Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-11, 20:13
  #1
Medlem
svampssons avatar
Tja, jag håller seriöst på att bli skogstokig. I tid och otid tabbar min dator ut till desktop när jag håller på att spela t.ex CS:GO eller vilket spel som helst egentligen. Ibland med långa mellanrum och ibland med lite kortare..

Har en BenQ 27 144hz skärm om det spelar någon roll. Snälla finns det någon som vet vad detta kan bero på? Dessutom i det sista har den tabbat ut till ett sorts second desktop. WTF!
Citera
2016-09-11, 20:20
  #2
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Tja, jag håller seriöst på att bli skogstokig. I tid och otid tabbar min dator ut till desktop när jag håller på att spela t.ex CS:GO eller vilket spel som helst egentligen. Ibland med långa mellanrum och ibland med lite kortare..

Har en BenQ 27 144hz skärm om det spelar någon roll. Snälla finns det någon som vet vad detta kan bero på? Dessutom i det sista har den tabbat ut till ett sorts second desktop. WTF!
Ingen knapp?
Citera
2016-09-11, 21:55
  #3
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Ingen knapp?

nix... Har för mig att detta problem börjat sedan jag installerade min skärm
Citera
2016-09-12, 00:48
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Säker på att du inte kommer åt Windowstangenten? Den brukade väl ha den effekten förr, tog upp startmenyn eller så. Går att disablea på mitt tangentbord, sitter ju emellan ctrl och alt om du kan tänkas komma emot där. Möjligt någon notifikationsgreja kan växla med, Windows startar ju om som det vill så varför inte ändra vad som visas hur det vill.
Citera
2016-09-12, 02:27
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Ibland med långa mellanrum och ibland med lite kortare
Det här är inte mitt område, riktigt, men jag chansar på nåt jag sett förut..
Är det så att du kör spelet i "fönsterläge" och inte fullskärm exklusivt läge? Då skulle det kunna vara att du kommer ner i hörnet med muspekaren och lyckas aktivera funktionen "visa skrivbordet" ? isåfall kommer du tillbaka in i spelet igen om du drar muspekaren upp/vänster.

Testa ändra mellan fullskärm och fönsterläge om det går, se om det gör nån skillnad.

Det kan också finnas program som vill påkalla uppmärksamhet, t.ex antivirusprogram som just precis uppdaterat sig och vill slänga upp en popup om det, eller nåt annat sånt där, men då brukar man behöva klicka på programmet i listen för att få tillbaka det, eller alt-tabba sig tillbaka in i det.

Vilken dator gäller det? Har den fler skärmar/TV/projektor osv inkopplade?
Citera
2016-09-12, 06:45
  #6
Medlem
Windows Uppdate brukade väl också vilja ha uppmärksamhet (på äldre Windows)?

Hur som helst bör du kolla vad som körs i bakgrunden.
Citera
2016-09-12, 07:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Tja, jag håller seriöst på att bli skogstokig. I tid och otid tabbar min dator ut till desktop när jag håller på att spela t.ex CS:GO eller vilket spel som helst egentligen. Ibland med långa mellanrum och ibland med lite kortare..

Har en BenQ 27 144hz skärm om det spelar någon roll. Snälla finns det någon som vet vad detta kan bero på? Dessutom i det sista har den tabbat ut till ett sorts second desktop. WTF!

Detta kan orsakas av virusprogram, Windows uppdate , msi har även ett program som ser till att drivers uppdaterar sig. Ibland när de kommer upp att de finns nytt hoppar den ut ur spelen. Va e de för dator ? Anti virus program ? Andra program som körs samtidigt ?
Citera
2016-09-12, 13:36
  #8
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Säker på att du inte kommer åt Windowstangenten? Den brukade väl ha den effekten förr, tog upp startmenyn eller så. Går att disablea på mitt tangentbord, sitter ju emellan ctrl och alt om du kan tänkas komma emot där. Möjligt någon notifikationsgreja kan växla med, Windows startar ju om som det vill så varför inte ändra vad som visas hur det vill.

Jag är helt säker på att jag inte kommer åt windowsknappen. Startmenyn kommer inte ens upp. Antingen blir jag uttabbad till mitt vanliga skrivbord och kan således klicka upp mitt spel igen, men ibland tabbas jag ut till ett liksom duplikerat skrivbord fast utan möjlighet att klicka upp spelet igen då inget ligger nere i aktivitetsfältet. Då blir jag tvungen att köra ctrl+alt+del för att vi hanteraren switcha till spelet igen.. skitmärkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det här är inte mitt område, riktigt, men jag chansar på nåt jag sett förut..
Är det så att du kör spelet i "fönsterläge" och inte fullskärm exklusivt läge? Då skulle det kunna vara att du kommer ner i hörnet med muspekaren och lyckas aktivera funktionen "visa skrivbordet" ? isåfall kommer du tillbaka in i spelet igen om du drar muspekaren upp/vänster.

Testa ändra mellan fullskärm och fönsterläge om det går, se om det gör nån skillnad.

Det kan också finnas program som vill påkalla uppmärksamhet, t.ex antivirusprogram som just precis uppdaterat sig och vill slänga upp en popup om det, eller nåt annat sånt där, men då brukar man behöva klicka på programmet i listen för att få tillbaka det, eller alt-tabba sig tillbaka in i det.

Vilken dator gäller det? Har den fler skärmar/TV/projektor osv inkopplade?

Jag spelar alltid mina spel i fullskärm exklusivt. Det har inte med något program som vill uppdatera sig att göra, har typ inga program i bakgrunden som har den funktionen förutom avg antivirus och spotify och det har aldrig gett mig problem förut. Nu när jag för säkerhetsskull skulle kolla vilka program jag hade i bakgrunden via msconfig switchas jag till denna jävla kopia av mitt skrivbord igen. WTF!? Vad har jag gjort eller råkat ändra...

Gäller min stationära dator. Ibland har jag min tv skärm inkopplad via hdmikabel. Men när jag spelar t.ex cs:go kopplar jag alltid ur tvskärmen för att få högre HZ.

Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Detta kan orsakas av virusprogram, Windows uppdate , msi har även ett program som ser till att drivers uppdaterar sig. Ibland när de kommer upp att de finns nytt hoppar den ut ur spelen. Va e de för dator ? Anti virus program ? Andra program som körs samtidigt ?

Detta msi-program har aldrig gett mig problem förut och jag stängde faktiskt av det för ett tag sedan..
Citera
2016-09-12, 15:10
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Ibland har jag min tv skärm inkopplad via hdmikabel.
Där tror jag du har det. Det är nog iaf därifrån det "andra" desktop kommer ifrån.
Det verkar som datorn blandar ihop skärmutgångarna och identifierar om montorn, eller tror sig få kontakt med tv'n och aktiverar den fastän den inte är igång.

Tryck Win+P (om det stöds i din windowsversion) och välj "Endast dator". Hjälper det?
Försvinner bilden, titta om den finns på tv'n, annars Win+P igen, högerpil, enter för att koppla på båda.

Om ditt windows inte stöder funktionen "Win+P" så ligger det i kontrollpanelen, bildskärmsinställningar, "anslut till projektor" och att där inaktivera den andra bildskärmen/tv'n.

Om grafikkortet har flera uttag, flytta monitorn till ett av de andra. De kan vara numrerade 0, 1, 2 osv. Sätt då primär monitor i porten med lägst nummer.
Citera
2016-09-12, 16:16
  #10
Medlem
Om en kabel/adapter fortfarande sitter i datorn så har det hänt att bilden ändå skickas dit trots att andra änden inte ens är kopplad. Samma sak händer om man bara stängt av andra skärmen/TV.


Gällande att du tabbas ur så kan det ändå vara sånt som funkat förut i bakgrunden eller som du trodde var avstängda. De kan ha ändrats tex vid nån uppdatering du inte märkte eller inte varit så avstängd som du först trodde.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-09-12 kl. 17:08.
Citera
2016-09-12, 19:51
  #11
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Där tror jag du har det. Det är nog iaf därifrån det "andra" desktop kommer ifrån.
Det verkar som datorn blandar ihop skärmutgångarna och identifierar om montorn, eller tror sig få kontakt med tv'n och aktiverar den fastän den inte är igång.

Tryck Win+P (om det stöds i din windowsversion) och välj "Endast dator". Hjälper det?
Försvinner bilden, titta om den finns på tv'n, annars Win+P igen, högerpil, enter för att koppla på båda.

Om ditt windows inte stöder funktionen "Win+P" så ligger det i kontrollpanelen, bildskärmsinställningar, "anslut till projektor" och att där inaktivera den andra bildskärmen/tv'n.

Om grafikkortet har flera uttag, flytta monitorn till ett av de andra. De kan vara numrerade 0, 1, 2 osv. Sätt då primär monitor i porten med lägst nummer.

Hm ja min dator verkar tro att min TV är PC+Huvudmonitorn för när jag väljer "PC screen only" blir min BenQ 27tum svart men tv'n visar fortfarande datorns desktop..

EDIT: Nu testar jag med att koppla in min dual link kabel i "fel" uttag, det nedre på grafikkortet. Där det inte finns ett "kors" som pinnarna kan passa i utan bara ett "-".. Vet inte varför men i min okunskap testar jag. Men jag har fortfarande "två" skrivbord som aktiveras t.ex när jag startar enhetshanteraren.... Hur får jag bort detta?
__________________
Senast redigerad av svampsson 2016-09-12 kl. 19:56.
Citera
2016-09-12, 21:08
  #12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
BenQ 27tum svart men tv'n visar fortfarande datorns desktop..
Ha både tv och monitor på samtidigt, så de visar bild

I kontrollpanelen, bildskärm, där du kan ändra upplösning mm,

I win7 i engelsk version är det ..här:
Control Panel\All Control Panel Items\Display\Screen Resolution

klicka på den monitor du vill ha som nr 1 och kryssa i "Make this my main display" (vad det nu blir i svenska versionen)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback