutan och starta om routern, still the same.
Citera
2016-09-14, 16:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Tack för bilden, testade att klicka ur rutan och starta om routern, still the same.

Funktionen fungerar inte i alla versioner av DD-WRT på grund av buggar som kommer och går.
Citera
2016-09-14, 17:32
  #12
Medlem
Om du har någon av DD-WRT versionerna mellan 15760-19969 så fungerar inte NAT loopback. Uppgradera eller redigera brandväggs skriptet.


http://download1.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/betas/


NAT Loopback (port forwarding) fix for builds 15760-19969
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback