Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-07, 18:24
  #1
Medlem
Hej! Har väldiga problem att somna på nätterna, har haft det sen jag var liten.
Har provat några olika mediciner (utskrivna) och har inte hittat någon som hjälpt.
Har ni några tips på tabletter som inte är farliga/beroende framkallande som jag kan ta upp med min läkare?
Fick nyligen melatonin, har inte gjort något för mig, även testat bland annat lergigan, atarax och stark sömn medicin.

Tack på förhand!
Citera
2016-09-07, 18:40
  #2
Medlem
Ryggradsluss avatar
Apoteket har Valerina forte. Ett växtbaserat läkemedel för användning vid lindrig oro och sömnrubbningar.
Citera
2016-09-07, 19:45
  #3
Medlem
Goldmanns avatar
Humlebaserade produkter fr hälsokost kan hjälpa. Även om jag personligen inte har mkt övers för hälsokost.
Citera
2016-09-07, 22:32
  #4
Medlem
Har du provat att ta två melatonintabletter?
Citera
2016-09-07, 22:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfliz
Hej! Har väldiga problem att somna på nätterna, har haft det sen jag var liten.
Har provat några olika mediciner (utskrivna) och har inte hittat någon som hjälpt.
Har ni några tips på tabletter som inte är farliga/beroende framkallande som jag kan ta upp med min läkare?
Fick nyligen melatonin, har inte gjort något för mig, även testat bland annat lergigan, atarax och stark sömn medicin.

Tack på förhand!


Theralen?
Citera
2016-09-07, 23:02
  #6
Medlem
Europes avatar
Som någon skrev här ovan, så finns det melatonintabletter. Jag äter själv dem av märket Circadin. Melatonin är ett ämne som finns naturligt i kroppen och hos människor styr dygnsrytmen (har jag för mig).

Det finns många som anser att de inte fungerar på dem, men på mig har de fungerat bättre än sömnmedicin. Jag brukar även slippa de bieffekter jag kan känna efter att ha tagit sömntabletter, som t.ex. att känna mig trött eller groggy nästa dag. De är inte heller beroendeframkallande, till skillnad från en del sömntabletter.

Tyvärr bor vi i Sverige, så de går inte att köpa i en vanlig butik eller ens receptfritt på apoteket, utan man måste få det utskrivet av en läkare. Åtminstone förut krävdes det dessutom att läkaren hade speciallicens för att få skriva ut dem. Anmärkningsvärt nog ingår de inte heller i högkostnadsskyddet och jag har för mig att de tenderar att kosta mer än sömntabletter redan från första början. Men likväl, för mig personligen är fördelarna med dem jämfört med sömntabletter så pass stor att jag ändå väljer att betala lite mer.

I förbigående har jag själv lidit av svåra, återkommande sömnproblem ända sedan tidig barndom.
Citera
2016-09-21, 03:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Apoteket har Valerina forte. Ett växtbaserat läkemedel för användning vid lindrig oro och sömnrubbningar.
Har testat, hjälpte tyvärr inte! Hade hoppats på något lite starkare
Citera
2016-09-21, 03:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Som någon skrev här ovan, så finns det melatonintabletter. Jag äter själv dem av märket Circadin. Melatonin är ett ämne som finns naturligt i kroppen och hos människor styr dygnsrytmen (har jag för mig).

Det finns många som anser att de inte fungerar på dem, men på mig har de fungerat bättre än sömnmedicin. Jag brukar även slippa de bieffekter jag kan känna efter att ha tagit sömntabletter, som t.ex. att känna mig trött eller groggy nästa dag. De är inte heller beroendeframkallande, till skillnad från en del sömntabletter.

Tyvärr bor vi i Sverige, så de går inte att köpa i en vanlig butik eller ens receptfritt på apoteket, utan man måste få det utskrivet av en läkare. Åtminstone förut krävdes det dessutom att läkaren hade speciallicens för att få skriva ut dem. Anmärkningsvärt nog ingår de inte heller i högkostnadsskyddet och jag har för mig att de tenderar att kosta mer än sömntabletter redan från första början. Men likväl, för mig personligen är fördelarna med dem jämfört med sömntabletter så pass stor att jag ändå väljer att betala lite mer.

I förbigående har jag själv lidit av svåra, återkommande sömnproblem ända sedan tidig barndom.
Hej och tack för svar! Har redan testat dom, har inte hjälpt alls. Bara gjort att jag är ännu tröttare när jag vaknar med tanke på att jag får ännu fler drömmar.
Hade förhoppningar om dom då många haft så bra erfarenhet men tyvärr har dom inte alls hjälpt.
Tror det behövs något starkare
Citera
2016-09-21, 03:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Humlebaserade produkter fr hälsokost kan hjälpa. Även om jag personligen inte har mkt övers för hälsokost.
Har testat sånt också, hjälpte tyvärr knte alls.. syftar mer på något starkare som inte är livsfarligt.. vilket verkar omöjligt ):
Citera
2016-09-21, 03:37
  #10
Medlem
Semenomore2s avatar
Det säljs inga "starka" preparat i Sverige för sömnrubbningar om de inte är receptbelagda.

Om du har testat melatonin och det inte hjälper så råder jag dig att fortsätta leta mediciner.
Citera
2016-09-27, 23:41
  #11
Medlem
Även tips på receptbelagd sömnmedicin (som inte är farligt eller beroende framkallande) är väldigt välkomna.
Så kan jag ta upp det med min läkare
Citera
2016-09-28, 08:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfliz
Även tips på receptbelagd sömnmedicin (som inte är farligt eller beroende framkallande) är väldigt välkomna.
Så kan jag ta upp det med min läkare


Theralen, mirtazipin.

Har själv provat mirtzapin och då tar man den inom 30-1h innan du ska sova och då somnar man snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback