Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-12, 05:56
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag gillar väldigt mycket gitarrister som vågar vara väldigt kreativa och experimentella, som vågar gå utanför de vanliga ramarna som "gitarr som genre" kan ställa.

Och Tom Morello från Rage Against the Machine är tveklöst en sådan.

Han vågar använda sig av olika effekter och dessutom driva upp dem till sitt max , liksom låta sig inspireras av både hip hop och synth, fast allt filtrerat genom hans egen elgitarr.


Men bortsett från Morello, vilka andra gitarrister finns det som har denna experimentella ådra?
Det vore kul att få några bra tips, på både gitarrister och på låtar som kan uttrycka detta.
Citera
2016-09-12, 06:06
  #2
Medlem
Larry lalonde från primus lägger jäkligt skeva grejer, men de är väl mer eller mindre ett krav för de bandet
Citera
2016-09-12, 06:36
  #3
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte Jimi Hendrix som blev stilbildande för kommande generationer.
Citera
2016-09-12, 09:09
  #4
Medlem
Mattias Eklundh
Citera
2016-09-12, 10:43
  #5
Medlem
Jeff beck
Citera
2016-09-12, 11:18
  #6
Medlem
Omar Rodriguez Lopez
Citera
2016-09-12, 13:14
  #7
Medlem
Europes avatar
Jimi Hendrix är ju alltid given. Det finns säkert många sådana gitarrister om man pallar att lyssna på t.ex. fusion och experimentell musik. Jag gissar att det säkert går att hitta en del sådant från t.ex. Steve Vai (men jag har inte själv lyssnat på allt han har gjort, även om jag en gång i tiden hade två av hans soloplattor, förutom Frank Zappas plattor där han är med). Jag tycker Wes Borland har spelat en del intressanta och originella saker. Jag hade aldrig orkat lyssna på en endaste skiva av ett skitband som Limp Bizkit om det inte hade varit för att han spelade på den.
Citera
2016-09-12, 13:26
  #8
Medlem
Captinheros avatar
Buckethead är ju ganska experimentiell


Les claypool men han kör ju bas
Citera
2016-09-12, 15:54
  #9
Medlem
renkaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzer
Larry lalonde från primus lägger jäkligt skeva grejer, men de är väl mer eller mindre ett krav för de bandet


Håller med dig

Larry lalonde är riktigt skön. Här är ett klipp där han visar upp sina pedaler

https://youtu.be/hevtLRjLJ2c
Citera
2016-09-12, 18:39
  #10
Medlem
kjellkritisks avatar
Uli Roth
Mike Oldfield på 70 och 80 talet
Bill Frisell
Robert Fripp
Vernon Reid Living Colour
Matthew Bellamy Muse
Citera
2016-09-13, 06:29
  #11
Medlem
borrizs avatar
Jag tycker att Mike Oldfield är speciellt intressant eftersom han inte har en bakgrund som jazzmusiker. Att mycket av hans "gitarrspel" egentligen är utfört på mandolin är en annan sak.
Citera
2016-09-13, 10:26
  #12
Medlem
En artist och skiva som har några år på nacken, men ändå kan vara av intresse.

Allan Holdsworth : Metal Fatigue
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback