Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-07, 09:54
  #1
Medlem
Jag tränar ganska mycket, främst bollsport och kondition och väger ca 65-66 kg till mina 176 cm. I somras hade jag ett fysiskt krävande jobb där jag rörde mig mycket och brände många kalorier, det i kombination med att inte riktigt åt tillräckligt mycket (antar jag) minskades min aptit och vikt och jag backade 2-3 kg.

Nu vill jag ändra min träning och kosthållning till att öka i vikt, gärna upp till 10 kg i kombination med att jag givetvis då bygger muskelmassa. Styrketräning ska jag dra igång, finns det några särskilda tips jag bör tänka på då? Och sedan oroar jag mig för maten, har alltid tidigare gillat att äta mycket, dvs stora portioner. Hur får jag tillbaka min aptit och hur (och vad) äter jag för att öka i vikt? Bör jag överväga kosttillskott, må vara en idiotfråga men jag har ingen aning.
Citera
2016-09-07, 10:11
  #2
Medlem
Tucanes avatar
Om du aldrig tränat styrka innan, kommer du ganska lätt att börja gå upp i vikt... aptiten kommer av sig själv, då kroppen (hjärnan) kommer att kräva föda. Skulle rekommendera att startar upp med att träna styrka varannan dag, hur exakt du lägger upp det spelar mindre roll, se bara till att träna hela kroppen varje vecka och vila lite mellan varven.

Vad det gäller kosttillskott, protein och kreatin är allt du behöver just nu, sålänge du äter varierat får du i dig vitaminer och mineraler genom maten.

Väg dig veckovis, måndag morgon efter toabesök och skriv upp vikten. Justera dina portioner så att du går upp ett halvkilo i veckan så slipper du bli tjock i onödan:-)

Mvh Tucane
Citera
2016-09-07, 10:37
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Inte alltför stort överskott, proteinrikt, styrketräning, vila och återhämtning + en hel del tålamod. Vad gäller kosttillskott så är det som ovan svara, proteinpulver och kreatin kan vara bra. Täcker du proteinbehovet via kosten behövs det inte, men kreatin kan du ta som tillskott. Eventuellt omega-3 och vitamin D. Annars är det bara grunderna som gäller och köra på
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback