Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 14:08
  #553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De måste finnas där i förväg. Riskerna med överskeppning är för stora. De borde inte ställas i något förråd utan grupperas ut och regelbundet grupperas om, ha ständigt skydd med sig. Det blir inte billigt så FM behöver lägga en extra miljard på Gotland. Utöver de 300 som ska dit nu lika många till?

Undrar varför det skall behövas större åtgärder på Gotland än fastlandet?

Behövs en flygflottilj i närheten av Patriot-batterier?

Till exempel bergrum är väl knappast dyrare att bygga på Gotland än på fastlandet och jag undrar om inte försvaret har något sådant kvar på ön?

De länder som redan har Patriot-robotar: Inte håller de på att gruppera om dem ständigt eller gör de? Jag förstår att det vore bäst men det låter lite svårt att praktiskt genomföra.
Citera
2018-05-23, 18:27
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är en offensiv attityd, alltså det som ryssarna sysslar med i Kaliningrad.

Detta har det pratats mycket om och NATO har bl a fört fram luftvärn och motoriserade förband till Polen. Det var i själva verket startpunkten för det här nya "Kalla kriget". Ryssarna förde fram S-400 och Iskander för att projicera ett hot mot Warszawa och Berlin. Det var en tydligt offensiv åtgärd och det var nog ingen slump att det strax därpå, i Ukraina, uppstod väpnade uppror med åtföljande ryska militära interventioner.

Visst är Ryssarnas framflyttning av S-400 och Iskander till Kaliningrad en relativt aggressiv handling, men att Sverige svarar på detta är den exakta motsatsen.


Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen får man skilja på teoretisk räckvidd och effektiv räckvidd. Du kan kapa den effektiva räckvidd med 40-50 % av den teoretiska.

Nej, det tycker jag inte alls att man borde göra. I ett militärt perspektiv, visst. Men siffrorna är vad de ryska luftförsvaret anser att den maximala skottvidden är, och då är det det vi får gå på. I en säkerhetspolitisk diskussion är praktiska skjutavstånd ganska ointressanta.
Citera
2018-05-23, 19:09
  #555
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Trodde du visste att Sverige inte har några kryssningsrobotar. Då hade läget varit något annat. Då får vi ett mer offensivt försvar än umdermåligt luftvärn. Jag är medveten om nyttan av Patriot på Gotland för andra länder.Men inte till kostnad av vårt fastland. Om vi hade det och även på våra ubåtar. Tillsamnans med nya Rb 15 så var det ett annat läge med offensivt försvar.

Det visste jag, men jag räknar med att vi får en utvecklad Rb 15 som fyller rollen som kryssningsrobot.

Den kan användas för att slå tillbaka i händelse av krigshandlingar riktade mot Sverige. Ska vi gå riktigt på offensiven så blir det tillsammans med en eller flera stormakter.
Citera
2018-05-23, 19:24
  #556
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sizz67
Jo men precis.

Det har dock varit en hel del tal om att placera Patriot i Blekinge och på Gotland även på svensk sida. Tror även det är vad USA vill - uppmärksamheten från amerikanska generaler på Gotland har varit stor sista åren. "Ett osänkbart hangarfartyg." var det någon som kallade det.

Det är väl knappast möjligt att flyga över ett Patriot batteri vid spänt läge och att skeppa över det är väl långsamt och farligt?

Skall man ha ett Patriot-batteri (Det är väl två stora fordon med avskjutningsramper + radarfordon mm) på Gotland så borde det väl förvaras permanent här och sådan förvaring vad kan det vara?

Blekinge är en typisk plats eftersom det finns viktiga mål där. Man kan räkna med en ramp vid F17 för att ha möjlighet att avvärja angrepp med ballistiska robotar. Sedan, men det är ju inte avsikten, har ju den rampen möjlighet att bekämpa transport- och bombplan långt ut över södra Östersjön.

Jag tror inte att man i dagens läge vill ha ett så kraftfullt luftvärn på Gotland. Det gör ju liksom ingen nytta annat än ur ett NATO-perspektiv. Läget kan ju emellertid förändras så att vi vill projicera ett LV-hot mellan Sverige och Baltikum. Det kan ju då handla om att NATO vill skära av de ryska förbindelserna med Kaliningrad och att Sverige då biträder NATO med detta.

Den som äger Gotland kan behärska Östersjön.

Citat:
Tror även det är vad USA vill - uppmärksamheten från amerikanska generaler på Gotland har varit stor sista åren

USA vill nog att vi i första hand ska tillse att ryssen inte kan ta ön och ställa dit luftvärn. Man vill inte att Ryssland ska kunna skaffa sig luftherravälde i den delen av Östersjön. Sedan får omständigheterna styra ifall Sverige ska utnyttja denna strategiska möjlighet eller inte.
Citera
2018-05-24, 07:26
  #557
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sizz67
Undrar varför det skall behövas större åtgärder på Gotland än fastlandet?

Behövs en flygflottilj i närheten av Patriot-batterier?

Till exempel bergrum är väl knappast dyrare att bygga på Gotland än på fastlandet och jag undrar om inte försvaret har något sådant kvar på ön?

De länder som redan har Patriot-robotar: Inte håller de på att gruppera om dem ständigt eller gör de? Jag förstår att det vore bäst men det låter lite svårt att praktiskt genomföra.

Det fanns många betongförråd där men ett stort antal är nerbilad till grus bara för 10 år sedan. Kalksten är lätt att gräva i men kanske inte heller av urbergs styrka. Flyget har platser vid Visby flygfält men bör inte hållas där det är för kort avstånd till fiendens kryssningsrobotar.

I Sydkorea stod de i ständig beredskap när det var som hetast där. Antagligen står de som finns i Mellersta Östern också i beredskap Saudis, Jordaniens och fram för allt Israels.

Vi behöver beredskap mot överraskande anfall kan inte vara som när vi hade mobiliseringsförsvar. Vi måste upp flera nivåer i beredskap.
Citera
2018-05-24, 07:28
  #558
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Tror han med beskrivningen tänkte mer på Samp/T som också är mer rörligt och med mindre personal. Men nu blev det Patriot istället.

Rörligheten är tillräckligt bra tycker jag de kan alternera mellan ett antal skogsdungar.

Om Ryssen ägde Gotland skulle det finnas 30 000 man där, 4 flygfält 12 divisioner jakt och attack och S400, Iskander samt stora styrkor i beredskap. Slite skulle vara en marinbas och på Gotska Sandön skulle de ha en jätteradar på höga åsen.
__________________
Senast redigerad av Returpapper 2018-05-24 kl. 07:31.
Citera
2018-05-24, 09:23
  #559
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Visst är Ryssarnas framflyttning av S-400 och Iskander till Kaliningrad en relativt aggressiv handling, men att Sverige svarar på detta är den exakta motsatsen.




Nej, det tycker jag inte alls att man borde göra. I ett militärt perspektiv, visst. Men siffrorna är vad de ryska luftförsvaret anser att den maximala skottvidden är, och då är det det vi får gå på. I en säkerhetspolitisk diskussion är praktiska skjutavstånd ganska ointressanta.
Nja, att skjuta på mål nära maxräckvidd är en bortkastad robot. Så nja, jag håller inte med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback