Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 23:09
  #6181
Medlem
http://24kristianstad.se/2018/03/15/...fangelsedomen/
Citera
2018-03-16, 00:01
  #6182
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
http://24kristianstad.se/2018/03/15/...fangelsedomen/
Du länkar till en hyfsat lång text. Är det något särskilt i texten du vill uppmärksamma trådens läsare på?
Citera
2018-03-16, 17:19
  #6183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet inte, jag känner inte personerna i fallet eller någon som skriver här, men jag kan någonstans förstå ilskan ändå. Det här är ett så avskyvärt fall, att det är naturligt att det väcker känslor. Om alla bara skulle känna att "så fint att hon kom undan, och så bra att hon nu ska få en ny liten bebis att fotografera", så skulle jag känna att folk var empatistörda. Avtrubbade. Faktiskt. Jag har - trots att jag som sagt inte känt någon i fallet IRL - faktiskt mått direkt dåligt av det. Och det kanske är primitivt, men det känns inte bra att hon kom undan, och det känns ännu värre att ett nytt, fullständigt hjälplöst spädbarn snart ska läggas i hennes armar...
Du framstår som helt fanatisk. Hade du levt på 1600-talet hade du säkert varit en häxbrännare. Såklart ingen normal människa vill att ett barn skall fara illa men hur kan du säga saker som att "hon kom undan"?
__________________
Senast redigerad av Slipzman 2018-03-16 kl. 17:23.
Citera
2018-03-17, 10:38
  #6184
Medlem
Som jag tidigare hävdat.

http://www.nsk.se/2018/03/16/hovratt...lagtolkningen/
Citera
2018-03-20, 01:55
  #6185
Medlem
HD kommer ta upp fallet med 99 % säkerhet
Citera
2018-03-20, 11:37
  #6186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roywestburn
HD kommer ta upp fallet med 99 % säkerhet

Så blev det inte. Står i Kristianstadsbladet nu, tyvärr bakom betalvägg därför ingen länk.
Citera
2018-03-20, 12:00
  #6187
Medlem
klitterss avatar
HD tar INTE upp fallet!

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6910513
Citera
2018-03-21, 00:26
  #6188
Medlem
Tur jag skrev med 99 % säkerhet så jag hade 1% tillgodo☺Trodde det faktiskt men rättvisa har väl skipats nu.
Citera
2018-03-21, 13:52
  #6189
Medlem
janibollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roywestburn
Tur jag skrev med 99 % säkerhet så jag hade 1% tillgodo☺Trodde det faktiskt men rättvisa har väl skipats nu.

Rättvisa skipats?knappast. Det finns någon därute som inte borde få njuta av sin frihet.
Citera
2018-03-23, 20:51
  #6190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roywestburn
Tur jag skrev med 99 % säkerhet så jag hade 1% tillgodo☺Trodde det faktiskt men rättvisa har väl skipats nu.

Rättvisa har skipats. Nu återstår bara att den skyldige ska avtjäna sitt straff och sen komma tillbaka som en ny man och människa efter det. Barnet är förlorat för evigt och kanske kan han tänka på det barnets korta liv nu. Mer än att tänka på sig själv och på hur arg han är över att få ta ansvar för sina handlingar.

Det enda jag beklagar i det här tragiska fallet är att han inte fälldes för mord utan för "grov misshandel" och att att straffet därmed är futtigt i relation till vad han gjorde. Både mot det lilla barnet och mot barnets mor.
Citera
2018-03-24, 12:42
  #6191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Rättvisa har skipats. Nu återstår bara att den skyldige ska avtjäna sitt straff och sen komma tillbaka som en ny man och människa efter det. Barnet är förlorat för evigt och kanske kan han tänka på det barnets korta liv nu. Mer än att tänka på sig själv och på hur arg han är över att få ta ansvar för sina handlingar.

Det enda jag beklagar i det här tragiska fallet är att han inte fälldes för mord utan för "grov misshandel" och att att straffet därmed är futtigt i relation till vad han gjorde. Både mot det lilla barnet och mot barnets mor.
Samtidigt hade Uppsalas rättsläkare haft fallet hade han varit en fri man idag. Vilken tillförlit till vårt rättssystem.
Citera
2018-03-28, 16:49
  #6192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipzman
Samtidigt hade Uppsalas rättsläkare haft fallet hade han varit en fri man idag. Vilken tillförlit till vårt rättssystem.

Läs hovrättsdomen och den bedömning som hovrätten gör av vittnesmålet rättsläkaren från Uppsala gav. Jag tror inte att rättsläkare O. gör om samma misstag igen, för den rättsmedicinska uppgiften är inte att fabulera fritt om annat än vad som är undersökt och objektivt funnet.

Så faktiskt har Hovrätten över Skåne och Blekinge slagit fast att det finns rättssäkerhet även för så små barn som Hailey. Och det är vad domstolen ska göra. HD har också haft hela ärendet på sitt bord och därvid kommit fram till att resning inte behövs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback