Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 19:44
  #73
Medlem
Conams avatar
Vad sägs om att gå (grund) kursen 😎
Citera
2018-03-08, 19:47
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Att man bör byta ut bränsle, olja, filter och tändstift innan man vrider på nyckeln ser jag som självklart, men finns det något mer som är bra att tänka på?

Och impellern om den har en sådan. En bra service är alltid bra innan man drar igång en gammal snurra.
Citera
2018-03-09, 12:11
  #75
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Använder min gamla motorbåtstråd för en mer allmän fråga:

Jag tänker så snart som möjligt boka in mig på en kurs för kustskepparintyg. Framför allt för att jag vill bli bättre på att navigera, men också för att slippa begränsas i urvalet när jag hyr segelbåt.
Det finns ju en rad olika skolor, så jag vill helt enkelt höra vilka ni rekommenderar! Har ingen formell utbildning sedan tidigare, så jag antar att en kombinerad kurs för förarbevis och kustskepparintyg är smidigast?

Medborgarskolan är mitt tips. Har du inte panik att få ut intyget så får du där mer med tid att verkligen ta till dig kunskaperna istället för att korvstoppa allt i en intensivkurs. Billiga är de också tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Carlbom 2018-03-09 kl. 12:13.
Citera
2018-05-15, 23:58
  #76
Moderator
Mr.Woodss avatar
Finns här någon som vet hur mycket växelhusolja jag behöver till min Johnson 50 hk '90?

Och visst är det väl samma gegga i Biltemas tuber som i dem som säljs hos marinbutikerna?
Citera
2018-05-16, 08:15
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Finns här någon som vet hur mycket växelhusolja jag behöver till min Johnson 50 hk '90?

Och visst är det väl samma gegga i Biltemas tuber som i dem som säljs hos marinbutikerna?
A. En 'normalliten' tub räcker INTE. Vill minnas att mängden är typ 375 ml.
B. Ja. Kvaliteten är ingen issue för fritidsbåtar. Det viktiga är att sköta bytena så att det ALDRIG får vara kvar vattenskadad olja i ett stillastående växelhus på en motor som inte används på flera veckor.
Citera
2018-05-16, 08:19
  #78
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
A. En 'normalliten' tub räcker INTE. Vill minnas att mängden är typ 375 ml.
B. Ja. Kvaliteten är ingen issue för fritidsbåtar. Det viktiga är att sköta bytena så att det ALDRIG får vara kvar vattenskadad olja i ett stillastående växelhus på en motor som inte används på flera veckor.
Jag tackar! Även för den lilla piken om att jag borde bytt redan i höstas...
Citera
2018-05-17, 09:41
  #79
Moderator
Mr.Woodss avatar
Till slut fick jag faktiskt loss oljepluggen, och naturligtvis var oljan grumlig...
Den gamla oljan sparade jag i en plastbytta, så jag kan kolla om den skiktat sig efter ett par dagar.
Hur orolig behöver man vara om det trängt in vatten i växelhuset? Det ser inte ut att vara mycket...
Citera
2018-05-17, 12:30
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Till slut fick jag faktiskt loss oljepluggen, och naturligtvis var oljan grumlig...
Den gamla oljan sparade jag i en plastbytta, så jag kan kolla om den skiktat sig efter ett par dagar.
Hur orolig behöver man vara om det trängt in vatten i växelhuset? Det ser inte ut att vara mycket...
Hela oljemängden kan se grumlig ut redan vid några få droppar vatten.
Men det är sällan nån större fara om motorn förvarats upprätt så att större droppar vatten sjunker under de 'rostfria' dreven och axlarna.
Värst är det om det finns för mycket vatten i oljefilmen inuti rull- och glidlger. Samt vid gummiläppen i 'packboxen' som tätar propelleraxeln - Det är där vatten vanligtvis tränger in (om påfyllnadspluggarna är välskötta).
Citera
2018-05-17, 13:11
  #81
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hela oljemängden kan se grumlig ut redan vid några få droppar vatten.
Men det är sällan nån större fara om motorn förvarats upprätt så att större droppar vatten sjunker under de 'rostfria' dreven och axlarna.
Värst är det om det finns för mycket vatten i oljefilmen inuti rull- och glidlger. Samt vid gummiläppen i 'packboxen' som tätar propelleraxeln - Det är där vatten vanligtvis tränger in (om påfyllnadspluggarna är välskötta).
Folk säger så olika. Allt ifrån att oljan skall vara helt blank till att den "alltid" blir lite grumlig...
Spontant känns det som om jag vågar köra en säsong till innan jag låter någon packa om växelhuset. Skulle det rasa så får jag ju åtminstone en ursäkt att äntligen köpa en starkare motor...
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2018-05-17 kl. 13:21.
Citera
2018-05-17, 13:19
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Folk säger så olika. Allt ifrån att oljan skall vara helt blank till att den "alltid" blir lite grumlig...
Ja. De som har för vana att byta olja om våren kör alltid med lite grumlig olja, eftersom deras propelleraxlar korroderat lite just där gummiläppen ska täta...
Citera
2018-05-17, 13:21
  #83
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
A. En 'normalliten' tub räcker INTE. Vill minnas att mängden är typ 375 ml.
B. Ja. Kvaliteten är ingen issue för fritidsbåtar. Det viktiga är att sköta bytena så att det ALDRIG får vara kvar vattenskadad olja i ett stillastående växelhus på en motor som inte används på flera veckor.
Förresten kan jag meddela att det gick i precis 16 oz med olja (473ml), exakt en halv flaska.
Citera
2018-05-17, 23:57
  #84
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Medborgarskolan är mitt tips. Har du inte panik att få ut intyget så får du där mer med tid att verkligen ta till dig kunskaperna istället för att korvstoppa allt i en intensivkurs. Billiga är de också tycker jag.

Nej, bråttom har jag inte.Jag hittade en snubbe som gick med på att hyra ut en stor och (med mina mått mätt) lyxig segelbåt åt oss i sommar, trots att jag inte har någon formell utbildning, så nu handlar det mest om att se till att leta reda på "bäst" utbildning.En äldre bekant till mig, som korsat Atlanten två gånger, vill gärna hänga på. Trots en mycket gedigen erfarenhet har inte heller han någon formell kompetens, och om jag skall gå kursen tillsammans med honom gäller det för mig att hitta en som även han kan ha glädje av!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback