Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad byggs först?
Ukrainas mur
6,25%
1 röster
Rysslands bro
93,75%
15 röster
  • 1
  • 2
2016-09-08, 12:33
  #1
Avstängd
G-Kills avatar
För att en gång för alla ta död på de meningslösa diskussioner i forumet om vilket land som är mest korrupt, ineffektivt, vidrigt och i allmänhet värdelöst, så tänkte jag lansera en omröstning i tråden.

Frågan gäller vilket land, Ryssland eller Ukraina, som inte bara kan "talk the talk" men även "walk the walk". Jag vill lyfta fram ländernas största prestigeprojekt och låta Flashbacks finest rösta om vilket projekt de tror blir klart först (i den mån någon av projekten blir klara).

Som Hillary Clinton säger: "We care about people with disabilities!". Hänsyn måste därför tas till att Ukraina är ett mindre land med en konkursmässig budget (även om iofs Rysslands stundande konkurs också predikas sedan länge av många Ukrotroll i tråden...)

Projekten är följande:

Ryssland: Bron från fastlandet till Krim över Kertjsundet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kerch_Strait_Bridge
  • Kort beskrivning: En bro med 4-filig motorväg och 2-filig järnväg från Krasnodar till Krim
  • Budget: 228 miljarder rubel (ca 30 miljarder kronor)
  • Formellt beslut om byggande: Premiärminister Medvedev i mars 2014
  • Upphandling slutförd: Januari 2015
  • Byggstart: Maj 2015
  • Ansvarig: Putins karatekompisar
  • Planerad driftssättning: December 2018 för motorvägen, december 2019 för järnvägen

http://www.reuters.com/article/us-uk...-idUSKCN0XA198

Ukraina: Gränsmur mot Ryssland
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia–Ukraine_barrier
  • Kort beskrivning: En mur längs hela rysk-ukrainska gränsen med stridsvagnsdiken, vakttorn, taggtrådsstängsel. Specifikationen är inte glasklar men kanske USA:s gräns mot Mexico (plus diken osv.) kan vara ett riktmärke. Så här ser de nybyggda delarna ut: http://www.globalsecurity.org/securi...ian-image2.jpg
  • Budget: 4 miljarder grivna (ca 1,25 miljard kronor)???
  • Formellt beslut om byggande: Premiärminister Jatseniuk i september 2014
  • Upphandling slutförd: ????
  • Byggstart: Oklart men enligt uppgift pågår förstärkning av gränsen i Charkov-regionen
  • Ansvarig: ????
  • Planerad driftssättning: December 2018

Nuvarande status:

Ryssland: Ett av tre brosegment är färdigbyggt
https://www.rt.com/business/317368-r...-kerch-bridge/

Ukraina: 10% av muren är byggd
http://uatoday.tv/politics/lsquo-gre...lt-478829.html

Förslag till fråga för omröstning:

Vilket projekt blir klart först?
(a) Bron till Krim
(b Muren mot Ryssland
(c) Inget av projekten
Citera
2016-09-08, 15:24
  #2
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Jag satsar på bron.
På A svarar jag A
Citera
2016-09-08, 15:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
För att en gång för alla ta död på de meningslösa diskussioner i forumet om vilket land som är mest korrupt, ineffektivt, vidrigt och i allmänhet värdelöst, så tänkte jag lansera en omröstning i tråden.

Frågan gäller vilket land, Ryssland eller Ukraina, som inte bara kan "talk the talk" men även "walk the walk". Jag vill lyfta fram ländernas största prestigeprojekt och låta Flashbacks finest rösta om vilket projekt de tror blir klart först (i den mån någon av projekten blir klara).

Som Hillary Clinton säger: "We care about people with disabilities!". Hänsyn måste därför tas till att Ukraina är ett mindre land med en konkursmässig budget (även om iofs Rysslands stundande konkurs också predikas sedan länge av många Ukrotroll i tråden...)

Projekten är följande:

Ryssland: Bron från fastlandet till Krim över Kertjsundet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kerch_Strait_Bridge
  • Kort beskrivning: En bro med 4-filig motorväg och 2-filig järnväg från Krasnodar till Krim
  • Budget: 228 miljarder rubel (ca 30 miljarder kronor)
  • Formellt beslut om byggande: Premiärminister Medvedev i mars 2014
  • Upphandling slutförd: Januari 2015
  • Byggstart: Maj 2015
  • Ansvarig: Putins karatekompisar
  • Planerad driftssättning: December 2018 för motorvägen, december 2019 för järnvägen

http://www.reuters.com/article/us-uk...-idUSKCN0XA198

Ukraina: Gränsmur mot Ryssland
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia–Ukraine_barrier
  • Kort beskrivning: En mur längs hela rysk-ukrainska gränsen med stridsvagnsdiken, vakttorn, taggtrådsstängsel. Specifikationen är inte glasklar men kanske USA:s gräns mot Mexico (plus diken osv.) kan vara ett riktmärke. Så här ser de nybyggda delarna ut: http://www.globalsecurity.org/securi...ian-image2.jpg
  • Budget: 4 miljarder grivna (ca 1,25 miljard kronor)???
  • Formellt beslut om byggande: Premiärminister Jatseniuk i september 2014
  • Upphandling slutförd: ????
  • Byggstart: Oklart men enligt uppgift pågår förstärkning av gränsen i Charkov-regionen
  • Ansvarig: ????
  • Planerad driftssättning: December 2018

Nuvarande status:

Ryssland: Ett av tre brosegment är färdigbyggt
https://www.rt.com/business/317368-r...-kerch-bridge/

Ukraina: 10% av muren är byggd
http://uatoday.tv/politics/lsquo-gre...lt-478829.html

Förslag till fråga för omröstning:

Vilket projekt blir klart först?
(a) Bron till Krim
(b Muren mot Ryssland
(c) Inget av projekten

Bron till Krim blir byggd, kosta vad det vill. Jag röstar för A. VP vakar som en hök över brobygget. Nyligen upptäcktes att några underleverantörer kände sig förfördelade och att det var anledningen till förseningen av brobygget. Någon, VP eller Medvedev (underskatta inte Medvedev), ingrep. Brobygget är försenat, men bron blir byggd. Det handlar om Rysslands ära, precis som när elkablarna drogs till Krim på rekordfart under svåra sanktionsförhållanden (vissa företag vågade inte sälja långa elkablar till Ryssland).

Tyskarna försökte sig på ett brobygge, men lyckades inte. Anledningen kan ha varit bottenförhållandena, den tidens teknik eller kriget. I det här fallet tror jag att förseningen har administrativa orsaker och de åtgärdas nu. Den oligark som vann kontraktet kan ha tagits i örat flera gånger. VP har till vana att beordra oligarker att göra som han säger, det såg man när han tvingade Deripaska att inte stänga en fabrik med många anställda.

Yats ville bygga en mur mot Ryssland, men åstadkom nästan ingenting. Han byggde ett staket, som på sin höjd stoppar kaniner (jag påminner om att Yats kallas för kaninen Yats). Några larviga diken grävdes också, medan mycket stora pengar mystiskt försvann. Diken och hönsstängsel stoppar inte den ryska armén, ja, inte heller svenska ingenjörstrupper. Det Yats gjorde är stor skandal och man kan ana hur militärer i andra länder gnäggade glatt. Han valsade och massor av pengar försvann. Det klokaste Kiev kan göra är att erkänna att projektet är lönlöst och stänga av penningkranen. Jag tycker att den ukrainska muren tydligt ännu en gång visar att Kiev har tappat förståndet. Den historiekunnige vet att den kinesiska muren var av en helt annan dignitet och nu är en turistattraktion. Den israeliska muren kanske fungerar, eftersom palestinierna inte har den ryska arméns resurser. Kritiken mot den muren handlar mest om att den borde ha byggts runt hela landet (det kan tolkas på olika sätt). Muren mot Mexiko har vi ännu inte sett. Den kanske stoppar illegala invandrare, men inte knarket och inte en kapabel armé.
Citera
2016-09-08, 16:01
  #4
Medlem
zebraonions avatar
TS du länkar en bild som heter "mexico-wall-pedestrian-image2.jpg". Vad har det nu med Ukraina att göra?
Wikipediaartikeln beskriver dessutom endast "barbed-wire fence", vilket är inte alls vad du har på din bild. Saknas dessutom vallgravar och värn mot stridsvagnar på den, vilka däremot beskrivs i wikipediaartikeln. Var god källkolla lite bättre innan du startar trådar på Flashback.
Citera
2016-09-08, 19:26
  #5
Avstängd
G-Kills avatar
Den här "tävlingen" är väldigt sjysst mot den funktionshindrade parten, d.v.s. Ukraina. Jag skulle vilja säga att det är som en golfrunda där den ena parten (Ryssland) har 0 i handicap och den andra (Ukraina) har 54.

Bron till Krim är så otroligt mycket mer komplex än att bygga en mur. De tekniska utmaningarna i Kertj är enorma. Som jämförelse är det en baggis att bygga en rejäl mur, dra några rader med taggtråd och gräva ordentliga diken runtikring.

Till det kan vi lägga sanktionerna. Kertjprojektet är så sanktionerat som ett projekt över huvud taget kan bli. Ingen kommer att hjälpa Ryssland med bron, det räcker med att ett tekniskt moment inte kan utföras utan utländsk hjälp så är det kört. Ukraina kan däremot åberopa all möjlig slags finansiell och teknisk hjälp från hela världen. Ja, så länge ukrainarna kan redogöra för vad exakt som ska göras och hur alla pengar ska spenderas...

Man kan tjafsa hur länge som helst om vilket land som är mest korrupt. Det urartar alltid i pajkastning och värdelöst tyckande. De här projekten görs ju inte ens av ekonomiska skäl utan det är ju 100% politik. Göran Persson stängde ju inte Barsebäck utifrån kärnkraftverkets balans- och resultaträkning direkt...

Låt oss istället fokusera på objektiva fakta:

* Ryssland har gjort en projektspecifikation, det har inte Ukraina.
* Ryssland har gjort en budget och avdelat pengar, det har inte Ukraina.
* Ryssland har gjort en upphandling, det har inte Ukraina.
* Ryssland har utsett ansvariga personer, det har inte Ukraina.
* Ryssland har per idag kommit mycket längre i projektet än Ukraina

Man kan säga att det ryska golflaget är ute och spelar på femte eller sjätte hålet medan halva ukrainska laget står i baren med var sin Dry Martini och den andra halvan kör rattfulla hem för att hämta de där järnklubborna som de glömde i garaget.

Det som däremot alltid räddar Ukraina är att de aldrig specificerar spelreglerna eller målsättningen med vad de håller på med. "Eh vadå, en mur? Amenvafan, vi har ju dragit ett hönsstaket mellan oss och Ryssland och pyntat med lite blågula flaggor. Det var det vi menade. Hit med biståndsmiljarderna."

Jag tippar att den ukrainska presidenten vid nyåret 2018-2019 (det lär ju inte vara Porosjenko ) kommer att utropa seger, korka upp en igristoe och sen vägra att tala mer om projektet!
__________________
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-08 kl. 19:33.
Citera
2016-09-08, 20:56
  #6
Medlem
zebraonions avatar
Jag vill fortfarande veta varför du klistrade in en bild på något murbygge från Mexico.
Citera
2016-09-08, 21:23
  #7
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Jag vill fortfarande veta varför du klistrade in en bild på något murbygge från Mexico.

Du får gärna komma med något bättre. Det var bara ett exempel på hur gränsmurar ser ut i andra länder eftersom ukrainarna inte specificerat hur deras mur ska se ut. Jag begär ingen Berlinmur men det ska vara riktiga grejor som håller för ett väpnat angrepp.
Citera
2016-09-08, 21:48
  #8
Medlem
Står inte brobygget näst intill still på grund av pengabrist? Kanske Ukraina i sin målmedvetenhet vinner likt sköldpaddan över den övermodige haren. Fast vem bryr sig om vad Putin gör med den sinande statskassan, ja förutom ryssarna förstås.
Citera
2016-09-08, 21:59
  #9
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Står inte brobygget näst intill still på grund av pengabrist? Kanske Ukraina i sin målmedvetenhet vinner likt sköldpaddan över den övermodige haren. Fast vem bryr sig om vad Putin gör med den sinande statskassan, ja förutom ryssarna förstås.

Jag är inte intresserad av ditt svajande. Denna tråd har följande frågeställning: Vem blir klar först? Det är väl för fan en no brainer att Ukraina vinner i din värld. De gör ju "små men målmedvetna framsteg"?

Ska det verkligen ta 4 år att uppföra en mur med tillhörande diken och taggtråd, även för ett land med en sköldpaddas hastighet och flexibilitet? Muren är ju för fan prio 1 om Ukraina ska hålla de ryska homofoberna borta? Ungrarna gjorde det på ett par veckor (!) när alla flyktingarna kom förra året!

Kan vi åtminstone få se specifikationen på bygget, ungefärlig prislapp samt få ett namn på personen / bolaget som ska få det hela gjort? Samt naturligtvis ett beslut i Rada så att vi vet att något är på G? Vid sessionen igår ägnade Ukrainas folkvalda superhjältar mer än en timme åt att diskutera namnbyte på tre byar med ett par hundra invånare var. Var står de i murfrågan?
__________________
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-08 kl. 22:11.
Citera
2016-09-08, 23:27
  #10
Medlem
fitz-humes avatar
Jag tror inte att en gränsmur mot Ryssland är speciellt effektiv. Vill ryssarna invadera så hittar de lätt vägar att göra detta. Liknelsen med Putinvännen Trump och hans fantasi om en mur mot Mexiko är inte lämplig då det ju är skillnad mellan mexikaner som bara vill skapa sig en bättre framtid och en välbeväpnad rysk armé med siktet inställt på Kiev.

Kertjbron/Putinbron från Ryssland till den ockuperade ukrainska Krimhalvön kommer säkerligen att bli försenad, men det är ett politiskt prestigeprojekt och kommer därför att bli färdig så småningom, kosta vad det kosta vill. Dock blir det säkerligen fråga om ett fuskbygge av astronomiska mått utan något som helst vettigt ekonomiskt fundament. Krim kommer alltid att vara en akilleshäl så länge det befinner sig under rysk ockupation och bron måste underhållas kontinuerligt om den inte ska rasa ihop alltför tidigt.
Citera
2016-09-08, 23:30
  #11
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Du får gärna komma med något bättre. Det var bara ett exempel på hur gränsmurar ser ut i andra länder eftersom ukrainarna inte specificerat hur deras mur ska se ut. Jag begär ingen Berlinmur men det ska vara riktiga grejor som håller för ett väpnat angrepp.

Jaha du ville bara använda en illustration! Ja men dåså
Varför skrev du då "Såhär ser de nybyggda delarna ut:" i ditt ursprungliga inlägg?
Det är liksom inte särskilt förtroendeingivande.
Citera
2016-09-09, 07:51
  #12
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag tror inte att en gränsmur mot Ryssland är speciellt effektiv. Vill ryssarna invadera så hittar de lätt vägar att göra detta. Liknelsen med Putinvännen Trump och hans fantasi om en mur mot Mexiko är inte lämplig då det ju är skillnad mellan mexikaner som bara vill skapa sig en bättre framtid och en välbeväpnad rysk armé med siktet inställt på Kiev.

Kertjbron/Putinbron från Ryssland till den ockuperade ukrainska Krimhalvön kommer säkerligen att bli försenad, men det är ett politiskt prestigeprojekt och kommer därför att bli färdig så småningom, kosta vad det kosta vill. Dock blir det säkerligen fråga om ett fuskbygge av astronomiska mått utan något som helst vettigt ekonomiskt fundament. Krim kommer alltid att vara en akilleshäl så länge det befinner sig under rysk ockupation och bron måste underhållas kontinuerligt om den inte ska rasa ihop alltför tidigt.

Jag anar lite defaitism i den ukrainska leden?

Har ni inget bättre att komma med än förhoppningar att bron inte kommer att hålla?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback