• 1
  • 2
2016-09-07, 17:42
Medlem
Det händer med jämna mellanrum att en familjefader blir kucku i huvudet och tar livet av hela sin familj. I Frankrike var det en som hette Roger Girerd som 1965 mördade sin mor, bror, hustru, brorsdotter och sex barn, innan han sköt hunden och sedan sig själv. I London skar 1895 en man vid namn Frank Taylor halsen av sex av sina sju barn, hustrun, och sig själv. Bara äldste sonen undkom, med svåra skador. ‘The Tooting Horror’ kallade man massmordet. Så tidigt som 1694 var det en person vid namn Thomas Austin som mördade sin moster och hennes fem barn, och sedan sin hustru och deras två barn.
Det tycks inte som om Sverige sett några blodsdraman av denna groteska omfattning, även om stationsinspektorn Lars Algot Lindvall 1920 i Löddeköpinge mördade hustrun och deras fyra barn och sedan stoppade en dynamitpatron i munnen och sprängde bort sitt huvud.
Uppsalakomministern och teologie doktorn Abel Isaksson mördade 1966 hustrun och de fyra barnen, och året efter kastade han sig i Fyrisån. Finns det några mer omfattande familjetragedier i den svenska kriminalhistorien, eller delar Lindvall och Isaksson sitt makabra record?
Citera
2016-09-07, 17:52
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Kan inte komma på något där en större skala är inblandad, men mest är det väl typ mamma och pappa som mördats utav sonen, på skoghall i värmland förra året tex.

Vill minnas ett äldre mord även det i skoghall där han styckmördade sin fru, eller åt utav henne? Har för mig att han dumpade likdelar i älven där.
Citera
2016-09-07, 18:08
Medlem
pantherTypeGs avatar
Var väl nån snubbe som dödade sina föräldrar med yxa för några år sen?
Citera
2016-09-07, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG

(FB) Trippelmordet i Härnösand 23/5 2010 (Se sammanfattning i separat tråd /Mod)
Du tänker nog på trippelmordet i Härnösand begånget av Ragnar Nilsson.
Mycket olustig historia.

Ragnar slog ihjäl sina syskon och sin (styv?)far.
Senast redigerad av EternalGlory 2016-09-07 kl. 18:51.
Citera
2016-09-07, 18:56
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
(FB) Trippelmordet i Härnösand 23/5 2010 (Se sammanfattning i separat tråd /Mod)
Du tänker nog på trippelmordet i Härnösand begånget av Ragnar Nilsson.
Mycket olustig historia.

Ragnar slog ihjäl sina syskon och sin (styv?)far.
Ja, exakt det fallet jag tänkte på
Citera
2016-09-07, 19:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Var det inte kring Orust en mor hade ihjäl sina barn för något tiotal år sedan?
Citera
2016-09-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Kan inte komma på något där en större skala är inblandad, men mest är det väl typ mamma och pappa som mördats utav sonen, på skoghall i värmland förra året tex.

Vill minnas ett äldre mord även det i skoghall där han styckmördade sin fru, eller åt utav henne? Har för mig att han dumpade likdelar i älven där.

Skoghall verkar vara hårt drabbat, förutom det du nämnde så har jag för mej att en man skjöt sin fru och sina barn (eller om det var ett barn) innan han skjöt sej själv. Det måste ha hänt mellan 1995 och 2005 typ.
Citera
2016-09-07, 23:58
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstadkille
Skoghall verkar vara hårt drabbat, förutom det du nämnde så har jag för mej att en man skjöt sin fru och sina barn (eller om det var ett barn) innan han skjöt sej själv. Det måste ha hänt mellan 1995 och 2005 typ.

Ja det var väl (vet inte i dag) en fabrik stad, för bruket där ute ligger väl fortfarande kvar? Men verkar ha blivit mer soc/drog ställe just skoghall, för när det snackas om hammarö så är det väl villor och volvo, vad jag har hört, vet inte hur skoghall och hammarö hör ihop men ligger väl i varandra så att säga..
Citera
2016-09-07, 23:59
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:

tänker du på https://www.flashback.org/t2108649 kanske? Mördade först sin far och sedan mor med yxa (gick väl några år i mellan morden)
Citera
2016-09-08, 00:01
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
tänker du på https://www.flashback.org/t2108649 kanske? Mördade först sin far och sedan mor med yxa (gick väl några år i mellan morden)
Nej, inte så gammalt. Det var Ragnar-fallet jag tänkte på.

Men jag kom att tänka på ett fall där det var nån polis som dödade sin "flickvän", sina föräldrar och några till. Ska ha hänt på 50,60 eller 70 talet? En av Sveriges värsta seriemördare ska det ha varit.
Senast redigerad av pantherTypeG 2016-09-08 kl. 00:04.
Citera
2016-09-08, 00:06
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Nej, inte så gammalt. Det var Ragnar-fallet jag tänkte på.

Men jag kom att tänka på ett fall där det var nån polis som dödade sin "flickvän", sina föräldrar och några till. Ska ha hänt på 50,60 eller 70 talet? En av Sveriges värsta seriemördare ska det ha varit.

yes Tore Hedin på 50 talet! 9 stycken mördade han
Citera
2016-09-08, 00:49
Medlem
Gålådramat 1905

http://www.son-of-the-highcoast.com/...r.html#gdramat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto