Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 12:45
Medlem
Söker efter en pendlarbil, då jag året runt ska köra 140 mil i månaden, alltså strax under 2000 mil per år.

Det jag slås över är att milkostnaden blir så otroligt hög när ALLT är inräknat. I början tänkte jag mest att jag ville ha låg bensinkosrnad, men förstår nu allt inte handlar om det.. många billiga i drift har stor värdeminskning!

Jag har därför börjat fundera på en 30 år gammal bil som är skattebefriad och har ett rätt stabilt värde. Såg tex en BMW från 85 för 40 000 kr. Tänker om man köper nåt sånt, och underhåller den väl, så kan man slippa värdeminskning vid framtida försäljning? Då betalar man bara bensin, försäkring och service/underhåll. Många gamla är ju dessutom lättmeckade, och borde kunna göras billigt av någon privatperson.

Tänker jag helt fel nu? Sen skulle det vara tufft och ovanligt att köra runt i en veteran.

Några förslag på bra modeller?
Citera
2016-09-06, 12:54
Medlem
Låter ju bra, i teorin. Om du förväntar dig att det kommer att köras relativt mycket så är nog inte en 30 år gammal bil så lämplig, först och främst är tillförlitligheten låg jämfört med dagens bilar, sedan saknas mycket av den komfort- och säkerhetsutrustning vi är vana vid på dagens bilar. Att en gammal bil är lättskruvad kan säkert stämma många gånger, men kräver ofta mer skruvande också än vad en modern bil gör. Har du otur kan åldern på bilen även göra att det är dålig tillgång på vissa reservdelar, knappast önskvärt om man använder den dagligen. Att bilen är skattebefriad är betydelsefullt för de som kör som det förväntas med sådan bil - något hundratal mil per år, för övriga är skatten en försumbar kostnad.
Citera
2016-09-06, 12:57
Medlem
Jag hade en mc av märket BSA årsmodell -68 för några år sedan. Den var veteranförsäkrad, men jag minns att det fanns ett förbehåll i försäkringen att jag inte fick använda den som bruksfordon. Egentligen fick jag inte ens ha ett förutbestämt mål med färden, enligt den tidens regler. Hur dom nu skulle kunna veta vart jag var på väg om jag blev stoppad. Men det var som sagt några år sedan, du får väl kolla upp med försäkringsbolaget vad som gäller i dag.
Citera
2016-09-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag hade en mc av märket BSA årsmodell -68 för några år sedan. Den var veteranförsäkrad, men jag minns att det fanns ett förbehåll i försäkringen att jag inte fick använda den som bruksfordon. Egentligen fick jag inte ens ha ett förutbestämt mål med färden, enligt den tidens regler. Hur dom nu skulle kunna veta vart jag var på väg om jag blev stoppad. Men det var som sagt några år sedan, du får väl kolla upp med försäkringsbolaget vad som gäller i dag.

Det du nu refererar till gäller begränsningar i användandet då ett fordon är veteranförsäkrad, det är knappast lämpligt som ts tänkt använda den. Vad som gäller för övriga 30 år gamla bilar är att de är skattebefriade, oavsett vad den används till och hur mycket de används. Undantag finns som vanligt, fordon i yrkesmässig trafik blir inte skattebefriade.
Citera
2016-09-06, 13:24
Medlem
Sen ska man väl också komma ihåg att bilar som då ansågs som bränslesnåla är hyfsat törstiga idag.

86 Volvo 740 anges förbrukningen till 0.88L/Mil

86 Nissan Micra anges förbrukningen run 0.6L/mil blandad körning

Idag kan du väl kapa runt 2 deciliter från detta på nästan vilken bil som helst i jämförbar storleksklass. Så vid dina mil lär ju förbrukningskostnaden vida överstiga de kronor som du skulle spara i skatt.

Dessutom så måste du ju rikta in dig på att köpa en lågmilad välskött veteran om det ska vara någon poäng,för inte vill du väl kuska runt i en 25000+ milad rostig gammal häck? Och då lär du ju få värdeminskning. kanske inte som på en nybil men ändå.

Så bästa köp för dig måste ju vara en 3-4år gammal välskött lågmilare för halva nybilspriset som du kör tills den är sopslut.

MvH
Citera
2016-09-06, 13:40
Medlem
En fungerande 30-årsbil är däremot en rimlig lösning för en extrabil som kanske körs 3-400 mil per år. Då börjar skattefriheten ha betydelse, kanske även några hundra som det inbesparas genom att bilen endast besiktas vartannat år.
Citera
2016-09-06, 14:03
Medlem
My name is Earls avatar
Istället för en veteranbil är det ju vettigare att köpa en nyare flexi-fuel bil, då har du både bättre komfort och driftsäkerhet, jag betalar 1000kr i skatt pr år för en Ford Focus som nog också är billigare i inköp.
Citera
2016-09-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mishegas
Jag har därför börjat fundera på en 30 år gammal bil som är skattebefriad och har ett rätt stabilt värde. Såg tex en BMW från 85 för 40 000 kr.

40 000...? Vet du hur många åtminstone halvmoderna skruttbilar med BETYDLIGT lägre bränsleförbrukning och inte mer än ca 1500 per år i skatt det räcker till?

Citat:
Sen skulle det vara tufft och ovanligt att köra runt i en veteran.

Ja DET är en annan femma! Man blir lika glad varje gång det åker förbi någon i en gammal Duett eller Ford Pick Up som vardagsbil!
Citera
2016-09-06, 15:26
Medlem
Sleepyoh22s avatar
volvo 740/240 innan 86, släng i en vw 1.9liters diesel från Golf från runt 90-00 talet, finns ombyggnadskit för växellåda och motorfästen att köpa färdigt. Veteranbil som är pålitlig, billig och drar knappt något. Där har vi ett billighetsrecept.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=248647

exempel på detta finns där, även vad som behövs etc.
Citera
2016-09-06, 17:38
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ska man köra gammal bil billigt gäller det att inte vara rädd för att skruva (själv).

Jag har en 745 -88 (tyvärr inte skattebefriad .. än) som slit-o-släng bil till o från jobbet
och billigare bil går nog inte att ha. Den drar väl runt litern/mil men det kompenseras
storligen på kostnaderna för service&försäkring (endast trafik o server/repar själv).

Tyvärr börjar sortimentet tunnas ut lite på biltema&skruvat.se för dessa lite äldre bilar,
men många slit/service-delar finns ju fortfarande kvar.

T.ex. ett _nytt_ främre bromsok för 799:- är rätt svårslaget ;-)

/K
Citera
2016-09-06, 20:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag har därför börjat fundera på en 30 år gammal bil som är skattebefriad och har ett rätt stabilt värde. Såg tex en BMW från 85 för 40 000 kr.

En BMW som är 31 år gammal för 40 lax...? Nej, det låter inte troligt.

Köp en hyfsat begagnad Volvo, alla reservdelar kan du handla på vilken mack som helst.
Citera
2016-09-06, 22:36
Medlem
Vad tror ni om denna: https://www.blocket.se/malmo/Mercedes_Benz_280_SLC_SLS_Coupe_Nybesiktigad_67655 059.htm?ca=13&w=3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in