Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-11, 03:19
  #1
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Vale tudo-regler, en mot en.

Eftersom att det ännu inte finns mycket till någon tungviktsdivision för damer i MMA så kan vi mest bara spekulera.

Mina förslag:

Amber DeLuca
Vikt: 100 kg
Längd 175 cm
Proffesionell strongwoman. Stor och stark utav bara helvete, men ingen erfarenhet av kampsport. Men det hindrade ju inte Bob Sapp från att nästan krossa Big Nog, även om Nog tillslut vann via submission.

Cris Cyborg
Vikt: 66 kg
Längd: 173 cm
Väldigt meriterad, aggressiv och hårtslående MMA-fighter. Det uppenbara som talar emot henne är vikten. Det är inte lätt att krossa en motståndare som väger 30-40 kg mer än en själv, men om någon kan klara av det så är det nog Cyborg. Hon kan nog även vara kapabel till att submitta nästan vem som helst.

Erica Wiebe
Vikt: 75 kg
Längd: 175 cm
Olympisk guldmedaljör i 75 kg:s klassen i brottning 2016. Säger väl allt egentligen. Eller ja, vi vet ingenting om hur hon skulle klara sig stående, men jag har en känsla av att hon inte skulle behöva stå upp särskilt mycket om inte vill göra det.

Gabrielle Garcia
Vikt: 92 kg
Längd: 188 cm
Storleksmässigt är hon ju ett jävla monster. Meriterad BJJ-utövare vilket talar till hennes fördel något enormt. Har gått två matcher i MMA och vunnit båda, men visade på stora luckor i sin stand-up och hennes motståndare var ju inga veteraner direkt.

Nästan omöjligt att välja en favorit men jag tror att Gabrielle Garcias submission skills ihop med hennes storlek skulle vara avgörande mot de allra flesta utmanare hon skulle kunna tänkas ställas inför.

Vem tror du är den bästa kvinnliga fightern? Kom med egna förslag. Diskutera.
Citera
2016-09-11, 17:38
  #2
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Vi har även svensk tjej som nog skulle kunna göra ganska bra ifrån sig.

Lisa Pihl
Vikt: 73 kg
Längd: 181 cm
Två SM-guld och ett EM-silver i BJJ.

Skulle älska att se henne möta Gabrielle Garcia någon gång snart.
Citera
2016-09-12, 03:11
  #3
Medlem
Apologists avatar
Såg en grym fighter igår på Foxsports Total Combat. Angela Lee https://en.wikipedia.org/wiki/Angela_Lee, hon har teknisk kvalite o kan röra sig på golvet utan like. Hon är nyss fyllda 20år så framtiden är hennes. Hon verkar dock ha svårt att slutföra sina submissions.
Citera
2016-09-12, 09:27
  #4
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Såg en grym fighter igår på Foxsports Total Combat. Angela Lee https://en.wikipedia.org/wiki/Angela_Lee, hon har teknisk kvalite o kan röra sig på golvet utan like. Hon är nyss fyllda 20år så framtiden är hennes. Hon verkar dock ha svårt att slutföra sina submissions.
Du har inte tänkt på att hon väger endast 52 kg? Det skulle sannolikt vara som att krossa en myra om någon av de jag nämnde skulle möta henne i en fight.
Citera
2016-09-12, 11:18
  #5
Medlem
bombaccis avatar
Ronda Rousey helt klart. Att tro att det bara räcker med styrka då har man inte så mycket erfarenhet av mma. Ronda skulle lätt submitta den första som ts tar upp. De flesta andra är stora o klumpiga.

Vet inte, finns säkert folk som kan vinna mot Ronda. Holly holm gjorde ju det men tror det har mer med otur från rondas sida.

Brotterskan som ts tar upp kan iofs vara ett alternativ men få submission i brottning så tror ronda vinner ändå.
Citera
2016-09-12, 14:16
  #6
Medlem
Cyborg väger 77-79 kg.
Citera
2016-09-12, 15:12
  #7
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Du har inte tänkt på att hon väger endast 52 kg? Det skulle sannolikt vara som att krossa en myra om någon av de jag nämnde skulle möta henne i en fight.

Teknik över styrka. Visst är det lite önsketänkande från mig. Men 10 kilo tyngre o hon är med i fighten. Hon, Angela Lee, är så duktig på golvet att hon lär kunna ta sig ur de flesta lägena.
Kom igen, flera av tjejerna i UFC är riktigt värdelösa fighters där deras vikt knappast kan vara mer värt än teknik.

Bör påpekas att i UFCs, Vale Tudos o MMAs början så var det ofta lättare motståndare som vann då reglerna var annorlunda. Dvs inga ronder, last man standing tournamnents m.m.

Men absolut. Vikt är jätte viktigt.
Citera
2016-09-12, 16:48
  #8
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Cyborg väger 77-79 kg.
Du menar att hon cuttar så pass mycket innan matcherna? Det sätter ju henne i ett lite mer positivt perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Teknik över styrka. Visst är det lite önsketänkande från mig. Men 10 kilo tyngre o hon är med i fighten. Hon, Angela Lee, är så duktig på golvet att hon lär kunna ta sig ur de flesta lägena.
Kom igen, flera av tjejerna i UFC är riktigt värdelösa fighters där deras vikt knappast kan vara mer värt än teknik.

Bör påpekas att i UFCs, Vale Tudos o MMAs början så var det ofta lättare motståndare som vann då reglerna var annorlunda. Dvs inga ronder, last man standing tournamnents m.m.

Men absolut. Vikt är jätte viktigt.
Helt med på vad du säger. Royce Gracie, 80 kg eller vad han nu vägde på den tiden, submittade 110 kilos brottaren Dan Severn i UFC 4. 110 kg Craig Pittman har blivit submittad av 65 kg Yuki Nakai. 190 kg Butterbean blev ju submittad av 70 kg Genki Sudo. Den 88 kg tunga Ikuhisa Minowa har submittat 150 kilos snubbar som Choi Hong-man och Bob Sapp. Men alla dessa är exempel där den större fightern inte är skolad i någon form av submission wrestling, de saknade kunskaper att försvara sig mot submission attempts.

Cyborg, Gabi Garcia och Lisa Pihl är samtliga välmeriterade inom BJJ/SW. Så läget här är helt annorlunda. Så länge Angela Lee inte är helt kolossalt mycket bättre tekniskt än dessa tre tjejer, vilket jag har svårt att tro att hon är, så skulle hon i min mening förlora garanterat minst 14 av 15 matcher mot dessa. Man ska också komma ihåg att oavsett hur bra hon är på att skydda sig så kommer hon bli träffad med slag förr eller senare. Och slag från någon som väger tiotals kg mer än en själv gör skada, speciellt om de kommer från någon som kan slå riktigt jävla hårt, som Cris Cyborg.
Citera
2016-09-12, 18:52
  #9
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ronda Rousey helt klart. Att tro att det bara räcker med styrka då har man inte så mycket erfarenhet av mma. Ronda skulle lätt submitta den första som ts tar upp. De flesta andra är stora o klumpiga.

Vet inte, finns säkert folk som kan vinna mot Ronda. Holly holm gjorde ju det men tror det har mer med otur från rondas sida.

Brotterskan som ts tar upp kan iofs vara ett alternativ men få submission i brottning så tror ronda vinner ändå.
Rousey har duckat Cyborg i åratal nu. Uppenbarligen så är Rousey själv inte alls övertygad om att hon skulle spöa Cyborg. I min mening skulle den matchen kunna gå lite hur som helst, men jag skulle hålla Cyborg som favorit eftersom att hon är på en helt annan nivå, framförallt vad gäller storlek och slagstyrka, än alla som Rousey har mött tidigare.
Citera
2016-09-12, 23:21
  #10
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Rousey har duckat Cyborg i åratal nu. Uppenbarligen så är Rousey själv inte alls övertygad om att hon skulle spöa Cyborg. I min mening skulle den matchen kunna gå lite hur som helst, men jag skulle hålla Cyborg som favorit eftersom att hon är på en helt annan nivå, framförallt vad gäller storlek och slagstyrka, än alla som Rousey har mött tidigare.

Lite rolig sidokommentar är att när Tito Ortiz tränade Cyborg så körde han bara 60% av sin sparring styrka med henne. Cyborg anses som ett freak i kvinnodivisionen men skulle antagligen i mans divisionen inte ha en chans även i samma viktklass.

Om Ronda möter Cyborg skulle nog hennes (Rondas) karriär vara helt förstörd.
Citera
2016-09-14, 02:02
  #11
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Lite rolig sidokommentar är att när Tito Ortiz tränade Cyborg så körde han bara 60% av sin sparring styrka med henne. Cyborg anses som ett freak i kvinnodivisionen men skulle antagligen i mans divisionen inte ha en chans även i samma viktklass.

Om Ronda möter Cyborg skulle nog hennes (Rondas) karriär vara helt förstörd.
Så är det ju i alla sporter (och inte bara i sporter heller), damer presterar alltid betydligt sämre än herrar. Det är ju därför damer och herrar nästan aldrig tävlar tillsammans. Sen ska man ha i åtanke att kvinnlig MMA på proffsnivå knappt existerade innan den fick en internationell boom för bara några år sedan. Det har funnits i Japan sedan 80-talet, men jag har ingen aning om hur stort det var då. Helt klart är iaf att kvinnlig MMA genomgår en intensiv utvecklingsfas, och dagens atleter kommer se ut som amatörer jämfört med morgondagens atleter.

Ronda kommer tyvärr aldrig att ställa upp mot Cyborg, detta trots att Ronda tävlade i 70 kg i judo när hon tog brons i OS. Ronda är nog mer eller mindre övertygad om att hon skulle bli krossad av Cyborg, speciellt efter vad den relativt slagsvaga counterpunchern Holm visade vad hon kunde göra med Ronda. Ronda har iofs inget perfect record att försvara längre vilket borde göra henne lite mindre skraj att möta Cyborg, men det kommer nog som sagt aldrig att hända ändå.

Den ultimata kvinnliga fightern hade ju annars varit om man tog Dominican Poison, 65 kg och 173 cm, gav henne tid att bosätta sig på gymmet i några år och lägga på sig en 5-10 kg, och sedan transplanterade Erica Wiebes hjärna i henne. Hon skulle kunna brotta ner och mounta vem som helst, sedan bara använda sina bröst till att smother chokea sina motståndare. Vilken jävla dröm det hade varit att bevittna.
__________________
Senast redigerad av RonJeremyClarks 2016-09-14 kl. 02:05.
Citera
2016-09-14, 10:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Lite rolig sidokommentar är att när Tito Ortiz tränade Cyborg så körde han bara 60% av sin sparring styrka med henne. Cyborg anses som ett freak i kvinnodivisionen men skulle antagligen i mans divisionen inte ha en chans även i samma viktklass.

Om Ronda möter Cyborg skulle nog hennes (Rondas) karriär vara helt förstörd.

Ovidkommande för den här tråden. Men för övrigt väger Ortiz 25 kilo mer än Cyborg så även om det gällde en man skulle Ortiz ha behövt lägga band på sig.

Den här listan sätter Cyborg som bästa fighter p4p:
http://www.tapology.com/rankings/33-...e-mma-fighters

Särskilt dom 3 i toppen skulle jag skriva under på när som helst, Rousey känns kanske inte som bästa dagsformen i nuläget, men hennes meriter går inte att bortse från. Hade kanske satt Holm högre.

Jag är personligen sjukt imponerad av Miesha Tate.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback