Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-08, 17:38
  #13
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
I vårt fall är det inte så relevant. Alla partier har varit klara med att det inte blir en Svensk folkomröstning rörande detta. Vi har redan röstat säger man ju.

Det verkar föga troligt att andra länder kommer lämna.

Inte relevant för globalism-, multikulti-, EU-federalistiska partier, alla svenskar röstar inte på dessa partier. Faktum är att dessa partier har minskat stöd från svenska befolkning.

Så länge demokratiska regler gäller så är det bara en tidsfråga, till en svensk omröstning om fortsatt EU-medlemskap kommer.

"Det verkar föga troligt att andra länder kommer lämna". Så sa man om Brexit också.
Du lever i det förgångna och är uppenbart en extrem EU-sympatisör.

Det enda skälet till att inte ha folkomröstning om fortsatt EU-medlemskap för Sverige är om EU imploderar av sin egen ekonomiska vansinnes politik.
Citera
2016-09-10, 11:12
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Inte relevant för globalism-, multikulti-, EU-federalistiska partier, alla svenskar röstar inte på dessa partier. Faktum är att dessa partier har minskat stöd från svenska befolkning.

Så länge demokratiska regler gäller så är det bara en tidsfråga, till en svensk omröstning om fortsatt EU-medlemskap kommer.

"Det verkar föga troligt att andra länder kommer lämna". Så sa man om Brexit också.
Du lever i det förgångna och är uppenbart en extrem EU-sympatisör.

Det enda skälet till att inte ha folkomröstning om fortsatt EU-medlemskap för Sverige är om EU imploderar av sin egen ekonomiska vansinnes politik.

Visst, men vi som lever idag kommer ju iaf aldrig få uppleva en omröstning om att gå ur EU. Sen om saker under lång tid svänger, det är inget jag kan förutspå åt något håll.

Jag är globalist ja, men detta grundar jag ju på att alla undersökningar visat på att det inte finns tillräckligt stöd i andra länder, inte på vad jag vill ska vara sant.

Vi har redan röstat. It is done.
Citera
2016-09-10, 14:46
  #15
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Visst, men vi som lever idag kommer ju iaf aldrig få uppleva en omröstning om att gå ur EU. Sen om saker under lång tid svänger, det är inget jag kan förutspå åt något håll.

Jag är globalist ja, men detta grundar jag ju på att alla undersökningar visat på att det inte finns tillräckligt stöd i andra länder, inte på vad jag vill ska vara sant.

Vi har redan röstat. It is done.

Så du sett allt detta i din spåkula?
Dina extrema EU-sympatier, färgar hur du ser verkligheten.
En omröstning kommer.
Citera
2016-09-12, 09:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Så du sett allt detta i din spåkula?
Dina extrema EU-sympatier, färgar hur du ser verkligheten.
En omröstning kommer.

Inte enligt någon av våra politiker iaf. Dom har de facto sagt rakt ut att den inte kommer.


Personligen bryr jag mig inte så mycket om EU, påverkar mig inte direkt på något sätt. IOFS skönt att slippa ansöka om visum när man reser i EU, och man får ju lite mer pegar i fickan, men det är ju marginellt.

Faktum kvarstår dock att vi redan röstat i denna fråga.
Citera
2016-09-12, 12:32
  #17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Faktum kvarstår dock att vi redan röstat i denna fråga.

Även du måste väl inse att det vi röstade om då var något helt annat än det EU är idag (och utvecklingen fortsätter).

Självklart rimligt att ha en ny omröstning om man tar detta med demokrati seriöst.
Citera
2016-09-12, 12:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Även du måste väl inse att det vi röstade om då var något helt annat än det EU är idag (och utvecklingen fortsätter).

Självklart rimligt att ha en ny omröstning om man tar detta med demokrati seriöst.

Dessa förändringar var man ju helt öppen med redan när vi gick med, dvs vilken riktning EU siktade åt.

Vi röstar inte om höger eller vänstertrafik igen eller hur? Vissa saker man röstar om är one time votes. EU var en sådan i min mening. Vi skrev på ett kontrakt.
Citera
2016-09-12, 12:59
  #19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Dessa förändringar var man ju helt öppen med redan när vi gick med, dvs vilken riktning EU siktade åt.

Jo tjena.
Precis tvärtom.
Ett bärande argument för ja-sidan var att det INTE skulle bli ett överstatligt samarbete.
Hade man varit öppen med att man ville bygga ett Europas förenta stater hade det blivit ett rungande "nej".
Citera
2016-09-12, 15:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo tjena.
Precis tvärtom.
Ett bärande argument för ja-sidan var att det INTE skulle bli ett överstatligt samarbete.
Hade man varit öppen med att man ville bygga ett Europas förenta stater hade det blivit ett rungande "nej".

EU är inte överstatligt. EU's makt kan snarare jämföras med kommunal-politikernas.

Som gamla premiärministern i England sa: EU har aldrig tvingat oss att göra någonting.

JAg röstade för EU medveten om att man siktade emot ett EU som liknade USA. Om man VALDE att inte sätta sig in får man skylla sig själv.
Citera
2016-09-12, 15:44
  #21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
EU är inte överstatligt. EU's makt kan snarare jämföras med kommunal-politikernas.
Ehh hur tänkte du nu... EU är till vissa delar överstatligt och det som omfattas av överstatligheten växer hela tiden.
EU-upplysningen skriver:
"Stora delar av EU-samarbetet är överstatligt men vissa delar är mellanstatliga"
http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fr...-organisation/

Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Som gamla premiärministern i England sa: EU har aldrig tvingat oss att göra någonting.
Ehh hur tänkt du nu (igen)...
Självklart tvingar EU sina medlemstater att göra saker. Det är väl liksom själva vitsen. Varför dras annars länder inför EU-domstolen om de inte gör det som de måste.
EU-upplysningen igen:
"Inom de områden där samarbetet är överstatligt har medlemsländerna överlämnat viss beslutanderätt till EU. EU får därmed besluta om regler som alla medlemsländer måste följa."
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
JAg röstade för EU medveten om att man siktade emot ett EU som liknade USA. Om man VALDE att inte sätta sig in får man skylla sig själv.
Grattis till dig. Jag garanterar att få visste detta och det var inte det vi röstade om.
Man röstade för medlemskap i EU innan Amsterdam-, Nice- och Lissabon-fördragen undertecknades. Dessa fördrag har transformerat EU till något helt annat än det vi röstade om 1994.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback