Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-09, 19:12
  #1
Medlem
Fladderbajss avatar
Jag har för en tid sedan fått körkort med villkor om alkolås och efter mycket sökande på nätet hittar jag inget aktuellt om detta ämne. Transportstyrelsen är en myndighet som inte är lätt att ha och göra med, inte i mitt fall.
Min tanke med denna tråden är att de som är i samma situation eller de som bara är nyfikna ska få ställa sina frågor så ska jag svara så gott jag kan.
Citera
2016-09-09, 19:17
  #2
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Äger du en bil och står du i så fall för monteringskostnad av "ballongen"?

Är du skyldig att aldrig framföra ett fordon som ej har nykterhetskontroll?

Vad föranledde detta?
Citera
2016-09-09, 19:21
  #3
Medlem
Fladderbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Äger du en bil och står du i så fall för monteringskostnad av "ballongen"?

Är du skyldig att aldrig framföra ett fordon som ej har nykterhetskontroll?

Vad föranledde detta?

Jag äger en bil, jag står för alla kostnader. Inköp av alkolås, monteringskostnad, servicekostnad osv.
Min bil med mitt alkolås är det enda fordonet jag får framföra under 1 års tid från det att jag vart beviljad körkort med villkor om alkolås. Jag får ha flera fordon med flera alkolås registrerade på mig men då blir det dubbel kostnad.

Anledningen till att jag har alkolåset är att jag körde dagen efter jag festat, blåste 0,32 promille eller 0,16mg i utandningsluften i polisens instrument.
Citera
2016-09-09, 19:49
  #4
Medlem
Pappersvargens avatar
Vad kostar installation och service?
Citera
2016-09-09, 20:15
  #5
Medlem
Fladderbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vad kostar installation och service?

Istallationen kostade 17800kr men då köpte jag ett alkolås av den verkstaden på samma gång, service ska göras efter 6 månader. Kommer inte ihåg exakta kostnaden för den men det är under 1000kr. Sedan ska en service till göras innan jag ansöker om körkortstillstånd för att få tillbaka mitt "normala körkort".
Citera
2016-09-09, 20:30
  #6
Medlem
Fladderbajss avatar
Allt som allt så går kalaset på ca 50tkr för min del med böter, provtagningar, transportstyrelsens avgifter och alkolåset med serviceavgifter. Man får inte glömma extrakostnader i form av taxiresor, bussar, tåg och vänner som får köra.
Mitt råd till alla är att chansa aldrig, jag tar mitt straff och skyller ingen annan än mig själv.
Jag måste säga att byråkratin här är effektiv ändå för jag kommer aldrig någonsin göra om det här misstaget.
Citera
2016-09-09, 20:36
  #7
Medlem
Fladderbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vad kostar installation och service?
Installation och köp av alkolås gick loss på 17800kr, service kommer jag inte ihåg men under 1000-lappen. Service skall utföras efter senast 6 månader från utfärdat körkort och ännu en gång när du ansöker om körkortstillstånd för att få tillbaka ditt "vanliga" körkort. Man kan ansöka om körkortstillstånd tidigast 6 månader efter att körkort med villkor om alkolås utfärdats.
Under villkorstiden kommer du bli kallad till läkare för bedömning och provtagningar.
Citera
2017-11-22, 22:28
  #8
Medlem
Hur många gånger kan man blåsa ”fel” innan man blir spärrad?
Citera
2017-11-22, 22:35
  #9
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladderbajs
Jag har för en tid sedan fått körkort med villkor om alkolås och efter mycket sökande på nätet hittar jag inget aktuellt om detta ämne. Transportstyrelsen är en myndighet som inte är lätt att ha och göra med, inte i mitt fall.
Min tanke med denna tråden är att de som är i samma situation eller de som bara är nyfikna ska få ställa sina frågor så ska jag svara så gott jag kan.
Hur tänkte du när du satte dig i en sådan situation, att du blev av med körkortet för att du körde onykter? Har du funderat på konsekvenserna kring att exempelvis köra på en annan människa på fyllan? Någons barn?

Och kom fan inte och säg att det var första och enda gången. Torskar man på rattfylla beror det på ett moraliskt tveksamt levnadssätt och en omogen inställning till såväl sitt eget som andras liv.
Citera
2017-11-24, 20:36
  #10
Medlem
SoderortFTWs avatar
Tolkar jag dig fel, eller får du bara köra en bil registrerad på dig med alkolås? Dvs om du råkar ha en polare, eller ett jobb, med tillgång till bilar med alkolås, så får du inte köra dessa trots alkolås?
Citera
2017-11-26, 02:09
  #11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Tolkar jag dig fel, eller får du bara köra en bil registrerad på dig med alkolås? Dvs om du råkar ha en polare, eller ett jobb, med tillgång till bilar med alkolås, så får du inte köra dessa trots alkolås?
du får köra vilken bil du vill, bara ditt alkolås är monterat i den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback