Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-12-26, 20:25
  #37
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Fart, färg och ett rullande framtidshopp. Det var roligare, det var en inspirerande tidsanda.
En social och ekonomisk utveckling som man tydligt märkte från år till år. Perspektivet är i det följande från en förort till Stockholm.

Av min grundskolklass (ca 30 barn tom 1959), var det 2 som gick vidare till gymnasiet och högskolan/universitetet. En till teknis - civilingenjör/maskin, en till universitetet - Fil kand. Av de övriga var det tre tjejer och tre killar som gick till realskolan från ca 6:an eller 7:an. Övriga ca 20++elever harvade vidare och gick ut efter 8:an (9 läsår kom lite senare i min kommun). Ingen söp eller knarkade ut sig. Ingen hamnade i kriminalitet. (Jag själv "tog" studenten senare på "Vux" och skrapade ihop en old-school fil kand på universitetet).

Fiket och korvkiosken var de givna träffpunkterna för ungdomar under första halvan av 60-talet. Vi hade ett jättefint fik och en full-seize korvkiosk med allt man kunde önska sig. (Övrig snabbmat som pizza och Donkan-burgare fanns inte). I dag finns varken fiket eller korvkiosken kvar.

Teve sv/vit) hade slagit igenom runt 1958. Bilismen som hade tuffat igång på 1950-talet fortsatte att erövra samhället. Det var status att stå på hyreshusets parkering och meka med den egna bilen på söndagarna, fast vissa söndagar åkte man förstås på utflykt med kaffetermos mm. Första generationens raggarkultur som kom runt 57-58, tappade styrfart och mer eller mindre upplöstes ca 1963-64. Men på något sätt överlevde raggarna ute på bystan för att vakna upp senare under 60-talet i en ny skepnad som söp och levde fan.

Första egentliga Hot-Rod-utställningen på Ostermans Marmorhallar 1964. Med stjärnor som "Junken", "Gamen" och "Gamens brorsa". Vet inte hur det är med G:s brorsa idag, men de andra är borta.

Musik var 50-talets USA-rock fram tills Beatles kom på allvar i Sverige ca 63-64. Och som många redan har sagt - det var: "Slafsjo yäää, yäää" för hela slanten. Med detta kom också de långhåriga pionjärerna 63-64. Minns att några blev rätt hårt men (O)kamratligt mobbade för sina kalufser av kompisarna i gänget. Att söka jobb på bank med långt hår (långt och långt - bara över öronen), var helt otänkbart.

Det var busenkelt att få jobb - typ - i industrin, på bilverkstad, i detaljhandeln. Bättre jobb fick man om man hade gått yrkesskola eller tagit realen (d v s ett trappsteg under studenten). De som tog studenten fick per automatik mycket bra jobb, dvs en garanterat säker karriär. Bäst tjänade man (ostudentad) i byggsvängen, t ex som timris. Många av mina kompisar valde den vägen, men byggsvängen var ett hårt arbete. I dag är nästan alla döda i förtid, de som fortfarande lever åker omkring i eldrivna permobiler. Bostad var däremot svårt att få - då som nu. Oändlig tröstlös bostadskö, där barnen till samhällets politiska pampar hade egen gräddfil. Någon egentlig marknad för bostadsrätter fanns inte. Räntan var skyhög, likaså inflationen. Det förväntades att man snällt skulle ställa sig i bostadskön och vänta på sin tur.

Invandringen började komma igång mot mitten/slutet av 60-talet med t ex jugoslaver, greker (grekjuntan 68 till 75) etc. Men den stora invandringen som dittills hade drabbat Sverige var alla flyktingar som kom efter 2VK. Finnar, balter, tyskar, süddettyskar, tjecker, polacker, några ryssar m fl m fl, samt sådana som kallades "statslösa" som var försedda med särskilda "främlingspass". Alla dessa 2VK-flyktingar jobbade häcken av sig för detta samhälle och bidrog med en mycket betydande del av den välfärd som nu gäller för alla och envar. Jag hade många kompisar från denna kategori, som hade kommit hit precis efter kriget - de tidigaste kom redan sommaren 45. Nästan varje månad hittar jag någon av dem bland tidningarnas dödsannonser.

Skjutningar, sten- och handgranatskastningar, bil- dagis- skolbränder och blåljusfordonsvandaliseringar etc etc, förekom överhuvudtaget inte - fanns inte ens i den vidaste fantasin.

Knarket kom under 60-talets andra halva. Min kompis som jobbade som pressfotograf på DN, tog bilder av en av de allra första överdosdöda som polisen drog fram från en toalett på T-centralen Ö, någon gång under 60-talets andra halva. Det var en 16-årig tjej som inte fattade vad hon gjorde. Hon blev lurad att ta en sil/spruta av en av proffspundarna. Han dömdes till -typ- ett villkorligt struntstraff för ringa misshandel - hon vaknade aldrig mer upp.

Åren 60 till 64 lutar väldigt mycket bakåt mot 50- talet, medan 65 till 70 är lutar mer framåt mot 70-talet, med de mytiska 68-orna och 70-talets politiska proggrörelse. Här blir det också talrika protesttåg mot kriget i Vietnam under slutet av 60-talet och framöver. Där någonstans "framöver" tar det roliga slut.
Hasse Gamen var en av de tre första raggarna i Stockholm.
Citera
2017-01-06, 12:02
  #38
Medlem
Vivendi91s avatar
Hur såg könsfriseringen ut på kvinnorna?
Citera
2017-01-19, 02:02
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Oändlig tröstlös bostadskö, där barnen till samhällets politiska pampar hade egen gräddfil. Någon egentlig marknad för bostadsrätter fanns inte. Räntan var skyhög, likaså inflationen. Det förväntades att man snällt skulle ställa sig i bostadskön och vänta på sin tur.

Nej antalet bostadsrätter var på den tiden väldigt lågt, dessutom var omsättningen på dessa bostadsrätter nästintill närapå noll och ingenting. Inga av dem annonserades ut alls, utan ifall det blev en ledig bostadsrätten gick genast till någon släkting eller släktings släkting osv. Innerstadens lägenheter var ofta kalla och dragiga, många saknade varmvatten och det var ända in på 1980-talet de som hade torrdass på gården. Hyrorna var dock låga i innerstaden.

Många ville egentligen bo ute i förorterna för där var lägenheterna större och framförallt ljusare och luftigare, dock var det dyrare.

Det var svårt att tjäna mera pengar eftersom alla löner var reglerade i detalj, Övertid och obekväm arbetstid och helgjobb var de extrainkomster som gick att få, annars så handlade allting om att snåla

Alla affärer stängde kl 18 så det var skit i h-e om kaffet var slut, endast Byle'hns varuautomater vid Torsgatan/Karlbergsvägen var öppna. Man stoppade i två kronor, maskinen skramlade och skakade, och man fick en liter mjölk.

Busscentralen fanns vid Norra Bantorget, där det fanns många busslinjer,
Tunnelbanan hade lågtrafik efter kl 20 och det kunde bli skitsegt att ta sig någonstans alls, Nattbussar fanns det men inte många och kunde ta sig en evighet att ta sig runt på dessa för de körde ju bara tokiga linjer.

Visserligen gick det att beställa taxi men det var inte lika lätt som idag, det var mycket färre i trafik då.
- Ring på en dröj hette det...

Citat:
Ursprungligen postat av Vivendi91
Hur såg könsfriseringen ut på kvinnorna?

Haha, vilken fråga ? Leta upp vilken 70-åring som helst och fråga ?
Nä sanningen att att säga var alla kvinnor orakade därnere på den tiden. Rena ryamattan eller tagelmadrassen var det ja, -- En del kvinnor klippte ju ner lite grand med sax så att bikinin skulle sitta fint. Rakningen av underredet började först med BIC-hyvlarna (engångshyvlarna) med dubbla blad, eftersom de är lättare att hantera utan att skära sig. De gamla rakhyvlarna som fanns på 1960-talet och finns ännu idag på specialaffärer och är avsedda för enkelblad var mycket svårare att raka i en så konstig vinkel när underredet skulle ansas.

Så kvinnor var alltid lurviga där.

De bögar som skulle ansa rövspringan med de gamla hyvlarna kunde alltså lätt skära sig - även hemorrojderna fick då sin ansning med blodvite som följd, Skämtsamt kallades detta att bögen helt enkelt fått mens. Det var någon gång någon bög klädd i vita brallor vid Humlegården med nedblodat arsle och därför sa man så.

Inga vanliga karlar rakade sig därnere, utom möjligen dykare som brukade raka benen och raka av en del av könshåret för att det inte skulle fastna i dykardräkten. De lite tuffare grabbarna brände bort dem med blåslampan, vilket faktiskt är ett rätt smidigt sätt att bli av med håren. Det luktar dock för djävligt
Citera
2017-01-19, 04:07
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Kring 76 började allt falla samman, nya kyliga vindar började blåsa i samhället.
Dekaler med texten "Fri företagsamhet bra för Sverige" började dyka upp på de finare och dyrare bilarna.

Nja det kom väl senare när mellanölet försvann, det var startskottet för Sveriges undergång. Många drack gravöl då - fruktansvärt, Hörde om någon stackare som hamstrat mellanöl - men burkarna frös sönder på vintern i garaget, Många tårar fälldes då, sen dess har det gått utför....
Citera
2017-10-14, 06:11
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag är riktigt nyfiken på hur det var att leva på 60-talet och jag vill gärna att ni berättar eran historia om hur det var att leva under den tiden.

Vad var bättre och sämre då?
Hur var kriminaliteten?
Hur var det att uppleva The Beatles som då var ett nytt band?
Hur tänkte man då?

Förklara. Det är många frågor jag vill ha svar på.

Hoppas tråden har sin rätta plats, annars skulle jag snällt be en mod kunna flytta tråden till ett lämpligare forum.
Det var bekymmersamt bra även om jag fick mycket misshandel hemma så fick jag ett bra fosterhem på tidigt 70 tal.
Citera
2017-10-14, 06:49
  #42
Medlem
bill claytons avatar
60-talet är jag för ung för att minnas men 70-talet minns jag. Och det som jag bland annat minns var att kriminaliteten var så mycket lägre på den tiden.

Tex bilstölder och bilinbrott förekom ytterst sällan. Hade folk en dyr bil så fick dom ha den ifred även om den stod ensligt parkerad.
Citera
2017-12-20, 17:05
  #43
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Barnen på 60-talet var inte lika curlade som idag. Man var ute och lekte fritt, cyklade utan cykelhjälm, klättrade i träd, bröt armar och ben men dog inte för det. I skolan lyssnade man på läraren som hade respekt och kunde använda en viss mängd våld utan att det blev ramaskri.

Ungdomskulturer från USA och England snappades upp och man började odla långt hår, röka braj och dricka billigt italienskt vin, morfinbasen var något av de starkaste man kunde ta då heroin inte var introducerat ännu.

I storstäderna bodde man antingen i nya, fräscha lgh utanför stan eller i sunkiga innerstads kåkar utan bekvämligheter.

Tillväxten var högst och Sverige var världens rikaste land sett till BNP per capita. Efterfrågan på arbetskraft utan högskoleutbildning syntes nästan oändlig. Hemmafrun fasades ut och nya attityder och ideal påverkade människors sätt att leva. Några av de första lagarna om jämställdhet mellan könen stiftades och feminismen började växa.

Man var mer polare och hade respekt för varandra. Man behövde inte låsa in allt man hade och på klubbarna var det inte någon som ens tog en klunk Villafranca utan att fråga först.

Stockholm hade inte mycket mer trafik en vad en småstad har idag.

Om jag ska peka på något negativt är det främst att optimismen var oändlig och inte många tänkte på att förvalta de välstånd som byggdes upp. Inflationen var för hög. Värst av allt var att tjejerna rakade inte sig.
Citera
2017-12-27, 07:07
  #44
Avstängd
Mertillens avatar
Vietnam-kriget på 60-talet bör ha bjudit på bättre TV än Irak-kriget 50 år senare. Det enda "bra TV" jag upplevt från Irak-kriget var början med missil-angreppet mot Bagdad samt Bagdads fall.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback