Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-09, 12:50
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Vad skulle de kosta att göra en Uberliknande app med karta och beställa en taxi?

Kan en nybörjare som undertecknad göra det själv?
Citera
2016-09-09, 14:33
  #2
Medlem
Google Maps API:n är ju gratis att använda beroende på hur många användare du förväntar dig att ha. Den är rätt välbeskriven i Googles egna dokument, så om du läser på där så kan du nog klara att göra en rätt enkel app.

Frågan är hur lönsamt det är då det redan finns flera appar med liknande funktion(finns en tjänst där taxiföretag kan skapa sin egna "app")
Citera
2016-09-09, 15:14
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onsdagens
Google Maps API:n är ju gratis att använda beroende på hur många användare du förväntar dig att ha. Den är rätt välbeskriven i Googles egna dokument, så om du läser på där så kan du nog klara att göra en rätt enkel app.

Frågan är hur lönsamt det är då det redan finns flera appar med liknande funktion(finns en tjänst där taxiföretag kan skapa sin egna "app")

Jag tänkte göra appen till mig själv och mitt taxiföretag.

Vad är det för tjänst där taxiföretag kan skapa egna appar?
Citera
2016-09-13, 02:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tänkte göra appen till mig själv och mitt taxiföretag.

Vad är det för tjänst där taxiföretag kan skapa egna appar?

cabonline heter tjänsten, dock verkar det som att dom själva väljer vem dom samarbetar med.

Appen i sig borde inte vara ett särskilt stort problem, beroende på hur insatt du är och vad du redan kan, samt hur mycket tid du kan tänka dig att lägga ner på det. Frågan är om det inte är värt att anlita någon som skapar en app som ser ut och fungerar på ett bra sätt. Tänk på att appen är som ett visitkort för företaget, om den är dålig ger den ett dåligt och oproffsigt intryck av ditt företag.
__________________
Senast redigerad av onsdagens 2016-09-13 kl. 02:55.
Citera
2016-09-13, 11:04
  #5
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onsdagens
cabonline heter tjänsten, dock verkar det som att dom själva väljer vem dom samarbetar med.

Appen i sig borde inte vara ett särskilt stort problem, beroende på hur insatt du är och vad du redan kan, samt hur mycket tid du kan tänka dig att lägga ner på det. Frågan är om det inte är värt att anlita någon som skapar en app som ser ut och fungerar på ett bra sätt. Tänk på att appen är som ett visitkort för företaget, om den är dålig ger den ett dåligt och oproffsigt intryck av ditt företag.

Vad skulle det kosta att anlita någon som gör en sån app?
Citera
2016-09-13, 16:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad skulle det kosta att anlita någon som gör en sån app?

Ingen aning, skulle gissa på iaf 15-20k+
Citera
2016-09-13, 23:43
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onsdagens
Ingen aning, skulle gissa på iaf 15-20k+
Den stora utmaningen är väl att hålla hela tjänsten (app, servrar och liknande) igång? Själva telefonappen känns inte särskilt avancerad.
Citera
2016-09-16, 09:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad skulle de kosta att göra en Uberliknande app med karta och beställa en taxi?

Kan en nybörjare som undertecknad göra det själv?
Att göra en kopia av Ubers tjänst kostar allt från 500.000 kr till 10.000.000 kr. Sen kostar det i månaden för licenser, serverar, mm.
Citera
2016-09-16, 09:26
  #9
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKlump
Att göra en kopia av Ubers tjänst kostar allt från 500.000 kr till 10.000.000 kr. Sen kostar det i månaden för licenser, serverar, mm.

Varför så dyrt?
Citera
2016-09-22, 10:40
  #10
Medlem
JustZlatans avatar
Hur går jag tillväga om jag tänker göra en liknande app själv? Vilket program behöver jag?
Citera
2016-09-22, 11:20
  #11
Medlem
ChristianXs avatar
En hyfsad app svänger man ihop på några hundra timmar per plattform. Det som kostar tid och pengar är den backend som apparna kommunicerar med, dvs som håller ordning på alla kunder, bokningar och andra händelser samt har integration och kommunikation med alla partners. Det kostar dig nog en handfull miljoner innan du är igång.

Ta t ex Taxibokning Sverige som exempel som gör just detta och titta på deras siffror:
http://www.allabolag.se/5567675284/T...ing_Sverige_AB

Och då har de dessutom inga anställda. Gissningvis så är det ett av systerbolagen som står för de anställda så att detta bolaget köper in tjänster från systerbolaget.
Citera
2016-09-23, 07:38
  #12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
En hyfsad app svänger man ihop på några hundra timmar per plattform. Det som kostar tid och pengar är den backend som apparna kommunicerar med, dvs som håller ordning på alla kunder, bokningar och andra händelser samt har integration och kommunikation med alla partners. Det kostar dig nog en handfull miljoner innan du är igång.

Ta t ex Taxibokning Sverige som exempel som gör just detta och titta på deras siffror:
http://www.allabolag.se/5567675284/T...ing_Sverige_AB

Och då har de dessutom inga anställda. Gissningvis så är det ett av systerbolagen som står för de anställda så att detta bolaget köper in tjänster från systerbolaget.

Jag kommer inte ha så många kunder och bokningar i början. Jag behöver heller ingen karta över hela världen, utan bara över Stockholm. Det kan väl inte kosta så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback