Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-15, 18:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Redovisningen kan fixas genom att tiggarna enbart får motta pengar som läggs i en av Skatteverket tillhandahållen bössa, som är plomberad och försedd med tiggarens ID-uppgifter. Vid dagens slut lämnas bössan in vid en inlämningsstation.

Eftersom tiggarna brukar ha ganska fasta positioner kan man alternativt sätta upp något som liknar gammaldags P-automater, som man kan stoppa mynt i. Automaterna måste förstås på något sätt knytas till den individuelle tiggarens skattekonto. Kanske kan de knappa in en ID-kod? Automaterna töms av kommunens personal, precis som de förr brukade åka runt och tömma P-automaterna.

Tillägg: Man kan förstås ha "tiggarrutor" utmärkta med gula ränder precis som man hade rökrutor förr. Och en parkeringsruta kan ju lätt avdelas till "tiggarruta". För tiggare med en funktionsvariation blir det en "funktionsvariationstiggarruta".


Det ska vara förbjudet att ge och ta emot pengar som inte hanteras i redovisningssystemet enligt ovan. Både givare och tiggare ska bötfällas.

Det finns numera regler för hur mycket man ska tjäna för att få stanna som arbetskraftsinvandrare. Det har ju varit skriverier om stackars människor som hamnat 100 kr under det som krävs i månadslön har utvisats. Samma inkomstkrav måste givetvis ställas på tiggare. Om de inte kommer upp till inkomstgränsen får de åka hem.

Din lösning låter alldeles utmärkt. Använder man sig av ID-kod, kan så klart invändningen komma att bli, om det inte stämmer på kronan och öret, att zigenaren låtit nån annan sköta själva redovisningen av dagsförtjänsten. Detta är dock ett argument för ansvarsbefrielse som är lätt att bemöta: du zigenare är ansvarig för det som sker i din personliga ID-kod, punkt slut.

Det roliga är att detta faktiskt skulle kunna gå att genomföra. Men folk tror att jag bara skojar, vilket är helt fel. Och jag lovar, Skatteverket skulle utan problem kunna hålla koll på alltihopa utan större problem.

Och precis som du säger, när det gäller arbetskraftsinvandring i övrigt, och det är ju det zigenarna är på riktigt, arbetskraftsinvandrare - tiggeriet är deras arbete -, så går det alldeles utmärkt att vara stenhård. Har du som arbetskraftsinvandrare tjänat en hundring för lite, då är det tack och hej och uppehållstillståndet ryker och utvisningsbeslutet kommer som ett brev på posten. Men när det gäller zigenare, nä då går det inte att följa några regler alls som ålägger zigenarna något som helst eget ansvar. Snacka om att från svenskt myndighetshåll och inom jounarlistskrået och hjälpar- och känslopjunksmångleriet ha en nedlåtande syn på zigenare! Jag säger då bara det, sicken cirkus Sveriges offentliga verksamhet blivigt.
Citera
2016-09-15, 19:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Redovisningen kan fixas genom att tiggarna enbart får motta pengar som läggs i en av Skatteverket tillhandahållen bössa, som är plomberad och försedd med tiggarens ID-uppgifter. Vid dagens slut lämnas bössan in vid en inlämningsstation.

Eftersom tiggarna brukar ha ganska fasta positioner kan man alternativt sätta upp något som liknar gammaldags P-automater, som man kan stoppa mynt i. Automaterna måste förstås på något sätt knytas till den individuelle tiggarens skattekonto. Kanske kan de knappa in en ID-kod? Automaterna töms av kommunens personal, precis som de förr brukade åka runt och tömma P-automaterna.

Tillägg: Man kan förstås ha "tiggarrutor" utmärkta med gula ränder precis som man hade rökrutor förr. Och en parkeringsruta kan ju lätt avdelas till "tiggarruta". För tiggare med en funktionsvariation blir det en "funktionsvariationstiggarruta".


Det ska vara förbjudet att ge och ta emot pengar som inte hanteras i redovisningssystemet enligt ovan. Både givare och tiggare ska bötfällas.

Det finns numera regler för hur mycket man ska tjäna för att få stanna som arbetskraftsinvandrare. Det har ju varit skriverier om stackars människor som hamnat 100 kr under det som krävs i månadslön har utvisats. Samma inkomstkrav måste givetvis ställas på tiggare. Om de inte kommer upp till inkomstgränsen får de åka hem.

Tillägg till min tidigare kommentar.

Mitt och andras förslag. Att zigenarnas tiggeri ska ses yrkesverksamhet och i lag erkännas som ett legitimt sätt att försörja sig, stämmer väl överens med diverese människorättskonventioner och liknande mer eller mindre mumbojumbo, särskilt sett i ljuset av hur dessa konventioner åberopas av de goda i Sverige.

Mitt och andras förslag skulle i ett slag, stiftades en sådan lag, erkänna zigenarna som fullvärdiga medlemmar av det västerländska samhället. Zigenarna ges inga fördelar och påförs inga nackdelar. De ses som våra lika i praktik, i handling. Deras sätt att försörja sig, tiggeriet, ses som vilket arbete som helst. Eller ännu hellre, som vilken näringsverksamhet som helst. Zigenarna inkluderas och integreras då i vårt samhälle genom erkännandet av deras yrkesval tiggeriet, som ett legitimt sätt att försörja sig, inkludera och integreras i den västerländska och då också den svenska gemenskapen.

De zigenare som efter detta erkännande väljer att hålla sig undan de skyldigheter som erkännandet för med sig, kommer med tillämpningen av likabehandlingsprincipen att behandlas precis som vilka andra i västerlandet. Man kommer att lagföras för skattesmitning, momsfusk med mera. Och är zigenarna skickliga nog att hålla sig undan detta, drar man bara till med ett härligt och ljuvligt skönstaxeringsbeslut.

Alltså. Mitt och andras förslag kommer att leda till att zigenarna, i vart fall om de väljer att komma till Sverige för att här tigga, leda till att de på riktigt integreras. De blir som vilken svennebanan som helst. Och det är väl det alla goda vill? Eller?

Eller vill de goda att zigenarna ska kunna dra land och rike runt och undvika alla skyldigheter och samtidigt dra nytta av välfärdsstatens fördelar? Förmodligen tycker de goda i Sverige att så ska det vara. Jag gissar att de goda vill att jag svensk skattebetalare ska hålla käften när zigenarna inte bidrar med ett skit till välfärdsstaten, och samtidigt hålla tyst när zigenarna samtidigt får njuta välfärdsstatens frukter. Och är det så att de goda anser detta, tar jag för givet att också jag svensk i relation till skyldigheter och rättigheter, beter mig exakt som vilken zigenare som helst. Men det här sista, lär ju inte mötas med gillande från de goda.
Citera
2016-09-19, 20:28
  #27
Medlem
MKGs avatar
Det är ingen skatt på gåvor.
Citera
2017-04-20, 19:28
  #28
Avstängd
bigbombers avatar
Ok. Men det rör sig om stora summor varje dag som är oskattade. Tänk bara alla zigenare i en stad hur mycket deras ligor drar in på en dag, ta denna summa gånger ett helt år! Låt zigenare och horor betala skatt som vi alla andra. Less på skiten.
Citera
2018-01-09, 21:37
  #29
Medlem
Det är ju skatt på dricks - vilket känns väldigt snarlikt. Är dricksen kontant är man själv skyldig att redovisa det i sin deklaration.

"Dricks" på gatan - skattefritt
Dricks på restaurangen - skattepliktigt.
Citera
2018-01-09, 21:48
  #30
Medlem
Det är lite off-topic, men det har tydligen argumenterats, från maktens håll, att tiggarna försörjer sig med tiggandet. Därmed kan man inte kasta ut dem ur landet efter tre månader.

Men... om tiggarna försörjer sig på tiggandet, varför har vi då socialbidrag (*)i landet? Det är ju bara för alla som behöver socialbidrag att sätta sig utanför en passande affär med en pappmugg från McD eller annat ställe! För är det inte så att socialbidrag bara är till för dem som inte kan försörja sig själva? Tigga kan vem som helst göra, det krävs ingen utbildning för det, och pappmuggen man behöver kan inte kosta många kronor...


--------------

* Jag vet att det heter något annat nu för tiden, men jag orkar inte ta reda på det nya namnet, och de flesta av oss fattar vad jag menar.
Citera
2018-01-10, 12:08
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbomber
Ok. Men det rör sig om stora summor varje dag som är oskattade. Tänk bara alla zigenare i en stad hur mycket deras ligor drar in på en dag, ta denna summa gånger ett helt år! Låt zigenare och horor betala skatt som vi alla andra. Less på skiten.
Dom åker på att betala moms och punktskatter som alla andra turister.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback