Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 10:30
  #1
Medlem
Hallå där,

Jag har ett litet projekt för er. Jag behöver nämligen tips om hur jag kan ta reda på mer information om en människa. Jag har namn, adress, personnummer etc. Har kollat lexbase och diverse hemsidor. Vad kan jag göra mer för att kolla upp en person, jag vill ta reda på om det finns något om personen som kan vara "hotfullt/ aggressivt" då jag upplever hot från personen i fråga och jag vill veta: Behöver jag vara orolig? Eller är det bara en shomme att strunta i?

Tack på förhand för tips!
Citera
2016-09-06, 10:40
  #2
Medlem
nedboys avatar
Det är väl omöjligt för oss att veta om du ska vara orolig eller inte? Det kanske är tjommen som ska vara orolig för dig?

Anmäl hot till polisen. Då blir det i alla fall anmält om det händer fler saker så kan den anmälan vara bra att sitta på. Polisen kommer naturligtvis inte att göra någonting förrän det är försent givetvis. Men ändå.
Citera
2016-09-06, 10:42
  #3
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det är väl omöjligt för oss att veta om du ska vara orolig eller inte? Det kanske är tjommen som ska vara orolig för dig?

Anmäl hot till polisen. Då blir det i alla fall anmält om det händer fler saker så kan den anmälan vara bra att sitta på. Polisen kommer naturligtvis inte att göra någonting förrän det är försent givetvis. Men ändå.

Du vet hur du ska uppmuntra.

Nej men allvarligt, om personen är så hotfull att TS känner rädsla ska hen polisanmäla. I annat fall borde TS strunta i personen och inte snoka om hen på detta sätt.
Citera
2016-09-06, 10:49
  #4
Medlem
Så en polisanmälan i förebyggande? Hoten är inte direkta ännu men personen i fråga säger bla: "beredd att gå hur långt som helst för att stoppa detta". Hur kan vi tyda det?

/
Citera
2016-09-06, 11:09
  #5
Medlem
Soluss avatar
Det är ingen idé att kontakta polisen. Jag har anmält flera direkta mordhot mot mig och min familj och haft konkreta bevis. Trots detta har det ALDRIG lett till någonting annat än en nedlagd förundersökning "på grund av bristande bevisning".
Citera
2016-09-06, 11:12
  #6
Medlem
Funderar på att åka hem och prata med personen i fråga...
Citera
2016-09-06, 11:17
  #7
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyper240
Så en polisanmälan i förebyggande? Hoten är inte direkta ännu men personen i fråga säger bla: "beredd att gå hur långt som helst för att stoppa detta". Hur kan vi tyda det?

/
Rent spontant låter inte det där som ett hot i lagens mening. Men det beror på omständigheterna. Vad är det personen vill stoppa? Vill personen stoppa skator från att bygga bo i hans trädgård, eller vill han stoppa dig från att dejta hans muslimska dotter?
Citera
2016-09-08, 05:38
  #8
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyper240
Så en polisanmälan i förebyggande? Hoten är inte direkta ännu men personen i fråga säger bla: "beredd att gå hur långt som helst för att stoppa detta". Hur kan vi tyda det?

/

Är det något du gör eller vill göra som personen är beredd att gå hur långt som helst för att stoppa?
Du säger att du upplever hot från personen så jag antar att personen inte vill stoppa något allmänt diffust eller perifert?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback