Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-11, 21:20
  #1
Medlem
Jag har dejtat en person ett kort tag. Nu har jag skickat ett SMS och inte fått svar på fem timmar. Det här är mer regel än undantag.

Jag tycker att det är jättetrevligt när vi ses och han verkar intresserad av mig genom vad han visat på andra sätt (även om vi är i så tidigt skede att vi inte vet var vi står). Men han är ofta jättelångsam med att svara på SMS. Och då är jag inte så att jag vill ha långa chattkonversationer via SMS, jag tycker själv det är ett otympligt medium att kommunicera via, så jag använder det främst för praktiska frågor och ibland ren artighetskonversation, alltid kortfattat, aldrig långa konversationer.

Själv brukar jag alltid svara snabbt. Anledningen till det är enkel, jag tycker det är en trevlig gest att göra det och jag uppskattar om den andra också svarar snabbt. Jag tycker det känns som en trygghet.

Varje gång han inte svarar på jättelång tid så blir jag orolig över att något är fel. Sedan när jag väl får svar så känns det bra igen.

Egentligen gillar jag inte "spel" i dejtingvärlden, jag har ingen lust att leka svårfångad och annat, jag vill bara vara mig själv och jag vill vara tillgänglig om jag känner mig intresserad. (Jag är dock mycket noggrann med att inte vara påflugen, har behov av att känna att den andra är intresserad för att själv kunna bli intresserad).

Men nu börjar jag känna att det här med att jag får vänta så länge på svar på mina simpla SMS ger mig en känsla av att vara i underläge, där jag hela tiden väntar på att få bekräftelse i form av svar på någon fråga jag skickar.

Av mig får han den bekräftelsen direkt, dvs "gratis". Det känns som att det blir en viss obalans där han vet var han har mig hela tiden men att jag däremot blir orolig över varför han inte svarar hela tiden. Så nu börjar jag fundera på om jag också borde börja dröja med att svara på SMS för att jämna ut den här ojämna balansen och slippa känna mig i underläge hela tiden i vår konversation? Dvs så att han också kan behöva oroa sig lite över var han har mig istället för att hela tiden får svar direkt vilket indikerar att jag alltid är tillgänglig för honom.

Det känns en aning töntigt att göra så, men det kanske faktiskt gör skillnad för relationen? Varför ska jag vara tillgänglig hela tiden om inte han är det?

Det bästa hade enligt mig varit att vi båda svarade varandra snabbt, det skulle signalera att vi båda priorterar varandra högt. Då kan man tänka sig att det enklaste vore att ta upp frågan. Men dels är vi inte så långt gångna i vår dejting att det är läge att ta upp den här typen av detaljer, det kanske inte ens utvecklas till någon relation. Dels så är det just en detalj och man ska undvika att gnälla på folk över detaljer, det är viktigare att fokusera på helheten. Det är i nuläget därför mer ur relationsmässigt psykologiskt perspektiv jag funderar kring det här. Och det är därför jag funderar på att själv börja hålla på med "spel" som jag egentligen inte är så förtjust i.

Just nu känner jag mig som en "gratisvara" (dvs att min tillgänglighet är "gratis") när jag svarar direkt på SMSet medan hans tillgänglighet är något man får värdesätta högt eftersom den bara kommer på hans villkor. Som känt har vi människor svårt att uppskatta det som är gratis. Så det gör att min artighet kanske sänker mitt värde i hans ögon?

Kan det vara så att man blir mer intressant av att man dröjer längre med att svara på SMS?
Borde jag vänta med att svara på SMSen som han skickar till mig?
Citera
2016-09-11, 21:27
  #2
Medlem
Du verkar vara en bra tjej och jag tycker du resonerar sunt.

Tycker inte du ska börja att dröja med SMS eftersom du redan så flott klarlagt - spel är för osäkra människor.

Dessutom, ändrar du ditt beteende från att svara snabbt till att dröja hade jag som kille iaf tänkt att jag har dig precis där jag vill. Du ingår då alltså i hans spel och spelar på hans villkor.

Du kan inte kontrollera andra och det du gör kan bara stå för dig. Är han något att ha så kommer han uppskatta dig. Gör han inte det, vilket du oroar dig för, så var det väl ändå aldrig menat?
Citera
2016-09-11, 21:33
  #3
Medlem
Levi1s avatar
Du är en bra jävla tjej du. Lycka till med allt.
Skit fullständigt i "spelet" som ovanstående skribent menar på, men eftersom du verkar vara i ditt rätta sinne så skulle jag vilja ge dig ett råd och avvika från folks åsikter helt.
Du bestämmer & du vet själv vad som är bäst för dig själv.
Vad i helvete, vaknade precis ett gäng med hjärna?
__________________
Senast redigerad av Levi1 2016-09-11 kl. 21:37.
Citera
2016-09-11, 21:44
  #4
Medlem
Det är inte så att killen är en av de få människor som inte kollar på mobilen varannan minut, och kanske har den i ett annat rum när han är hemma? Jag tror folk har lite olika syn på SMS, som att vissa inte ser det som ett seriöst kommunikationsmedel och därmed inte bryr sig om ett svar drar ut på tiden.

Troligtvis vet han väl dock att han vinner lite mer relationsmakt som du är inne på, men kanske inte reflekterar över att du upplever det som ett irritationsmoment. Kanske slutar han vara så långsam när han känner att hans klor greppat tag i dig lite stadigare.

Det kanske inte är läge att påpeka det hela om ni endast träffats under en kort period, men man kan ju hinta lite om att han är långsam i halvskämtsam ton.

Du har inte noterat om han svarar snabbare ifall du skickar ett lite mer brådskande SMS, typ "Har du lust att dra ut och käka lunch om en timme?"

Det här löser du
Citera
2016-09-11, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-Anonymous

Kan det vara så att man blir mer intressant av att man dröjer längre med att svara på SMS?

Borde jag vänta med att svara på SMSen som han skickar till mig?

Du är mer intresserad och investerad i det här än honom. Det är bara därför du upplever att han blir mer intressant ju längre han dröjer. Osäkerheten och behovet av bekräftelse är fienden här, inte att han väntar så länge på att svara. Tro det eller ej, men alla sitter inte framför mobilen konstant.

Spela inga löjliga spel. Det tjänar ingen av er något på. Svara när du känner för. Om det är direkt, eller efter några timmar, bestämmer bara du. Längre in i förhållandet (om det blir något) kommer maktbalansen skifta och då kommer han vara på dig konstant, njut av mystiken medan den varar.
Citera
2016-09-11, 21:54
  #6
Medlem
Det är inte så att han har en flickvän så han inte kan svara direkt alltid?
Citera
2016-09-11, 21:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiceToHaveHope
Det kanske inte är läge att påpeka det hela om ni endast träffats under en kort period, men man kan ju hinta lite om att han är långsam i halvskämtsam ton.

Du har inte noterat om han svarar snabbare ifall du skickar ett lite mer brådskande SMS, typ "Har du lust att dra ut och käka lunch om en timme?"

Det här löser du

Ja, det kanske kan vara möjligt att hinta om det här genom att veva in i nån form av skämt lite längre fram, bra idé.

Jag har inte testat nåt brådskande SMS än så länge, har inte varit nåt tillfälle där det varit aktuellt. Men halvbrådskande saker som vilken tid vi ska ses nästa dag och det har tagit tid att få svar på.
Citera
2016-09-11, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Det är inte så att han har en flickvän så han inte kan svara direkt alltid?
Min bedömning är att det är mycket osannolikt i det här fallet.
Citera
2016-09-11, 22:02
  #9
Medlem
För egen del hade jag tappat allt intresse om någon höll på att spela så.
Men det är ju jag, det.
Men i ditt fall så resonerar och tänker du helt riktigt och eftersom han spelar så bör nog du göra detsamma.
Och helst då vänta längre än han gör.
Citera
2016-09-11, 22:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annaskatter
Du är mer intresserad och investerad i det här än honom. Det är bara därför du upplever att han blir mer intressant ju längre han dröjer. Osäkerheten och behovet av bekräftelse är fienden här, inte att han väntar så länge på att svara.

De har väl kanske en poäng. Det är jobbigt med dejting, man måste lämna ut sig så mycket och vet inte vart det leder. Jag gillar inte att inte ha kontroll men det är ju en fas man måste gå igenom innan man vet vad det i slutändan utvecklades eller inte utvecklades till.
Citera
2016-09-11, 22:36
  #11
Medlem
Messa inte...ring om det är något! Då slipper du jobbig/onödig väntan!
Citera
2016-09-11, 23:20
  #12
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Är det kanske så tokigt som att människan har ett jobb eller plugg att sköta? I så fall är det mer än uppenbart att man inte har tid att sitta och skriva sms för skojs skull hela dagarna..

Men kräver du svar per omgående så är det smidigare att ringa.

Varsågod för tipsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback