Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 23:46
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretninja
Sen är det nog lättare för en 30/40 åring att kunna hålla sig ifrån helgsupandet och festresorna än vad det är för en 20 - åring då det är mellan 15-30 man festar som mest och just DET ger mig ångest. Att bli ensam, ha tråkigt och nofriends för jag vet själv hur jag såg på folk som valde som jag gör gör idag för ett år sen.

Där vill jag hävda motsatsen, av egen erfarenhet. Det blir värre med åren. Helgsupande blir till vardagsdrickande plus helgsupande och sen övergår det i mer eller mindre dagligt supande. Va man som jag också kola torsk så följer det med in i vardagen eftersom det gifter sig så trevligt med alkohol.
Festresorna ersätts av tjänsteresor med det obligatoriska flygplats, flygplan och hotell-supandet.
Nä....du ska nog inte räkna med att just det blir mycket lättare med åldern
Citera
2017-03-06, 05:14
  #158
Medlem
Ett sätt att hålla motivation uppe är att skriva ner varför du vill vara nykter. Skriv ner alla negativa konsekvenser det fick för dig.
En kille jag känner sa att man måste " spela klart filmen " alltså vid sug och nostalgiska tankar på droger och alkohol så tar du steg för steg. Ex. Om jag tar nu vad händer då? Etc..
Kom ihåg att din beroende hjärna inte vill att du ska sluta. DU måste ta ratten och styra ditt liv.
Citera
2017-03-06, 05:19
  #159
Medlem
Och det som Herr Dekadens skrev..
Försök motivera dig med att tänka på vad som är möjligt för dig nu då du Inte är fast i ett missbruk.
Som sagt.. Lyssna på äldre fd missbrukare.
De vet.
Citera
2017-03-06, 19:31
  #160
Medlem
secretninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Där vill jag hävda motsatsen, av egen erfarenhet. Det blir värre med åren. Helgsupande blir till vardagsdrickande plus helgsupande och sen övergår det i mer eller mindre dagligt supande. Va man som jag också kola torsk så följer det med in i vardagen eftersom det gifter sig så trevligt med alkohol.
Festresorna ersätts av tjänsteresor med det obligatoriska flygplats, flygplan och hotell-supandet.
Nä....du ska nog inte räkna med att just det blir mycket lättare med åldern

Beror väll lite på hur ens liv ser ut och vilken väg man väljer när man börjar närma sig 30.
Om man bildar familj brukar (vanligtvis) tjänsteresorna och flygplatsfyllorna minska. Men det är ju inte givet bara för att man är förälder... Vissa super väll för att palla med helt enkelt.
Kan inte uttala mig, för vet faktiskt inte. Och det ser ju olika ut för alla!
Citera
2017-03-06, 19:32
  #161
Medlem
secretninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Ett sätt att hålla motivation uppe är att skriva ner varför du vill vara nykter. Skriv ner alla negativa konsekvenser det fick för dig.
En kille jag känner sa att man måste " spela klart filmen " alltså vid sug och nostalgiska tankar på droger och alkohol så tar du steg för steg. Ex. Om jag tar nu vad händer då? Etc..
Kom ihåg att din beroende hjärna inte vill att du ska sluta. DU måste ta ratten och styra ditt liv.

Tack, visa ord
Citera
2017-03-06, 22:11
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Ett sätt att hålla motivation uppe är att skriva ner varför du vill vara nykter. Skriv ner alla negativa konsekvenser det fick för dig.
En kille jag känner sa att man måste " spela klart filmen " alltså vid sug och nostalgiska tankar på droger och alkohol så tar du steg för steg. Ex. Om jag tar nu vad händer då? Etc..
Kom ihåg att din beroende hjärna inte vill att du ska sluta. DU måste ta ratten och styra ditt liv.

Jag har hört flera dom förespråkar den typen av metod. För mig själv har det aldrig fungerat nån längre tid. När min analytiska hjärna går loss på sådant härledande av konsekvenser till drickande och användande brukar jag oftast snöa in på att se "system" som ska göra att det fungerar att kontrollera missbruket ( jag är inne i rena "Beautiful Mind zonen då) tills jag är helt övertygad om att jag har knäckt koden och kan släppa på igen. Det har gått åt helvete varenda gång....men i allt elände får jag ju ändå säga att det var kul och stimulerande att utveckla alla dessa teorier och sen provtrycka dem. En del funkade t o m till synes bra första veckorna men sen satt man där igen på morgonen innan jobbet och drog ladd till morgonkaffet (efter att först fejkat att man gjorde sig i ordning för jobbet så bruden skulle gå till sitt och jag hade lägenheten för mig själv hela dagen), bestämde sig att det var nog en dålig idé att gå till jobbet och istället kilade ut och fyllde upp med alkohol för närmaste timmarna, pallra mig över till polarn tillika "affärspartnern" som var den som höll i den operativa sidan av vår lilla sidversamhet och även den som höll på lagret...sen försvann den dagen....och så var det igång i full skala igen.
Citera
2017-03-07, 09:08
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Jag har hört flera dom förespråkar den typen av metod. För mig själv har det aldrig fungerat nån längre tid. När min analytiska hjärna går loss på sådant härledande av konsekvenser till drickande och användande brukar jag oftast snöa in på att se "system" som ska göra att det fungerar att kontrollera missbruket ( jag är inne i rena "Beautiful Mind zonen då) tills jag är helt övertygad om att jag har knäckt koden och kan släppa på igen. Det har gått åt helvete varenda gång....men i allt elände får jag ju ändå säga att det var kul och stimulerande att utveckla alla dessa teorier och sen provtrycka dem. En del funkade t o m till synes bra första veckorna men sen satt man där igen på morgonen innan jobbet och drog ladd till morgonkaffet (efter att först fejkat att man gjorde sig i ordning för jobbet så bruden skulle gå till sitt och jag hade lägenheten för mig själv hela dagen), bestämde sig att det var nog en dålig idé att gå till jobbet och istället kilade ut och fyllde upp med alkohol för närmaste timmarna, pallra mig över till polarn tillika "affärspartnern" som var den som höll i den operativa sidan av vår lilla sidversamhet och även den som höll på lagret...sen försvann den dagen....och så var det igång i full skala igen.

Ha ha ja det har man stött på. " knarka, supa lite tricket "
Allas vägar till nykterhet är individuella, med vissa gemensamma nämnare. Varav kontrollförlust går hand i hand med inbillad kontroll. Kul att du hittade din väg :-)
Jag är behandlare och har således ingen egen erfarenhet av missbruk och beroende. Därför jag tjatar om att ta hjälp av de som gått före. Brukar alltid säga att vi står för ramarna och vägledning. Men vi kan inte göra vårt jobb utan fd beroende.
Citera
2017-03-07, 09:46
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Ha ha ja det har man stött på. " knarka, supa lite tricket "
Allas vägar till nykterhet är individuella, med vissa gemensamma nämnare. Varav kontrollförlust går hand i hand med inbillad kontroll. Kul att du hittade din väg :-)
Jag är behandlare och har således ingen egen erfarenhet av missbruk och beroende. Därför jag tjatar om att ta hjälp av de som gått före. Brukar alltid säga att vi står för ramarna och vägledning. Men vi kan inte göra vårt jobb utan fd beroende.

Håller helt med om att varje resa till ett rent och nyktert liv är helt individuell.

Får jag också tillåta mig att vara tjatig så vill jag upprepa och trycka på att jag tror det är väldigt viktigt att vara på väg TILL något, inte LÄMNA något bakom sig.
Förtydligande: du får fel fokus om allt du hänger upp dig på är att låta bli att dricka eller knarka. Motivationen skall vara framåtriktad, vad du vill ägna din tid och energi till, och denna passion konkurrerar då ut intresset för droger.
Min erfarenhet i a f.
Citera
2017-03-13, 21:23
  #165
Medlem
secretninjas avatar
Inne på dag 13 av totalnykterhet, har fortfarande inte tappat mina tänder Hakan66!!!

Nä men allvarligt talat går det faktiskt över förväntan, även om det är jobbigt att behöva välja bort att hänga med polarna (vilket nästan alltid resulterar i något slags form av rus). Får försöka klura på vad jag ska göra istället.
Citera
2017-03-15, 22:51
  #166
Medlem
monogams avatar
Försök föreställa dig hur ditt liv kommer bli om 5-6 år om du fortsätter på samma bana..
Det kommer inte sluta bra.

För er kritiker; Ge mig ett exempel på en lycklig långvarig missbrukare?
Citera
2017-03-15, 23:08
  #167
Medlem
Klipp ett NA möte, skaffa en sponsor och börja jobba i stegen. Funkar för en del
Citera
2017-03-16, 21:38
  #168
Medlem
Jag tror att helgsupande måste hållas hårt på, för ifall man börjar dricka på vardagar då kan man bli en alkoholist. Vidare så är drogerna i sin tur, som sådana, att de kan förslava en annars fri människa.
En alkohol påverkad person kan ju inte köra motorfordon ordentligt. Alltså kan denne inte göra andra viktiga sysslor ordentligt heller. Hur ska en person klara av att behålla ett jobb om denne jobbar så dåligt att han får sparken? Det går ju inte, som ett exempel.

När det kommer till vänner så är det viktigt att ha vänner även om man bestämmer sig för ett liv där man dricker endast när det är fest (samt kanske till maten ibland) samt är drogfri. Ifall ens vänner missbrukar alkohol eller ännu värre droger, då kanske man önskar att få dom ut ur detta missbruk. Fast det är så att man först alltid hjälper sig själv för att sedan kunna hjälpa andra personer.
Citat:
Before You Help Others, You Must First Help Yourself

Ifall man inte har vänner så kan ensamheten leda till psykiska sjukdomar. Därför så måste man tänka på detta då socialt umgänge är väldigt viktigt. Ifall man stöter på problem ensam, då blir det väldigt svårt att behålla sin psykiska hälsa.
__________________
Senast redigerad av anonym16 2017-03-16 kl. 21:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback