Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 14:01
  #1
Medlem
SofistikeradSlisks avatar
Dömdes för 1,5 år sedan till Dagsböter samt villkorlig dom för en stöld utav en mössa (värd ett par hundra). Har med andra ord en prick för stöld i registret.

Hur allvarligt påverkar detta mina chanser att kunna komma in i Kanada? Någon med egen erfarenhet som kan dela med sig?
Citera
2016-09-06, 14:13
  #2
Medlem
Har för mig att dem är lite lika USA alltså svårt att komma in om man har dömts för något
Citera
2016-09-06, 14:41
  #3
Medlem
Jernmaskens avatar
Har du inte kanal 9? Där visar dom ju "Gränskontrollen" i olika länder. Just Kanada är med i den serien. Du kan glömma att de släpper in dig om du blivit dömd för ett brott.
Begär ett ett urdrag av dig själv i straffsregistret ska du se att det är lite mer än en "prick" du har.
Citera
2016-09-06, 15:02
  #4
Medlem
.Kurgan.s avatar
Är nog kört, tyvärr.
Ser nog illa ut om du fyller i en felaktig eta-ansökan som sedan inte stämmer med vad du faktiskt har gjort. Tror de blir... 'arga'.. där vid gränskontrollen om de upptäcker detta.
Citera
2016-09-06, 16:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SofistikeradSlisk
Dömdes för 1,5 år sedan till Dagsböter samt villkorlig dom för en stöld utav en mössa (värd ett par hundra). Har med andra ord en prick för stöld i registret.

Hur allvarligt påverkar detta mina chanser att kunna komma in i Kanada? Någon med egen erfarenhet som kan dela med sig?

Vill du bara turista där en begränsad tid, ska du bara svara "NEJ" pa ev. fragor om du är straffad - sa lär du komma in. Som i USA m.a.o.
Citera
2016-09-06, 20:33
  #6
Medlem
Salvatore.s avatar
Skitsnack från dessa ovanför. Inte en chans att Kanada har tillgång till Sveriges alla brottsregister och om du nu bara reser som turist är det ingen fara. Jag besökte Kanada senast i somras och det enda du behövde göra var att kryssa i en lapp du fick på flyget och svara på ett gäng frågor vid gränskontrollen.

Frågorna är oftast vad du jobbar med och vad du ska göra i Kanada. Om det skulle komma en fråga om brott så är det bara svara nej som har-analys säger.


Dock vet jag inte hur det nya ETA-systemet fungerar, jag behövde inte göra det alls även om det infördes i Mars detta året och jag åkte i Juli. Men det lär nog fungera exakt som USA:s ESTA-ansökan, kryssa i nej om frågan kommer helt enkelt.

Edit: Läste mig till nu att det är obligatoriskt med en godkänd ETA-ansökan från och med den 26 september 2016, annars kommer du inte på flyget. Det gör du här: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp

Salvatore.
__________________
Senast redigerad av Salvatore. 2016-09-06 kl. 20:37.
Citera
2016-09-06, 22:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salvatore.
Skitsnack från dessa ovanför. Inte en chans att Kanada har tillgång till Sveriges alla brottsregister och om du nu bara reser som turist är det ingen fara. Jag besökte Kanada senast i somras och det enda du behövde göra var att kryssa i en lapp du fick på flyget och svara på ett gäng frågor vid gränskontrollen.

Frågorna är oftast vad du jobbar med och vad du ska göra i Kanada. Om det skulle komma en fråga om brott så är det bara svara nej som har-analys säger.


Dock vet jag inte hur det nya ETA-systemet fungerar, jag behövde inte göra det alls även om det infördes i Mars detta året och jag åkte i Juli. Men det lär nog fungera exakt som USA:s ESTA-ansökan, kryssa i nej om frågan kommer helt enkelt.

Edit: Läste mig till nu att det är obligatoriskt med en godkänd ETA-ansökan från och med den 26 september 2016, annars kommer du inte på flyget. Det gör du här: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp

Salvatore.

Blev du tvungen att lämna fingeravtryck vid inresan, som de kräver i USA? Vet du nagra fler länder som har liknande system?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2760321

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback