Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-05, 14:21
  #1
Medlem
Hej!

Nu har jag äntligen bestämt mig att köra på min dröm, och lära mig programmera. Jag har två månader av dötid, där jag kan lägga ner mellan 6-10 timmar per dag på att lära mig. Jag har även lyckats övertala en kompis och vi tänkte göra det tillsammans.

Jag täntke skapa ett konto på https://teamtreehouse.com och börja nöta kurser där.

Dock så behöver jag lite hjälp med upplägget. Jag vill gärna lära mig göra hemsidor, applikationer och appar. Här står det även lite om hur många timmar varje kurs tar. Hur hade ni lagt upp dessa två månader, för att få bäst möjlighet att göra småjobb via upworks och liknande sajter?

https://teamtreehouse.com/tracks

Räkna med 350 timmar på dessa två månader.
Citera
2016-09-05, 15:28
  #2
Medlem
nedboys avatar
Är du helt grön på utveckling så vete katten om du kan börja frilansa efter två månader? I alla fall, man ska ju inte vara negativ. Så kör så det ryker och kom tillbaka i tråden och knäpp mig på näsan. Ingen blir gladare än jag.


Själv har jag aldrig gillat Teamtreehouse. Var dock länge sen nu jag kollade på någon av deras kurser. Men jag tyckte att de tramsa och vimsa för mycket och allt gick bara segt och långsamt. Så jag har noll koll på kurserna där. Men har de olika spår du kan följa så tycker jag att du ska se det som ett måste att lära dig utan och innan:
  • HTML, CSS
  • JavaScript
  • PHP

Sen bör du lära dig olika js-bibliotek. Minimum-krav som jag ser det så måste du lära dig React +jQuery + Nodejs

Eftersom du ska börja frilansa efter 2 månader så kanske du skulle satsa på att lära dig WordPress.
Citera
2016-09-05, 17:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Är du helt grön på utveckling så vete katten om du kan börja frilansa efter två månader? I alla fall, man ska ju inte vara negativ. Så kör så det ryker och kom tillbaka i tråden och knäpp mig på näsan. Ingen blir gladare än jag.


Själv har jag aldrig gillat Teamtreehouse. Var dock länge sen nu jag kollade på någon av deras kurser. Men jag tyckte att de tramsa och vimsa för mycket och allt gick bara segt och långsamt. Så jag har noll koll på kurserna där. Men har de olika spår du kan följa så tycker jag att du ska se det som ett måste att lära dig utan och innan:
  • HTML, CSS
  • JavaScript
  • PHP

Sen bör du lära dig olika js-bibliotek. Minimum-krav som jag ser det så måste du lära dig React +jQuery + Nodejs

Eftersom du ska börja frilansa efter 2 månader så kanske du skulle satsa på att lära dig WordPress.

Tack för svaret. Jag kan lite HTML och CSS, och har gjort flera hemsidor i WP. Angående att frilansa efter två månader, då tänkte jag sänka timlönen till minimum alternativt göra vissa jobb gratis, för erfarenhet och kunskap.

Jag har även testat https://www.freecodecamp.com/ och har gjort ca 15 - 20 timmar där, men jag är lite rädd att det är för mycket, och kommer ta mig flera månader att bli klar, så därför började jag kika på Teamtreehouse.
Citera
2016-09-05, 18:33
  #4
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrix321
Tack för svaret. Jag kan lite HTML och CSS, och har gjort flera hemsidor i WP. Angående att frilansa efter två månader, då tänkte jag sänka timlönen till minimum alternativt göra vissa jobb gratis, för erfarenhet och kunskap.

Jag har även testat https://www.freecodecamp.com/ och har gjort ca 15 - 20 timmar där, men jag är lite rädd att det är för mycket, och kommer ta mig flera månader att bli klar, så därför började jag kika på Teamtreehouse.

Okej, som sagt så vet jag inte hur Teamtreehouse är nuförtiden? Det ser ut att ha förändrats något. Kan du inte göra så att om du börjar där så kommer du tillbaka i tråden här och skriver hur det var?
Citera
2016-09-05, 18:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Okej, som sagt så vet jag inte hur Teamtreehouse är nuförtiden? Det ser ut att ha förändrats något. Kan du inte göra så att om du börjar där så kommer du tillbaka i tråden här och skriver hur det var?

Det kan jag göra absolut. Dock är jag lite tveksam, för jag har jämfört, och på två månader kan jag gå igenom lika mycket på FCC som på TTH.

Hur det det här upplägget ut?

https://www.freecodecamp.com/map

Fördelen med FCC är att man får ganska mycket arbeten som man kan använda som referenser när man är klar.
Citera
2016-09-30, 04:26
  #6
Medlem
freddybois avatar
Nu har jag varit riktigt dålig med att hålla igång programmeringen på grund av andra studier (men har precis börjat datautbildning så nu är det snart dags) men om jag kunde gå tillbaka och ge mig själv ett tips så vore det att verkligen se till att jag förstår allt.

Problemet med de flesta Treehouse, FCC, Codecademy och så vidare är att jag tyckte tempot var alldeles för segt emellanåt och så stressade jag igenom grejerna. Istället borde jag köpt mig ett anteckningsblock och skissat upp delar som jag går igenom som är lite svårare och skriva på ett sätt så att jag förstår. En egen sammanfattning helt enkelt.

Programmering är väldigt svårt att bara stress igenom, även om det går (beroende på fallenhet) men jag tror att det är väldigt svårt på två månader på egen hand. Men jag håller tummarna för att du klarar det.

Har du pengarna så kanske craftsacademy i Göteborg vore något för dig.
Citera
2016-09-30, 15:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddyboi
Nu har jag varit riktigt dålig med att hålla igång programmeringen på grund av andra studier (men har precis börjat datautbildning så nu är det snart dags) men om jag kunde gå tillbaka och ge mig själv ett tips så vore det att verkligen se till att jag förstår allt.

Problemet med de flesta Treehouse, FCC, Codecademy och så vidare är att jag tyckte tempot var alldeles för segt emellanåt och så stressade jag igenom grejerna. Istället borde jag köpt mig ett anteckningsblock och skissat upp delar som jag går igenom som är lite svårare och skriva på ett sätt så att jag förstår. En egen sammanfattning helt enkelt.

Programmering är väldigt svårt att bara stress igenom, även om det går (beroende på fallenhet) men jag tror att det är väldigt svårt på två månader på egen hand. Men jag håller tummarna för att du klarar det.

Har du pengarna så kanske craftsacademy i Göteborg vore något för dig.

Tack för alla tips.

Jag har börjat med freecodecamp och tycker att det funkar riktigt bra, speciellt med tanke på att jag kommer ha massa sidor och projekt när jag är klar, som jag kan använda som referens.

Har även laddat ner boken "Learning_php_mysql_javascript_css_html5_Robin_Nix on_3e" och lite andra videokurser, och hoppas att bli klar med Front End Development Certification inom 2 månader!

Har gjort upp en plan på hur jag ska nå dit, och än så länge går det jättebra, och det är skitroligt tycker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback