Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-05, 21:43
  #1
Medlem
Har köpt en ny MACBOOK PRO av en kille på Blocket. Allt verkar helt seriöst förutom att säljaren är lite gammal och ringrostig. Nu har han fått iväg paketet och jag kan spåra det via schenker och ser till min fasa att måtten för paketet han skickat motsvarar orginalkartongen för datorn

Måste inte känsliga saker som datorer packas med frigolit och massa grejer runt för att tåla en poststransport som enskilt paket?

Vad ska jag göra? Datorn kanske har fått skador som inte visas förrän längre fram....
Citera
2016-09-05, 21:52
  #2
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkrash
Har köpt en ny MACBOOK PRO av en kille på Blocket. Allt verkar helt seriöst förutom att säljaren är lite gammal och ringrostig. Nu har han fått iväg paketet och jag kan spåra det via schenker och ser till min fasa att måtten för paketet han skickat motsvarar orginalkartongen för datorn

Måste inte känsliga saker som datorer packas med frigolit och massa grejer runt för att tåla en poststransport som enskilt paket?

Vad ska jag göra? Datorn kanske har fått skador som inte visas förrän längre fram....

Vad är problemet? Originalkartongen med emballage i har klarat resan från Kina och hit.
Citera
2016-09-05, 21:53
  #3
Medlem
Normalt sett skickas datorer alltid i bara originalkartongen. Har jobbat i butik och vi fick alla dator via postpaket i endast originalkartonger.
Citera
2016-09-05, 21:53
  #4
Medlem
putinplazas avatar
Jag har jobbat för Schenker och vi får in X antal datorer sådär. Inga problem.
Citera
2016-09-05, 22:02
  #5
Medlem
fonders avatar
Ganska nyligen köpte jag en helt ny dator från elgiganten o de hade lagt orginalpaketet i en nästan dubbelt så stort som orginalpaketet. Inget mer än så, får elgiganten skicka på det sättet borde en privatperson få göra på det sättet i ts eller?
Citera
2016-09-05, 22:24
  #6
Medlem
Jaha ja men dåså, då kan jag vara lungn då. Tack för svaren
Citera
2016-09-05, 22:24
  #7
Medlem
oldeubois avatar
Som andra säger, det är så de kommer till butik. Bör inte vara några problem. De slängs inte runt.
Citera
2016-09-05, 22:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Som andra säger, det är så de kommer till butik. Bör inte vara några problem. De slängs inte runt.

Men hur vet man att de på posten inte slänger runt den? Jag ser framför mig att den åker på massa band inne i något posthus och hävs ner i containrar med annan post... haha jaja.. det kanske inte är så det går till
Citera
2016-09-05, 22:44
  #9
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkrash
Men hur vet man att de på posten inte slänger runt den? Jag ser framför mig att den åker på massa band inne i något posthus och hävs ner i containrar med annan post... haha jaja.. det kanske inte är så det går till
Du har helt rätt i det du säger. Det slängs omkring rätt så rejält med paketen på posten. Paketen hälls ut ur påsarna och när de sorteras slängs de olika påsar eller burar.
Citera
2016-09-05, 22:53
  #10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashkrash
Men hur vet man att de på posten inte slänger runt den? Jag ser framför mig att den åker på massa band inne i något posthus och hävs ner i containrar med annan post... haha jaja.. det kanske inte är så det går till
Spelar det någon roll hur dom hanterar paket på posten menar du? Det är ju skickat med Schenker.
Citera
2016-09-05, 23:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Du har helt rätt i det du säger. Det slängs omkring rätt så rejält med paketen på posten. Paketen hälls ut ur påsarna och när de sorteras slängs de olika påsar eller burar.
Paket kommer i burar och inte i påsar! Vi snackar inte skrymmande brev! Paket hanteras ofta varsamt men de kan slängas lite halvt om halvt, beroende på vad det är som skickas... Men de kastas inte runt hur som helst. De sorteras!
Citera
2016-09-05, 23:37
  #12
Medlem
NeutronStars avatar
Jag har sålt Macar i datorbutik och internt kallas MacBook Pro för "maracas" för att de ofta skramlar när inre komponenter lossnat på datorer som skickats till kund. En riktigt bra dator i övrigt, men tyvärr mycket stötkänslig, vi hade många reklamationer på den.

Datorer skickas av seriösa nätbutiker aldrig bara i originalkartong utan även i ett polstrande sekundäremballage, plus att man har specialavtal med transportfirmorna så de aldrig stöter eller vänder kartongerna uppochner.
Sen innehåller sekundäremballaget en slags jordning eller rättare sagt Faradays bur i form av ett tunt metallnät för att skydda CPU:n mot statisk elektricitet som bildas på transportband och när frigolit gnids under transporten.
__________________
Senast redigerad av NeutronStar 2016-09-05 kl. 23:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback