Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 00:13
  #13
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020111101010000
Bor du i Sverige blir du skatteresident där. Du kan självklart chansa men skatteverket kommer inte vara nådiga om de får reda på fifflande. Då finns det betydligt bättre och säkrare sätt att komma runt eller ner i skatt.

Vilken typ fifflande? Är man skatteresident i Sverige gäller skatteavtal. Det finns inget fifflande.
Citera
2017-06-26, 00:30
  #14
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Möjligt att jag minns fel, men jag tror du måste äga direkt - dvs inte via holdingbolag.

Att få 5%:

http://www.gencs.eu/news/view/2312

Shareholder (owner) of a Lithuanian company shall not have than 50% of shares or parts of any other companies in EU (including Lithuania) and EEA;
Shareholder (owner) of a Lithuanian company shall not own any individual (personal) companies in EU (including Lithuania) and EEA;
Family members of the shareholder (owner) of a Lithuanian company shall not have than 50% of shares or parts of any other companies in EU (including Lithuania) and EEA;
Family members of the shareholder (owner) of a Lithuanian company shall not own any individual (personal) companies in EU (including Lithuania) and EEA;

Det är i princip ett "micro-company" som definerad av EU.
Citera
2017-06-26, 09:37
  #15
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020111101010000
Bor du i Sverige blir du skatteresident där. Du kan självklart chansa men skatteverket kommer inte vara nådiga om de får reda på fifflande. Då finns det betydligt bättre och säkrare sätt att komma runt eller ner i skatt.

Tack för ditt svar. Jag ämnar att inte bo kvar i Sverige.
Citera
2017-06-26, 09:42
  #16
Medlem
Okej, nu har jag inte läst allting. Men får man fråga inom vilken bransch eller vad du tänkt jobba med?
Citera
2017-06-30, 12:48
  #17
Medlem
Ratozs avatar
Någon som har några tankar på om hur detta skulle kunna kombineras med momsfriheten på Åland vid mindre försändelser?
Citera
2017-07-03, 00:06
  #18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Med rätt skattavtal betalar jag 15% inkomstskatt när jag jobbar utomlands och bor i Sverige.

Intressant. Jag har alltid trott att man betalar skatt i det land man är skriven?
Citera
2017-07-03, 11:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Intressant. Jag har alltid trott att man betalar skatt i det land man är skriven?

Nej lagar är mer komplexa än så och dubbelbeskattningsavtal ser lite olika ut. I värsta fall kan man tvingas betala skatt i 2 länder om man hamnar riktigt dåligt, men då handlar det om man jobbar under 6 månader utomlands.
Citera
2017-07-30, 10:30
  #20
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020111101010000
Då finns det betydligt bättre och säkrare sätt att komma runt eller ner i skatt.
Så som, typ...?
Citera
2017-07-30, 11:19
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Så som, typ...?

Bor du i Sverige finns det inga lagliga sätt, du kan sätta upp komplexa lösningar för få ut pengar men det är dock dyrt ocv krävs flera miljoner vinst för ska vara värt.

Dock finns det så klart flera lösningar som inte är lagliga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback