Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-11, 15:55
  #1
Medlem
Jag har hört att vissa sorters cancer kan gå bort av sig själv och jag har en bekant som hade nån sorts cancer på näsan som aldrig ens va nära att göra någon skada innan den enkelt kunde opereras bort. Kan näs-cancer vara den ofarligaste sorten?
Citera
2016-09-11, 15:59
  #2
Medlem
Rem-s avatar
En cancertumör kan vara benign (godartad) och malign (elakartad). En benign tumör metastaserar i regel inte, och sprider sig inte. I näsan kan man nog operera bort den utan problem.
Citera
2016-09-11, 16:13
  #3
Moderator
najass avatar
Ekologi, natur, djur och växter --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2016-09-12, 22:14
  #4
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
En cancertumör kan vara benign (godartad) och malign (elakartad). En benign tumör metastaserar i regel inte, och sprider sig inte. I näsan kan man nog operera bort den utan problem.

Nej, en cancertumör kan inte vara benign. Cancer innebär per definition en malign tumör.


Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har hört att vissa sorters cancer kan gå bort av sig själv och jag har en bekant som hade nån sorts cancer på näsan som aldrig ens va nära att göra någon skada innan den enkelt kunde opereras bort. Kan näs-cancer vara den ofarligaste sorten?

Finns en wikipedia-artikel med dödligheten av en hel del olika cancersjukdomar, dock baserat på statistik från USA. Källorna som använts ser rätt rimliga ut, men kan ju vara värt att ta det med en nypa salt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._United_States
Citera
2017-04-30, 22:20
  #5
Medlem
Skulle vilja påstå att , Kronisk Lymfatisk Leukemi & Folikulärt Lymfom tillhör till dom mer "snälla" varianterna av Cancer/ tumör-sjukdomar
Citera
2017-05-01, 13:19
  #6
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Jag har hört att vissa sorters cancer kan gå bort av sig själv och jag har en bekant som hade nån sorts cancer på näsan som aldrig ens va nära att göra någon skada innan den enkelt kunde opereras bort. Kan näs-cancer vara den ofarligaste sorten?
Om det sitter på näsan så låter det som en hudcancer. Den bekante kanske hade basalcellscancer som väldigt sällan sprider sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
En cancertumör kan vara benign (godartad) och malign (elakartad). En benign tumör metastaserar i regel inte, och sprider sig inte. I näsan kan man nog operera bort den utan problem.
Som redan sagt.
Tumörer kan vara både benigna och maligna, cancer är alltid maligna tumörer.
Citera
2017-05-01, 22:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Om det sitter på näsan så låter det som en hudcancer. Den bekante kanske hade basalcellscancer som väldigt sällan sprider sig.

Som redan sagt.
Tumörer kan vara både benigna och maligna, cancer är alltid maligna tumörer.
Rätt,Basaliom räknas ju till Cancrarna och sprider sig sällan men när dom gör det ,Tja då är det rökt! Men du har rätt, Även Hudcancer av skivepiteltyp har ett relativt "( Långsamt ) förlopp med relativt sen metastaseringpotenitial Dess motsatts är Malignt Melanom. Men bra där!
__________________
Senast redigerad av Monday1 2017-05-01 kl. 22:19.
Citera
2017-10-23, 10:09
  #8
Medlem
Hodkins Lymfom 92% blir friska, ganska schyssta odds. Jag var en av dom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback