Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-13, 11:20
  #1
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja spela lite spel igår kväll och spelet krascha för mig två gånger under en kortare period. Så ja tänkte "äh vafan jag går väl o lägger mig".
.

Innan jag gick o la mig så satte jag igång virus-sökning o spywaresökning så det blev gjort. När jag vaknade så var skärmen svart o datorn på, jag petade på musen men skärmen ville inte vakna till. Så jag starta om datorn och när jag gjorde det dök det upp en blåskärm för mig där det stod:

" Your PC ran into a problem and needs to restart. We’re just collecting some info, and then we’ll restart for you. If you would like to know more, you can search online later for this error: dxgmms2.sys."

Jag började genast söka på va sjutton det kunde vara och då läste jag någonstans att det vanligaste felet var att det är drivrutinerna. Jag misstänkte grafikkortet så jag använde Display driver uninstaller i Safe mode och tog väck det dära och startade om datorn. När jag gjorde det fick jag inge bluescreen och ja kunde logga in precis som vanligt bortsett från att allt såg sämre ut utan grafikkortet.

Jag tänkte först att det kanske bara var en drivrutinuppdatering som blivit fel så jag försökte installera drivrutiner till kortet igen. Men mitt under installationen så får jag den där bluescreenen igen. Jag har testat borde gamla drivrutiner och nya ifall det skulle vara något fel på dom, utan resultat. Jag har även tagit ut grafikkortet och kollat på det men det verkade inte bränt eller något.

Finns det något bra sätt man kan veta om grafikkortet är paj och det är det som är orsaken?

Här är mina dator specs med lite modifieringar som står på sidan:
Acer Predator G3610

Windows 10
Intel Core i7 Processor 3770
Nvidia Geforce GTX560Ti 1280MB
12GB DDR Ram
3TB Hårddisk
DVD-Super Multi drive
Wireless LAN
Multi-in-1 Media Card Reader
Citera
2016-09-13, 11:29
  #2
Medlem
rabbyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Ja spela lite spel igår kväll och spelet krascha för mig två gånger under en kortare period. Så ja tänkte "äh vafan jag går väl o lägger mig".
.

Innan jag gick o la mig så satte jag igång virus-sökning o spywaresökning så det blev gjort. När jag vaknade så var skärmen svart o datorn på, jag petade på musen men skärmen ville inte vakna till. Så jag starta om datorn och när jag gjorde det dök det upp en blåskärm för mig där det stod:

" Your PC ran into a problem and needs to restart. We’re just collecting some info, and then we’ll restart for you. If you would like to know more, you can search online later for this error: dxgmms2.sys."

Jag började genast söka på va sjutton det kunde vara och då läste jag någonstans att det vanligaste felet var att det är drivrutinerna. Jag misstänkte grafikkortet så jag använde Display driver uninstaller i Safe mode och tog väck det dära och startade om datorn. När jag gjorde det fick jag inge bluescreen och ja kunde logga in precis som vanligt bortsett från att allt såg sämre ut utan grafikkortet.

Jag tänkte först att det kanske bara var en drivrutinuppdatering som blivit fel så jag försökte installera drivrutiner till kortet igen. Men mitt under installationen så får jag den där bluescreenen igen. Jag har testat borde gamla drivrutiner och nya ifall det skulle vara något fel på dom, utan resultat. Jag har även tagit ut grafikkortet och kollat på det men det verkade inte bränt eller något.

Finns det något bra sätt man kan veta om grafikkortet är paj och det är det som är orsaken?

Här är mina dator specs med lite modifieringar som står på sidan:
Acer Predator G3610

Windows 10
Intel Core i7 Processor 3770
Nvidia Geforce GTX560Ti 1280MB
12GB DDR Ram
3TB Hårddisk
DVD-Super Multi drive
Wireless LAN
Multi-in-1 Media Card Reader


Testa stoppa in grafikkortet i en annan dator ifall du har fler, eller ta med det till en polare och testa
Citera
2016-09-13, 12:51
  #3
Medlem
Nochillss avatar
Det ska väldigt mycket till för att ett grafikkort ska haverera bara sådär.
BSOD-symptom har många andra olika orsaker men oftast så är malware inblandat;


http://www.solvusoft.com/sv/files/fe...m/dxgmms2-sys/
Citera
2016-09-13, 16:51
  #4
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det ska väldigt mycket till för att ett grafikkort ska haverera bara sådär.
BSOD-symptom har många andra olika orsaker men oftast så är malware inblandat;


http://www.solvusoft.com/sv/files/fe...m/dxgmms2-sys/
Ja jag tyckte det var konstigt att jag kunde köra spelet fortfarande även om det är knappt. Jag ska testa en gång utan grafikkortet o se. Jag gjorde en ren installation av windows som var sista åtgärden på den där sidan. Men problemet är fortfarande kvar och där skriver dom att det då är hårdvaran, så då borde det vara något fel med grafikkortet.
Citera
2016-09-13, 17:16
  #5
Medlem
Nochillss avatar
Du verkar ha någon skum konflikt mellan olika drivrutiner som krockar med varandra - svårt läge. Om du nu har gjort en ominstallation av hela Windows så borde det inte generera några fel alls.

Kanske är det hårddisken som felar och inte kan läsa in vissa sektorer men det är bara min gissning.
Citera
2016-09-14, 08:41
  #6
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Du verkar ha någon skum konflikt mellan olika drivrutiner som krockar med varandra - svårt läge. Om du nu har gjort en ominstallation av hela Windows så borde det inte generera några fel alls.

Kanske är det hårddisken som felar och inte kan läsa in vissa sektorer men det är bara min gissning.
Hårddisken är rätt ny och har gjort en genomsökning av den där den hittar inga fel. Jag ska testa sätta in ett annat grafikkort idag o se vad som händer.
Citera
2016-09-14, 11:06
  #7
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Okej jag satte in ett geforce GT630 som jag har på en annan dator och då fick jag bild men det stannade på själva startup-rutan där det står Acer sen kunde man inte komma vidare.
Citera
2016-09-14, 11:28
  #8
Medlem
Nochillss avatar
Alltså det måste vara nåt malware i farten om du inte kommer längre i boot-sekvensen.
Du behöver ladda ner typ "Malwarebytes" och köra det i felsäkert läge för att få bort viruset.
Citera
2016-09-14, 12:40
  #9
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Alltså det måste vara nåt malware i farten om du inte kommer längre i boot-sekvensen.
Du behöver ladda ner typ "Malwarebytes" och köra det i felsäkert läge för att få bort viruset.
Ja gjorde det men den hittade inget. Jag snackade med en nvidiasupportkille o han trodde det kunde vara något med moderkortet eller nätaggregatet.
Citera
2016-09-14, 18:20
  #10
Medlem
Nochillss avatar
Skulle det bero på nätaggregatet så startar inte datorn alls...
Har själv haft ett slitet, överbelastat nätaggregat och fick göra CMOS-reset för att överhuvudtaget få igång datorn.

Om det beror på moderkortets funktion... min erfarenhet är att kretsarna klarar av det allra mesta i strömväg och du har en riktigt bra dator.
Citera
2016-09-15, 10:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Skulle det bero på nätaggregatet så startar inte datorn alls...
Har själv haft ett slitet, överbelastat nätaggregat och fick göra CMOS-reset för att överhuvudtaget få igång datorn.

Om det beror på moderkortets funktion... min erfarenhet är att kretsarna klarar av det allra mesta i strömväg och du har en riktigt bra dator.
Det jag fet markerat gäller dock bara BRA nätagg.

Märkesdatorer bruka i bästa fall ha ett budet nätagg. Såna och skärp nätagg är kända för att kunna ge konstiga fel långt innan de går sönder. Tex kunde några delvis trasiga budget och skräp nätagg t.o.m starta en annan dator hela vägen in i Windows under några veckor innan den datorn också fick problem.

Man behöver testa med ett annat nätagg.
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Alltså det måste vara nåt malware i farten om du inte kommer längre i boot-sekvensen.
Du behöver ladda ner typ "Malwarebytes" och köra det i felsäkert läge för att få bort viruset.

Kan var bra att först koppla ur alla diskar/DVD för att se om felet är dom. Har också hänt att felet var kabeln eller porten på moderkortet kabeln satt på. Är felet kvar fortsätter man koppla ur allt som inte behövs för att få bild.

Nollställa bios (CMOS) som du nämnde är en bra ide att göra när man testar olika saker, bytter delar, tagit bort saker mm och felen varit kvar.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-09-15 kl. 10:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback