Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-11, 08:56
  #1
Medlem
Jag har tidigare försökt mig på Mjöd i lite olika smaker och styrkor. Senaste t.ex. Starkvin med kanel influenser. Men nu blev jag sugen på att köra öl ett tag efter att ha smakat en kollegas hemgjorda, och där kliver jag på totalt okänd mark.

Det finns massor med trådar om recept och liknande, men behöver lite mer information om maskinerna som finns på marknaden. Som jag har förstått det så finns det allt ifrån basala kokare som bara håller temperaturen, till filtrerade som filtrerar bort malt / humle ur drycken vid tappning.

Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare, som inte kostar en månadslön?

Om det nu skulle vara viktigt så vill jag replikera receptet "Fattningen", som faktiskt innehåller små mängder malört och gör det lite beskt. Riktigt gott.
Citera
2016-09-11, 11:07
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD-Warthog
Jag har tidigare försökt mig på Mjöd i lite olika smaker och styrkor. Senaste t.ex. Starkvin med kanel influenser. Men nu blev jag sugen på att köra öl ett tag efter att ha smakat en kollegas hemgjorda, och där kliver jag på totalt okänd mark.

Det finns massor med trådar om recept och liknande, men behöver lite mer information om maskinerna som finns på marknaden. Som jag har förstått det så finns det allt ifrån basala kokare som bara håller temperaturen, till filtrerade som filtrerar bort malt / humle ur drycken vid tappning.

Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare, som inte kostar en månadslön?

Om det nu skulle vara viktigt så vill jag replikera receptet "Fattningen", som faktiskt innehåller små mängder malört och gör det lite beskt. Riktigt gott.


Vissa ganska dyrbara grejer kommer du inte undan hur du än vrider och vänder på det när du ställt in siktet på ölbryggning, exempelvis en stor gryta av god kvalitet, som går loss på minst en tusenlapp.

Jag skulle rekommendera dig som nybörjare att kolla på Brew in a Bag-metoden, ofta förkortad BIAB. Den är väl förvisso inte helt traditionell i detaljerna, men de grundläggande koncepten är precis desamma, och du är inte mycket mer beroende av massa halvfabrikat än de professionella bryggarna. Du mäskar din malt, lakar, kokar, jäser och buteljerar.

BIAB-utrustningen är enkel, förhållandevis billig, tar liten plats, och är expanderbar. Du kan återanvända det mesta om du blir biten av det här med ölbryggning, och bestämmer dig för att gå över på mer traditionella metoder. De enda egentliga nackdelarna är att BIAB ger något sämre utbyte av malten, och att det snabbt blir opraktiskt om du ska brygga lite större mängder öl. För att ta en siffra ur luften, säg att metoden är användbar så länge du inte kommer över fem kilo malt per batch.

BIAB begränsar dig inte vad det gäller stilar och recept heller. Det kanske är lite stökigt att dekoktionsmäska, men det går om man ger sig fan på det. Ditt malörtsrecept är garanterat inget problem.

Ja, och därmed blir det väl ganska självfallet vad jag rekommenderar. Googla "BIAB equipment list" eller något liknande, så får du en ganska bra idé om vad du behöver. Sedan är det påläsning om metoden som gäller. Kan inte säga det för många gånger, läs på så mycket du bara orkar. Ju mer du vet när du omsätter det i praktiken, desto större chanser för ett lysande resultat redan från början.
Citera
2016-09-11, 12:30
  #3
Medlem
Freebss avatar
http://shop.humle.se/utrustning/bryg...bryggverk-20-l
16 lök, men det är värt pengarna.
Citera
2016-09-11, 14:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Vissa ganska dyrbara grejer kommer du inte undan hur du än vrider och vänder på det när du ställt in siktet på ölbryggning, exempelvis en stor gryta av god kvalitet, som går loss på minst en tusenlapp.

Några tusen kan jag lugnt tänka mig att lägga ner. Bekymret uppstår lite när priset drar iväg mot 5-6k, men på nybörjarnivå så kanske det inte överhuvudtaget blir så att man kommer upp i det?

Citat:
Jag skulle rekommendera dig som nybörjare att kolla på Brew in a Bag-metoden, ofta förkortad BIAB. Den är väl förvisso inte helt traditionell i detaljerna, men de grundläggande koncepten är precis desamma, och du är inte mycket mer beroende av massa halvfabrikat än de professionella bryggarna. Du mäskar din malt, lakar, kokar, jäser och buteljerar.

Nu har jag inte direkt slagit upp brev in a bag, men har för mig att kollegan nämnde det vid något tillfälle. Man använder sildukar eller någon form av perforerad påse med ingridienserna, så man slipper sila i efterhand - om jag förstår det korrekt? Om så är fallet så räcker det väl med en rejäl kastrull, även om det blir lite mindre satser per bryggning?

Citat:
BIAB begränsar dig inte vad det gäller stilar och recept heller. Det kanske är lite stökigt att dekoktionsmäska, men det går om man ger sig fan på det. Ditt malörtsrecept är garanterat inget problem.

Mäskningen är ett område jag måste läsa upp om då det inte ingår i vinsättningen direkt, så jag får symboliskt nicka här.

Citat:
Ja, och därmed blir det väl ganska självfallet vad jag rekommenderar. Googla "BIAB equipment list" eller något liknande, så får du en ganska bra idé om vad du behöver. Sedan är det påläsning om metoden som gäller. Kan inte säga det för många gånger, läs på så mycket du bara orkar. Ju mer du vet när du omsätter det i praktiken, desto större chanser för ett lysande resultat redan från början.

Jättestort tack för tipsen! Ska tyvärr till kneget men blir nog en del googlande på sentimmarna, men då har du fått mig en bra bit på vägen

Tack igen
Citera
2016-09-11, 15:10
  #5
Medlem
hesons avatar
Här har du ett bra exempel på ett litet BIABkit http://www.hembryggeriet.se/cascade-...lbryggningskit

Du kan plocka ihop ett likadant i din lokala bryggeributik med detta som mall eller använda min mall nedan:

* En stor gryta, vi kör 36l då blir det ungeför 20l öl om man lakar biabpåsen med några lite hetvatten
* Minst två jäshinkar 30l, man vill ha plats för jästen att jäsa ovanpå ölet
* BIABpåse, den skall vara så stor att grytan får plats i påsen
* 2st liggunderlag som isolering på grytan
* durkslag från ikea för att sila bort humle, grovmaskigare än saftsil som bara sätter igen
* PBW - rengöringsmedel som rengör flaskor och jäshinkar snabbt och utan skrubbande
* Starsan - Desinfektionsmedel som inte ger dålig smak men som har ihjäl otäckheter snabbt
* Autosiphon - en vettig hävert som inte kräver att man infekterar ölet med munnen
* Termometer - en bra termometer är viktigt för att mäskningen skall gå rätt
* Hydrometer - så att man kan kolla om det jäst som det skall och räkna ut alkoholstyrkan
* Smal vas eller mätglas till hydrometern så att du slipper fylla den med jättemycket vört
* Jäsrör - duplex kostar 40:- istället för 10:- men det är det värt
* En rejäl spisplatta - varning en vanlig spishäll kan överhetta och gå ned på halvfart, den är inte gjord för att köras på fullfart i timmar med en stor gryta som strålar tillbaka värmen ner i hällen
* svalt jäsrum, en rumstemp på 25c begränsar dig rätt mycket i vilka ölstilar du kan jäsa med gott resultat.

Bonusprylar:
* Jäskyl med extern termostat - för perfekt jästemp
* Maltkross - så att du slipper köpa färdigkrossat
* Fatanläggning - så att du slipper buteljera
* Beersmith reseptdatorprogram
* Guld/kokainvåg - för att väga vattenbehandlingssalter
* Magnetomrörare - för att odla upp mycket jäst från lite jäst
* PHmätare - för att kontrollera så att enzymerna får optimalt ph
Citera
2016-09-11, 17:33
  #6
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD-Warthog
Några tusen kan jag lugnt tänka mig att lägga ner. Bekymret uppstår lite när priset drar iväg mot 5-6k, men på nybörjarnivå så kanske det inte överhuvudtaget blir så att man kommer upp i det?

Nu har jag inte direkt slagit upp brev in a bag, men har för mig att kollegan nämnde det vid något tillfälle. Man använder sildukar eller någon form av perforerad påse med ingridienserna, så man slipper sila i efterhand - om jag förstår det korrekt? Om så är fallet så räcker det väl med en rejäl kastrull, även om det blir lite mindre satser per bryggning?

Mäskningen är ett område jag måste läsa upp om då det inte ingår i vinsättningen direkt, så jag får symboliskt nicka här.

Jättestort tack för tipsen! Ska tyvärr till kneget men blir nog en del googlande på sentimmarna, men då har du fått mig en bra bit på vägen

Tack igen

Jag kanske uttryckte mig lite fånigt där, grytan är nog den enda individuella investering över tusenlappen du behöver göra. Rekommenderar verkligen att du kostar på dig en med riktig, tjock botten. Det finns 30-literskittlar runt femhundringen, men då är det kort sagt bara en pressad plåt. Botten är lika tunn som väggarna. Helt oanvändbart om du vill ha det berömda "rullande kok" som omtalas i vörtkokningssammanhang, och slippa vidbränning i botten. Vört är rätt känslligt för det.

Utöver den blir det förstås en hel del småplock, som tillsammans kan kosta en del. Många bäckar små du vet.

Japp, du har uppfattar hur det går till helt rätt. Ungefär som att brygga te, fast i större skala. Och ja, en rejäl gryta är nog för det basala BIAB-hembryggeriet

Mäskningen är den fas av bryggningen under vilken krossad malt ligger och gonar i noggrannt tempererat vatten, och enzymerna i malten bryter ner den ojäsbara stärkelsen till en mix av jäsbara och ojäsbara sockerarter. Sammansättningen beror på mäsktemperaturen, och det är så du styr den färdiga ölens alkoholhalt och kropp. Det är en hel vetenskap, läs på ordentligt om det


Heson har sammanställt en utmärkt utrustningslista åt dig. Tar mig friheten att kopiera den och kommentera i kursivt. Vill reservera mig för att det här som så ofta annars är väldigt subjektivt vad man tycker sig behöva, en fullgod utrustning kan vara allt mellan grejer för ett par tusen, till ett regelrätt proffsbryggeri utan kostnadstak, beroende på vem man frågar. Väldigt stora delar av investeringarna handlar också om att slipa av små vassa kanter och få till de där sista procenten smak och reproducerbarhet. Vill alltså inte på något vis påstå att det jag säger är någon absolut sanning.

----

* En stor gryta, vi kör 36l då blir det ungeför 20l öl om man lakar biabpåsen med några lite hetvatten

Instämmer, man vill ha marginal. Vörten skummar gärna över, och kladdar som fan. Håll den i grytan. Tänk bara på att den ska gå in under eventuell köksfläktskåpa, om du inte köper till en separat kokplatta/bygger in värmepatron. Och återigen, riktig botten! En konserveringsmaskin är ett alternativ.

* Minst två jäshinkar 30l, man vill ha plats för jästen att jäsa ovanpå ölet

Japp, minst två jäshinkar, helst tre. Gör inte misstaget att bli snål och få för dig att spara in en hundralapp när du ser kostnaderna växa för varje grej du lägger till. Omtappningar blir jävligt stökiga med bara en hink, och sådana kommer du göra vid olika tillfällen.

* BIABpåse, den skall vara så stor att grytan får plats i påsen

Japp, det är ett vettigt mått, påsen ska liksom kunna fodra grytan inuti, utan att det blir en massa dödutrymme mellan gryta och påse. Hellre för stor än för liten i sådana fall. Har man symaskin är det en baggis att måttsy en påse efter den gryta man har. Blir mycket billigare än att köpa färdigt också.

* 2st liggunderlag som isolering på grytan

Sparar både en massa el och väntetid. Det tar längre tid än du tror att koka upp 25 liter vatten.

* durkslag från ikea för att sila bort humle, grovmaskigare än saftsil som bara sätter igen

Jepp, ovärderligt verktyg. Kör med oldschooltypen av rostfritt stålnät. Kom på detta på egen hand nån gång i tiden. Undrar varför det annars aldrig tas upp i utrustningslistor?

* PBW - rengöringsmedel som rengör flaskor och jäshinkar snabbt och utan skrubbande

Bryggrens har jag aldrig använt, tycker inte det är så jobbigt att vaska ur hinkarna. Svamp och diskmedel bara. Flarrorna kör jag i maskin, sedan snabb urdisk med flaskborste, och till sist sterilisering i ugn. Har aldrig haft problem med infektioner eller gamla avlagringar

* Starsan - Desinfektionsmedel som inte ger dålig smak men som har ihjäl otäckheter snabbt

Och framförallt gör det inget om något som sedan kommer i kontakt med ölen inte är hundraprocentigt rensköljt från Star-san. Det är fosforsyrabaserat. Klorbaserade produkter kräver ytterst noggrann sköljning efter desinficeringen, de nitar jästen också.

* Autosiphon - en vettig hävert som inte kräver att man infekterar ölet med munnen

Ja, och om inte annat underlättar det praktiskt. Pumphävertar är så billiga att det är dumt att nöja sig med en slangstump.

* Termometer - en bra termometer är viktigt för att mäskningen skall gå rätt

Japp, vi snackar toleranser på några tiondels grader för ett reproducerbart resultat. Tyvärr är det mesta man kan köpa för köks/hemmabruk alltför inexakt. Jag kör på en professionell termometer, men jag kan också få tag på den sortens prylar genom jobbet. Har ingen vettig lösning för den som inte har den sortens möjligheter, och vill ha något exakt till ett rimligt pris

* Hydrometer - så att man kan kolla om det jäst som det skall och räkna ut alkoholstyrkan

Har sagt det förr, är för hembryggaren vad tumstocken är för snickaren. Ett mindre kladdigt alternativ som bara kräver ett prov på några droppar är en refraktometer, kan köpas i adekvat kvalitet för omkring 15 USD på aliexpress.com

* Smal vas eller mätglas till hydrometern så att du slipper fylla den med jättemycket vört

Använd inte mätkärl i glas om du kör hydrometer. Det är synnerligen lätt att tappa hydrometern när man fibblar runt i mätglaset, slår den i botten kan du nästan räkna med att den spricker. Köp till ett mätglas i plast, om hydrometern inte redan levereras i kit med sådant.

* Jäsrör - duplex kostar 40:- istället för 10:- men det är det värt

Instämmer. Inte för att bagglet i jäsröret någonsin ska komma i kontakt med ölen, men det känns bra att kunna rengöra jäsröret ordentligt också

* En rejäl spisplatta - varning en vanlig spishäll kan överhetta och gå ned på halvfart, den är inte gjord för att köras på fullfart i timmar med en stor gryta som strålar tillbaka värmen ner i hällen

Säga vad man vill om anekdotisk bevisföring, men för mig har det funkat bra på spisen ett otal bryggsessioner

* svalt jäsrum, en rumstemp på 25c begränsar dig rätt mycket i vilka ölstilar du kan jäsa med gott resultat.

Svalt och med så konstant temperatur som bara möjligt. Brukar inte vara något problem under den kalla delen av året. Att brygga är likförbannat en vinterhobby om man vill hålla till inne, hemmet blir obeboeligt under sommarhalvåret efter en timmas kok av 20 liter vört.

Bonusprylar:
* Jäskyl med extern termostat - för perfekt jästemp

Riktig lyx! Kanske inte den första investering nybörjaren bör fundera på. Kul byggprojekt.

* Maltkross - så att du slipper köpa färdigkrossat

Sett till rimliga priser på aliexpress.com, sök på "malt mill". Same shit som de svenska skojarna säljer för tredubbla priset. Att ha egen maltvals tillgängliggör ett större maltsortiment. Använder du maltsorter som inte finns att köpa färdigkrossade (det kommer du vilja göra), och måste betala handlaren för att göra det åt dig, har den snart betalat sig. Hel malt har dessutom längre hållbarhetstid, bara det skälet är nog att inte köpa färdigkrossat om det kan undvikas.

* Fatanläggning - så att du slipper buteljera

Också typisk lyxpryl för den avancerade. Blir dyrt med CO2-flaskor, regulatorer, corneliusfat, etc. Att kunna tvångskolsyra öppnar dock för bättre resultat med väldigt humliga ölsorter.

* Beersmith reseptdatorprogram

Ovärderligt redan från nybörjarstadium. Kan te sig lite intimiderande för den som inte har stor datorvana. Kostar ett par hundra om man inte är den omoraliska typen med lite google-fu.

* Guld/kokainvåg - för att väga vattenbehandlingssalter

Försök att få tag på nåt som klarar upp till 100g, med minst 0.05g noggrannhet, så kan du använda samma våg till humle också. Tillräckligt bra vågar kan köpas billigt på aliexpress.com.

* Magnetomrörare - för att odla upp mycket jäst från lite jäst

Svindyrt om du köper för labbruk, men lätt att bygga själv. Har byggt min av en plastlåda, en datorfläkt, en Zalman Fanmate II (fläktcontroller) och en fet neodymmagnet som är limmad på fläktens nav. Ja, och så är det lite småplock runtikring, och modifikation för att få det hela lite elegantare. Bytt ut Fanmatens pot mot en för panelmontage, och satt in en brytare för att stänga av helt. Driver det hela med en gammal 12V-adapter. Magnetloppor kan du köpa en hel bunte för ett par tior på aliexpress.com

* PHmätare - för att kontrollera så att enzymerna får optimalt ph

Köpte ett par kloner av den första pHEP från Hanna Instruments på aliexpress för ett par år sedan. Kalibrerade dem på jobbet mot en riktig pH-mätare i tiotusenkronorsklassen i olika buffrade lösningar, och måste faktiskt erkänna att jag är impad av resultatet. Ungefär 0.1 enheter off vid pH 10, men annars visade de samma resultat avrundat till tiondelar. Felet är klart försumbart vid ölbryggning.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2016-09-11 kl. 18:42.
Citera
2016-09-11, 18:56
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Hupp, slog visst i 10000-teckenstaket.

Till Hesons lista vill jag också lägga till en grej:

* Vörtkylare. Du klarar dig utan, men du minskar risken för infektion, och behöver inte vänta evigheter innan den kokta vörten svalnat nog för att ha i jästen. En vörtkylare förfärdigas enkelt av den händige genom att linda upp några meter mjukglödgat kopparrör i en spiral på något runt som har ungefär halva grytans diameter. Bocka sedan ändarna åt samma håll. Prisolrör är lättare att arbeta med, men dyrare, och du skär av isoleringen när du bockat klart, så slutresultatet är detsamma. Anslut kallvatten, kör genom spiralen som placeras i grytan mot slutet av koket (stoppa i några min innan för att sterilisera spiralen), rör om vörten under det att du kör kallvatten genom spiralen.
Citera
2016-09-11, 22:04
  #8
Medlem
hesons avatar
Teamwork.

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
* Termometer - en bra termometer är viktigt för att mäskningen skall gå rätt

Japp, vi snackar toleranser på några tiondels grader för ett reproducerbart resultat. Tyvärr är det mesta man kan köpa för köks/hemmabruk alltför inexakt. Jag kör på en professionell termometer, men jag kan också få tag på den sortens prylar genom jobbet. Har ingen vettig lösning för den som inte har den sortens möjligheter, och vill ha något exakt till ett rimligt pris
Vi kör på ebay k-termometer för 150:- probarna är billiga vilket är tur för de slits rätt hårt av att ligga i koket. Fördel mot andra:
+ Snabb, man behöver inte mäta flera minuter eller plotta kurvan mentalt för att räkna ut var den kommer att stanna.
+ Väldigt exakt
- Måste kalibreras med kokande vatten och iskross.

Hur kunde jag glömma vörtkylaren, den är med i måste ha listan. Det är inte värt risken att köra utan. Det enda jag vill tillägga om tillverkningen är att anslutningarna skall vinklas nedåt så att eventuellt kondensvatten inte rinner in i grytan utan ut från grytan.
Citera
2016-09-11, 22:27
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Teamwork.


Vi kör på ebay k-termometer för 150:- probarna är billiga vilket är tur för de slits rätt hårt av att ligga i koket. Fördel mot andra:
+ Snabb, man behöver inte mäta flera minuter eller plotta kurvan mentalt för att räkna ut var den kommer att stanna.
+ Väldigt exakt
- Måste kalibreras med kokande vatten och iskross.

Hur kunde jag glömma vörtkylaren, den är med i måste ha listan. Det är inte värt risken att köra utan. Det enda jag vill tillägga om tillverkningen är att anslutningarna skall vinklas nedåt så att eventuellt kondensvatten inte rinner in i grytan utan ut från grytan.

Ah, ja, det är ju en smart lösning, som dessutom håller i evigheter. Investera lite i själva instrumentet, och få något med lätt utbytbara och billiga termoelektriska känselkroppar av standardtyp. Antar du menar att det rör sig om ett instrument för känselkroppar av K-typ när du kallar det K-termometer

Nån PT100-variant ger förmodligen något bättre noggrannhet och mindre drift om man vill lyxa till det, och är bra i det aktuella temperaturintervallet. Man får dock räkna med att det blir något dyrare. Jag hade nöjt mig med det du föreslår, så fruktansvärt jobbigt är det inte att kalibrera instrumentet.
Citera
2016-09-16, 19:14
  #10
Medlem
https://www.picobrew.com/store/produ...Details.cshtml

vad har ni för åsikter om denna?
verkar ju riktigt coll och tar inte mycket plats men saftigt med ca 14'
Citera
2016-09-16, 19:28
  #11
Medlem
TatueradeSnutkukars avatar
Jag känner ingen som har testat detta men såg videon. Picobrew på 9 L för 2000 dollar.

Inte OK!



Citat:
Ursprungligen postat av nisseisnice
https://www.picobrew.com/store/produ...Details.cshtml

vad har ni för åsikter om denna?
verkar ju riktigt coll och tar inte mycket plats men saftigt med ca 14'
Citera
2016-09-17, 09:49
  #12
Medlem
Gotesvanssons avatar
"durkslag från ikea för att sila bort humle, grovmaskigare än saftsil som bara sätter igen"

Tar den druven också eller skiter du i det? Biab-påsen är ju också lite grovmaskigare än saftsilen (iallafall den jag har) kan man inte sila genom den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback