Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-13, 19:30
  #13
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tycker att Mike Oldfield är speciellt intressant eftersom han inte har en bakgrund som jazzmusiker. Att mycket av hans "gitarrspel" egentligen är utfört på mandolin är en annan sak.

Utfört på mandolin får du allt förklara, ja han har använt madolin på vissa låtar men det hörs tydligt, men gitarrspelandet är gitarr.
Citera
2016-09-14, 07:07
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Tja, jag måste nog dessvärre förklara hur besviken jag blev på denna tråden ...

Visst finns det en hel del goa och kreativa gitarrister i era förslag, men ingen som egentligen kan kallas riktigt Experimentell.
Det de spelar faller ju trots allt inom det förväntade för elgitarr med rock och jazz och däromkring.

Buckethead är väl den enda bland kandidaterna som kan kvala in på den experimentella skalan isf.


Men det verkar vara just Solo ni tänkt på ...

Men det finns ju ett stort utrymme för även Kompgitarristerna att "leka".
Och jag började ju med att redovisa Tom Morello.

Särskilt Morello som Kompgitarrist.
Han hanterade elgitarren som om det vore ett annat instrument.
Dvs det var ju nästan om att han ville göra med sin gitarr istället för med synthar och andra elektroniska grunkor ...


SÅ - experimentella KOMPgitarrister är kanske det jag istället bör fråga efter ???

Och, passa väldigt gärna på att Motivera Varför ni redovisar det ni redovisar också.
Citera
2016-09-14, 18:05
  #15
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tja, jag måste nog dessvärre förklara hur besviken jag blev på denna tråden ...

Visst finns det en hel del goa och kreativa gitarrister i era förslag, men ingen som egentligen kan kallas riktigt Experimentell.
Det de spelar faller ju trots allt inom det förväntade för elgitarr med rock och jazz och däromkring.

Buckethead är väl den enda bland kandidaterna som kan kvala in på den experimentella skalan isf.


Men det verkar vara just Solo ni tänkt på ...

Men det finns ju ett stort utrymme för även Kompgitarristerna att "leka".
Och jag började ju med att redovisa Tom Morello.

Särskilt Morello som Kompgitarrist.
Han hanterade elgitarren som om det vore ett annat instrument.
Dvs det var ju nästan om att han ville göra med sin gitarr istället för med synthar och andra elektroniska grunkor ...


SÅ - experimentella KOMPgitarrister är kanske det jag istället bör fråga efter ???

Och, passa väldigt gärna på att Motivera Varför ni redovisar det ni redovisar också.

Då har du inte kollat in alla förslagen, har du ens lyssnat på Robert Fripp, han har till gett upphov till det som kallas frippotronics, alltså hand via bandare loopar sin gitarr i ljudlandskap.

Matthew Bellamy har med muse gjort en speciellt en låt som är dubstep inspererad låt där det man tror är synthar är hans gitarr och samma pedal som Morello använder digitech wammy, samt spelar på "fel" sida stallet och sadeln. Han har tidigt använt midi controllpad på gitarren för att förvränga ljudet.

Att avfärda Jimi Hendrix som Tom Morello framhåller som inte erkänna som expremetiell är minst sagt förvånande.

osv.

Börja lyssna först, och uttala dig sedan.
Citera
2016-09-14, 18:14
  #16
Medlem
dr.harryfrauds avatar
Ian williams från battles bygger hela sin stil på loopar, visserligen inte bara från gitarr men ändå rätt coolt.
Speciellt live.
Citera
2016-09-14, 18:34
  #17
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag gillar väldigt mycket gitarrister som vågar vara väldigt kreativa och experimentella, som vågar gå utanför de vanliga ramarna som "gitarr som genre" kan ställa.

Och Tom Morello från Rage Against the Machine är tveklöst en sådan.

Han vågar använda sig av olika effekter och dessutom driva upp dem till sitt max , liksom låta sig inspireras av både hip hop och synth, fast allt filtrerat genom hans egen elgitarr.


Men bortsett från Morello, vilka andra gitarrister finns det som har denna experimentella ådra?
Det vore kul att få några bra tips, på både gitarrister och på låtar som kan uttrycka detta.

Tom Morello är inte bara experimentell, tyckte han var helt perfekt i Springsteens High Hopes. Andres Lokko (en överskattad musikkritiker) tyckte att Morello förstörde albumet.

Smaken är olika men själv anser jag att experiment inom musiken är utvecklande även om det i många fall blir lite udda och man blir tvungen att lyssna genom det ordentligt för att förstå det.

Kommer inte på någon annan än Morello i skrivande stund. Han är min husgud för tillfället, en mycket flexibel och mångfacetterad musiker.

Edit, hur kunde jag glömma Devin Townsend! Han är mannen TS efterfrågar.
__________________
Senast redigerad av Lunkan99 2016-09-14 kl. 18:47.
Citera
2016-09-16, 06:04
  #18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Då har du inte kollat in alla förslagen, har du ens lyssnat på Robert Fripp, han har till gett upphov till det som kallas frippotronics, alltså hand via bandare loopar sin gitarr i ljudlandskap.

Matthew Bellamy har med muse gjort en speciellt en låt som är dubstep inspererad låt där det man tror är synthar är hans gitarr och samma pedal som Morello använder digitech wammy, samt spelar på "fel" sida stallet och sadeln. Han har tidigt använt midi controllpad på gitarren för att förvränga ljudet.

Att avfärda Jimi Hendrix som Tom Morello framhåller som inte erkänna som expremetiell är minst sagt förvånande.

osv.

Börja lyssna först, och uttala dig sedan.
"Unsustainable" med Muse, som du pekar på ...det är ju Exakt de jag är ute efter.

Precis det jag alltså menade med att försöka använda gitarren (det "levande instrumentet) istället för med digitala, elektroniska synthar osv.


Jag har aldrig klagat på Jimi Hendrix (eller de andra gossarna) och deras kreativa, experimentella förmåga. Faktum är ju att jag även beskrev det - men det var inte det jag frågade efter, så du slipper vara arg.


Så - nu har jag åtminstone lyckats skrapa ihop "hela" två styck exempel på sådana gitarrister jag efterlyser - Morello samt Bellamy.
Men ... finns det Fler?

Muse har väl bara gjort denna enda låt som gått utanför ramarna vad jag förstått.

Jag gillar sånt här så mycket att jag hade velat se en sådan Genre faktiskt ...
Ungefär på samma sätt som jag gillar Frank Miller-filmerna "Sin City" och "300" så mycket att jag vill se en hel sådan Genre utvecklas ...
Jag kanske har konstigt smak förvisso, men jag menar att det - i båda fall - finns ett "öppet rum" där, som bara ligger där och väntar på att bli intaget ... liksom =)
Citera
2016-12-01, 10:54
  #19
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Ingen som nämnt John Martyn ännu!

https://www.youtube.com/watch?v=YvFMEiVX_Ck

https://www.youtube.com/watch?v=pYLVM560Fok
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback