Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-13, 22:36
  #1
Medlem
Roxanas avatar
Jag har i dagsläget en laptop från Acer, köpt 2009. Jag gör mitt bästa för att hålla honom i tiptopform. Diskrensar, virusskannar, uppdaterar drivrutiner o.s.v. Jag spelar inte så jag antar att han är att klassa som tjejkörd. Än så länge funkar den helt perfekt men jag är medvetet om att tiden går. Det jag undrar över är hur märker man när datorn verkligen sjunger på sista versen. Finns det några typiska varningstecken? Kan det bli så pass abrupt att den kanske inte ens går att starta en vacker dag?
Citera
2016-09-13, 22:44
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Onormalt seg, mekaniska diskar som låter illa, oförklarliga omstarter/hängningar osv
Citera
2016-09-13, 23:13
  #3
Medlem
toydolls avatar
Håll koll på suspekta ljud, ovanlig värmeutveckling samt ökad frekvens av omstarter och hängningar.

Tyvärr är det dock ofta så att dator tycks gå sönder över en natt...


Men... Alla personer som har en dator, oavsett hur dyr och hur ny den är måste ha en backup på en extern hårddisk.
Då slipper du oroa dig ifall hårddisken/datorn helt plötsligt skulle dö.


Sen vill jag bara passa på att ge en eloge till dig som lyckats ha en bärbar så pass länge
Citera
2016-09-13, 23:17
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Håll koll på suspekta ljud, ovanlig värmeutveckling samt ökad frekvens av omstarter och hängningar.

Tyvärr är det dock ofta så att dator tycks gå sönder över en natt...


Men... Alla personer som har en dator, oavsett hur dyr och hur ny den är måste ha en backup på en extern hårddisk.
Då slipper du oroa dig ifall hårddisken/datorn helt plötsligt skulle dö.


Sen vill jag bara passa på att ge en eloge till dig som lyckats ha en bärbar så pass länge

Har en bärbar från 2006, är mer än lovligt seg dock och används mest som "nöddator" om man typ vet att man kommer bli sittandes typ på sjukan, då petas det i nån film/serie så man inte avlider.
Citera
2016-09-13, 23:24
  #5
Medlem
systemkollapss avatar
Min stationär var med mig i 14 år innan den lade av Tog väl hand om datorn. Efter 14 år behövdes ett nytt grafikkort. Köpte en ny dator förra året. Jag såg mest film på min, laddade ner musik och såg serier. Förvånad att den höll så pass länge. AVG:s köpta skydd höll koll på datorn.

Nu har jag en gamerdator en bekant fick sätta ihop Skillnaden.
Citera
2016-09-14, 05:31
  #6
Medlem
Se till att du har en till hårddisk och gör backup sedan är det ju bara att tuta och köra tills du tycker att den är för långsam vilket du inte verkar tycka eller att den faktiskt pajar.

Pajar hårddisken har du ju förhoppningsvis kvar backupen, då kan du byta hårddisk till en ny eller så kan du väl göra det redan nu om du tycker det är kul / en SSD istället.
Pajar kretskort i den antar jag att det kanske inte kommer kännas lönt att laga den och då kan du väl byta hela datorn men det finns ju ingen mening till det nu om den fungerar och du tycker den är tillräckligt bra.

Finns ju drösvis med gamla datorer och tvspel och så som fungerar så ... Är väl batteriet som tar mest med stryk men det kan man ju eventuellt köra utan eller köpa ett nytt av också.
Citera
2016-09-14, 11:12
  #7
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Jag har i dagsläget en laptop från Acer, köpt 2009. Jag gör mitt bästa för att hålla honom i tiptopform. Diskrensar, virusskannar, uppdaterar drivrutiner o.s.v. Jag spelar inte så jag antar att han är att klassa som tjejkörd. Än så länge funkar den helt perfekt men jag är medvetet om att tiden går. Det jag undrar över är hur märker man när datorn verkligen sjunger på sista versen. Finns det några typiska varningstecken? Kan det bli så pass abrupt att den kanske inte ens går att starta en vacker dag?
Min är från 2005 vissa hemsidor är lite sega typ souncloud och youtube annars duger den lite på gränsen dock :-D
Citera
2016-09-15, 18:42
  #8
Medlem
Jag hade en Asus F5Z i 6 år, det slutade med att skärmen slocknade utan anledning eller tidigare varnings tecken, men enligt uppstarts ljuden verkade den starta normalt även då.
Vet fortfarande inte vad som orsakade felet, fast att jag skruvade isär datorn så mycket jag kunde för att se om det var något synligt fel (och att lära mig mer om datorns insida nu när den ändå troligen var paj), jag plockade i alla fall ut hårddisken ifall jag kan rädda någonting i framtiden.

Du gör helt rätt att Virus scanna och diskrensa mm, men kom också ihåg att ta hand om hårdvarans insida:
Det jag märkte med min dator var att kylflänsarna satt så tätt att det byggde upp damm mellan dom och då stiger temperaturen, så ungefär var 3'e månad (när temperaturen började närma sig 80 grader (vilket var gränsen innan saker börjar gå sönder enligt ASUS när jag frågade dom, Acer kan ha annan temperatur) (SpeedFan kan visa temperaturen så länge man INTE använder Windows 10) ) behövde jag öppna upp datorn och städa på fläktvingarna, kylflänsarna & allt löst dam som man enkelt kan blåsa bort utan att röra korten.
Bomulls tops tyckte jag fungerade bäst, en tandpetare i trä kan fungera för trånga utrymmen mellan flänsar, i värsta fall en metall nål, använd helst inte dammsugare eftersom det kan skapa statisk elektricitet av luftströmmen som kan skada elektroniken.

Efter 6 år är det inte längre värt att rädda en dator, om du kan plocka ut filerna du vill ha så är det bra.
När jag gav upp räddningsförsöken så gick jag ut på blocket eftersom jag behövde en ny dator direkt fast jag var ganska pank, på blocket köpte en dator med bättre prestanda i alla kategorier för 800 kronor, sedan dess har jag uppgraderat den med ett grafikkort Nvidia GeForce GT720 från Kell & Co (ca 800 kr vid den tiden).
Citera
2016-09-15, 18:55
  #9
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
När man stör sig på att datorn är seg när det kommer till de saker man använder den dagligen till så är det nog dags att kolla efter en ny.
(förutsatt att man inte gjort nåt dumt med mjukvara).
Är det en nyare dator så kan det dock vara värt att kolla ifall mer ram kan vara en lösning.


På det stora hela så behöver datorer inte bytas ut särskilt ofta idag. På 90-talet brukade man räkna med att livslängden på en dator i en produktionsmiljö var 18 månader, idag kan jag tänka mig att den siffran är långt över 36 månader. Personligen har jag inga som helst problem prestandamässigt med datorer som är 6-7 år gamla (tänk er att sitta vid en sex år gammal dator 2002, det var en mardröm).

När det gäller varningstecken så är det rätt sällan man får sådana, elektronik tenderar att dö tvärt och plötsligt.
Citera
2016-09-15, 18:58
  #10
Medlem
Symptom på fel är i stor sett allting som inte är som det brukar vara
Några exempel är:
* Konstiga ljud (oftast första varnings tecknet)
* Normala ljud men vid ett oväntat tillfälle.
* Vibrationer
* Långsam start
* Segar ner vid normal användning
* Ovanlig temperatur
* Ovanlig processor användning
* Ovanlig minnesanvändning
* Full hårddisk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback