Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-12, 22:41
  #1
Medlem
HobbyHitlers avatar
Nu är HobbyHitler sugen på att beställa en liten enkel hembränningsapparat.
Valet står mellan en 18l kokare från Kina jag hittat på wish.com och en ungefär lika stor apparat från Ryssland som finns på ebay.

Frågan är nu hur detta kommer gå i tullen om dom öppnar paketet och ser att det innehåller olaglig destillationsutrustning? Har flashbackarna några funderingar kring vilket land som är bäst att beställa från? Misstänker att några här har vanan inne att beställa skumma saker från utlandet
Citera
2016-09-12, 22:56
  #2
Medlem
Heauxms avatar
Kina.
Citera
2016-09-13, 00:15
  #3
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Kina.
Som jag misstänkte. Har du egna erfarenheter på området?
Vet att Kinesiska postorderföretag ofta anger "gift" alltså gåva på innehållsdeklarationen.
Citera
2016-09-13, 00:41
  #4
Medlem
Nu är väll inte en destilleringsapparat olaglig så det är nog mest ev tullavgifter och importskatter du ska oroa dig för.

Kina är nog säkrast eftersom det antagligen kommer betydligt fler paket från kina än från ryssland till Sverige.
Citera
2016-09-13, 02:26
  #5
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Nu är väll inte en destilleringsapparat olaglig så det är nog mest ev tullavgifter och importskatter du ska oroa dig för.

Kina är nog säkrast eftersom det antagligen kommer betydligt fler paket från kina än från ryssland till Sverige.
En destillator som kan användas till spritframställning är i allra högsta grad olaglig att inneha såvida jag inte missat någon lagändring på senare år.

Och för de spelat eller verkligt lågbegåvade i tråden kan jag påpeka att Kinna naturligtvis ska vara Kina, jag skriver på mobilen och vet inte hur man ändrar rubriken.
__________________
Senast redigerad av HobbyHitler 2016-09-13 kl. 02:37.
Citera
2016-09-13, 02:42
  #6
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Hembränning och dryckestillverkning
/Moderator
Citera
2016-09-13, 05:49
  #7
Medlem
MCVaginas avatar
Inget olagligt med att äga eller köpa en sådan apparat så du behöver nog inte oroa dig, iallafall inte för en så liten brännare ingen som bryr sig då.
Men som flera sagt ovan är nog Kina säkrast att beställa från eller så bygger du en själv.
Det är väldigt enkelt att bygga och kollar du under hembränningsforumet här finns det fullt med guider hur du bygger olika typer av brännare
Citera
2016-09-13, 06:28
  #8
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Som jag misstänkte. Har du egna erfarenheter på området?
Vet att Kinesiska postorderföretag ofta anger "gift" alltså gåva på innehållsdeklarationen.

Med 90 procents säkerhet kommer dem att skriva gift på paketet. jag köper mycket på nätet och grejer från Kina kommer alltid fram. Dock inte inom ditt område av handlande. Men jag tror att det skulle komma fram ändå.
Citera
2016-09-13, 09:16
  #9
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCVagina
Inget olagligt med att äga eller köpa en sådan apparat så du behöver nog inte oroa dig, iallafall inte för en så liten brännare ingen som bryr sig då.
Men som flera sagt ovan är nog Kina säkrast att beställa från eller så bygger du en själv.
Det är väldigt enkelt att bygga och kollar du under hembränningsforumet här finns det fullt med guider hur du bygger olika typer av brännare

Alkohollag (2010: 1622)
2 kap. Tillverkning m.m.
1 § Sprit och spritdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för sådana varor enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.
En apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till en sådan apparat får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har rätt att tillverka sprit.
Folkhälsomyndigheten får medge undantag från andra stycket. Ett sådant medgivande får ges tills vidare eller för viss tid och får återkallas om förhållandena kräver det. Lag (2013:635).

Några oklarheter?

Jag har byggt en apparat en gång i tiden och kanske gör det igen, men just nu har jag inte möjlighet att svetsa rostfritt stål och gillar apparaten jag hittat på nätet.
Citera
2016-09-13, 12:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Några oklarheter?

Du kan destillera andra saker än sprit. Men visst om du tänkt erkänna att du ska göra hembränt så är det kört.
Citera
2016-09-13, 12:51
  #11
Moderator
Falukropps avatar
Justerat rubrik samt raderat jönserier kring den smärre vurpan i rubriken.

Förstår synpunkterna om placeringen, men import av appararater har diskuterats förr här i H&D av folk som faktiskt gjort det, och har stenkoll på det specifika läget. Jag tror det finns goda utsikter att få vettiga svar här. En apparat är ju inte vilken skum sak som helst, den blir ju skum först när tullaren fattar vad det är.

Vill vidare påminna om regel 0.06, moderatorsåtgärder kommenteras ej i trådar. HobbyHitler, PM:a mig om du vill diskutera omplaceringen vidare.

//mod
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2016-09-13 kl. 13:41.
Citera
2016-09-13, 16:42
  #12
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Du kan destillera andra saker än sprit. Men visst om du tänkt erkänna att du ska göra hembränt så är det kört.
Om apparaten är väldigt lämplig för sprittillverkning och dessutom på säljarens sajt heter "Moonshine Ethanol Alcohol Distiller" så är det ganska uppenbart, och tittar man på rättsfall från verkliga livet genom åren så råder det ingen tvekan om att rättsväsendet är ganska strängt i sin tolkning av lagen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback