Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-09, 14:55
  #1
Medlem
Hej

Jag har under en tid fått hallucinationer under ögonlocken när jag ska lägga mig och sova. Detta inträffade första gången jag åt imovane på endast 5 mg (och kommer att hända utan i framtid). Det började med att skapelser som liknar blålila siluetter rör sig i harmoniska rörelser i det svarta med dunkelt neonljus som lyser upp dem baktill. När jag öppnar ögonen och stirrar mot en punkt på väggen ser jag en mängd folk stå i en cirkel runt två personer som dansar tryckare i samma harmoniska takt. Dessa skapelser är väldigt abstrakta och inte alls klara, utan det krävs en mindre analys av företeelsen för att förstå vad det är man ser. Slutar jag stirra på en viss punkt försvinner siluetterna men återkommer så fort jag fäster blicken på ett objekt igen. Jag kunde till och med resa mig från sängen, gå runt i rummet för att sedan lägga mig igen och samma hallucinationer uppkommer.

Detta har hänt majoriteten av gångerna jag har försökt sova på imovane, men det har även börjat ske under nyktert tillstånd. Liknande visioner börjar uppstå när jag sluter ögonen och försöker fästa blicken på ett icke-existerande objekt i det svarta. Då börjar skapelserna att dyka upp igen med samma dunkla sken, väldigt likt ett färgreducerat norrsken (otroligt likt denna bild). Men vips som det är får jag stånd och dessa skapelser försvinner (låter väldigt humoristiskt nu när jag skriver). Jag gissar här att min hjärna försöker testa mig ifall jag sover eller är i ett vaket tillstånd, och med det försvinner dessa ''hallucinationer''. Jag har ännu inte fått tillräckligt starka för att kunna öppna ögonen i nyktert tillstånd och se det i helhet.

Vad kallas detta fenomen? Har tidigare fått auditioner samt varit i riktiga lucid tillstånd. Men detta är mer som att titta på en bildskärm. Jag är inte det minsta trött vid dessa tillfällen heller och skulle uppskatta om någon kan länka något mer om detta. Jag kan nästan själv skapa dessa skepelser genom att fästa blicken på ett icke-existerande objekt (vid stänga ögon) och hade vart coolt att kunna göra det lite när man ville.

Till sist, hoppas texten inte var allt för svår tolkad, har extremt dåligt tålamod när det kommer till lite längre texter.
Citera
2016-09-12, 20:06
  #2
Medlem
Ingen som känner igen fenomenet?

Ögonen kan också göra okontrollerade hastiga rörelser under detta "tillstånd".
Citera
2016-09-13, 08:33
  #3
Medlem
Jag ser också saker när jag går och lägger mig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination

Citera
2016-09-13, 11:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Jag ser också saker när jag går och lägger mig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination

Nice, tack. skummade igenom artikeln snabbt och verkar vara detta.
Citera
2016-09-13, 11:21
  #5
Medlem
Här är förresten en jävligt bra bild för hur det kan se ut, lite mer färgreducerat men lite mer detaljrik samt skarpare: http://deethaliashaw.com/Images/Phos...hosphene_3.jpg
Citera
2016-09-13, 11:44
  #6
Medlem
Bra bild! Jag får även väldigt klara hallucinationer, helt plötsligt så står jag i vardagsrummet.

Och emellan åt så poppar det upp väldigt skrämmande saker.
Citera
2016-09-19, 00:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Bra bild! Jag får även väldigt klara hallucinationer, helt plötsligt så står jag i vardagsrummet.

Och emellan åt så poppar det upp väldigt skrämmande saker.
Shit CB1, la mig precis i sängen och skuggorna ploppa upp innan jag hunnit blunda. Vad i hela håller jag på att bli galen eller
Citera
2016-09-27, 11:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ego.k
Shit CB1, la mig precis i sängen och skuggorna ploppa upp innan jag hunnit blunda. Vad i hela håller jag på att bli galen eller

Japp, lätt att bli galen i början. Rid ut stormen så blir det bättre för varje år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback