Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 02:37
  #1
Medlem
Libreseiss avatar
Hej,

För cirka 3 veckor sedan märkte jag att mitt batteri i min "Asus Zenbook UX303LN" dränerades mycket snabbare än vanligt, och att batteriet därtill laddade extremt långsamt (cirka 30% batteri på 9 timmar). Testade att göra en återställning av Windows, samt laddade datorn med en annan laddare (köpt från Asus själva, gjord för denna modell); med datorn i strömsparläge, aktiv, samt helt avstängd. Ingenting hjälpte.

Lämnade därför in min laptop till Media Markt som garantiärende. För några dagar sedan kunde jag hämta min laptop, nu med utbytt batteri. Nu verkar det dock som om laptopen inte drar ovanligt mycket batteri, men den laddar fortfarande oroväckande långsamt. Trycker jag på batteriindikatorn i nedre högra fältet (med laddningssladden i) och väntar på att se beräknad tid till full laddning, så får jag inget svar. Den bara står och "Beräknar..." i all ändo.

Min fråga är därför; vad kan detta möjligtvis vara, och hur kan jag återgälda det? Tack på förhand!
Citera
2016-09-06, 03:17
  #2
Medlem
Kan hjälpa med att köpa en snabb laddande sladd plus adapter. Fick med 1 sådan vid senaste köp
Citera
2016-09-06, 07:12
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Minns inte vart jag läste det, men ta bort batteriet, ta bort allt som heter batteri och liknande i enhetshanteraren, stäng av och stoppa i batteriet.
I de bästa av världar kommer nu batterier upptäckas på nytt och laddas normalt...
Citera
2016-09-06, 09:51
  #4
Medlem
Soluss avatar
Om du har en multimeter kanske du kan mäta utspänningen från din laddare? Om du har låg spänning från laddaren kommer batteriet ta längre tid att ladda.
Citera
2016-09-06, 15:45
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Om du har en multimeter kanske du kan mäta utspänningen från din laddare? Om du har låg spänning från laddaren kommer batteriet ta längre tid att ladda.
Nix.
Laddarna är runt 19 volt.
Batteriet är runt 11 volt.

Det måste vara rejält fel i så fall!
Citera
2016-09-07, 09:08
  #6
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nix.
Laddarna är runt 19 volt.
Batteriet är runt 11 volt.

Det måste vara rejält fel i så fall!
Det ÄR rejält fel om det tar nio timmar att ladda upp batteriet till 30%. Säg inte bara "nix" utan att ha något att gå på. Jag jobbar med el och elektromekanik, jag HAR ett hum om vad jag pratar om.

Läs gärna min post igen. Det är ointressant och irrelevant vad du har läst på klisterlappen om vilken spänning laddaren SKA mata ut. Jag är intresserad av just TS laddare och vad den FAKTISKT matar ut.
Citera
2016-09-07, 18:48
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Det ÄR rejält fel om det tar nio timmar att ladda upp batteriet till 30%. Säg inte bara "nix" utan att ha något att gå på. Jag jobbar med el och elektromekanik, jag HAR ett hum om vad jag pratar om.

Läs gärna min post igen. Det är ointressant och irrelevant vad du har läst på klisterlappen om vilken spänning laddaren SKA mata ut. Jag är intresserad av just TS laddare och vad den FAKTISKT matar ut.
Nu går vi från ämnet men om du ett minsta hum begriper du också att en laddare förlorar inte flera volt, driver datorn men inte laddar batteriet...

Första steget är att prova ett annat batteri, ev. prova batteriet i en annan dator, och varför inte en annan laddare.
Då har man uteslutit vart man inte ska leta.
Citera
2016-09-13, 18:02
  #8
Medlem
Libreseiss avatar
Tack för svar! Har bytt batteri samt testat med en helt ny laddare, men fortfarande kvarstår problemen. Lämnade in den igen i lördags och väntar på en ytterligare reparation, så att säga. Vi får se helt enkelt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback