Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-06, 08:49
  #13
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Det där är väl bara delvis sant? Varm mat är enklare för kroppen att bearbeta. Så om det är en kolhydrad"intensiv" måltid så kommer glukosen snabbare ut i blodet. Dvs högre GI (mer blodsocker -> insulinnivåerna ökar -> glukogen och/eller fettinlagring)

Kall mat -> lägre GI -> tar längre tid. Lite lägre blodsocker, lite lägre insulin -> lite mindre glukagon.

Typ?

Att kolhydrater blir till fibrer(missförstå mig rätt), och därav går från 4 till 2kcal/g om maten är kall tror jag inte alls på. Finns det stöd för det någonstans på internet?
Såvitt jag minns från den artikeln som ligger bakom dessa påståenden (det var några år sedan) så kommer även en mindre del av kolhydraterna att förbli i resistent stärkelsestadiet under hela resan i tarmen, och därför blir totalt utvunnen energi också något lägre, men det är på marginalen. Håller dörren öppen för att jag minns fel.
Citera
2016-09-06, 08:51
  #14
Medlem
Jag finner tyvärr inte källan, får googla lite mer och återkomma sen.

Men som jag läst så är det skillnad på kall och varm pasta, när du värmt pastan första gången så är det snabba kolhydrater (Stärkelse), men om du sedan kyler ner pastan och äter den, så är det mer långsamma kolhydrater (minns inte varför, har väl med hur sockret reagerar på värme/kyla).

MEN, stora MEN, om du sedan värmer pastan igen, efter den varit kokad och kyld, så är det fortfarande långsamma kolhydrater.
Vissa dieter så får man äta kall pasta, men om du då vill, så kan du ÅTERvärma pastan igen, men med långsamma kolhydrater.

Ha det gott!
(Fann denna)
__________________
Senast redigerad av vomitone 2016-09-06 kl. 08:58.
Citera
2016-09-06, 12:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Det där stämmer till visa delar och är fel till vissa delar. Beskrivningen av resistent stärkelse är helt ok, men den kalla potatisen får inte lägre energiinnehåll, utan den delen av kolhydraterna som omvandlats till resistent stärkelse kan inte tillgodogöras som energi hos människor.

Det rör sig om en skillnad på en handfull procent som förblir i formen resistent stärkelse. För en potatis kanske skillnaden i utvunnen energi blir låt oss säga 4-5 kcal. Det motsvarar ca en jordnöt i energiinnehåll. Känns inte riktigt som att det är kylda kolhydrater som kommer att stoppa fetmaepidemin, men visst, det finns en reell skillnad mellan kall och varm potatis.

Tack för svar alla, det ni skriver är ju precis så som jag uppfattat det, däremot var det intressant att det var så pass liten kalorireducering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback