Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-26, 07:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
N64 funkar allmänt kasst på emulator, även på PC...

Jag installerade senaste RetroPie, och sedan KODI via "install additional packages" - du kan välja i settings om den skall boota RetroPie eller Kodi - väljer du den senare, så kommer du till RetroPie om du väljer "avsluta" i Kodi-menyn :-)

Tack! Då ska jag installera RetroPie. Trodde man behövde två enheter för att kunna köra bägge.
Citera
2017-02-27, 14:35
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pritchard
Nyss kört igång med min Retropie, å jag undrar om det verkligen ska vara så kass grafik på spelen? De ser verkligen ut som skit. försöker se på Youtube på andra som spelar med retropie och där ser det bättre ut. Går det att ändra inställning? Går det att ladda ner "HD-roms"?
Det finns diverse tillägg att ladda ner som gör grafiken bättre. Filter och shaders. Du får googla runt lite. Det är inte romsen som är annorlunda utan helt enkelt hur dom renderas.
Citera
2017-02-27, 23:43
  #15
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tack! Då ska jag installera RetroPie. Trodde man behövde två enheter för att kunna köra bägge.

Nepp - Retropie är i princip Raspian Lite (utan grafisk miljö), där man får installera det man vill ha extra själv...
Citera
2017-10-30, 15:14
  #16
Medlem
Lillstarks avatar
Är det någon som har fått Night Slashers att fungera i RetroPie?

Vilken version av MAME använde du isåfall?

Jag har alla tre versionerna Japan/Korea/USA och de funkar på datorn men inte i RetroPie (jag skickas bara tillbaka till menyn). Jag har testat alla versioner som går att ladda ner via Retropie setup/manage packages.

Sen skulle jag vilja ha tips om nåt snyggt europeiskt theme till emulation station, antingen står det Sega Genesis istället för Mega Drive eller så är det en bild på ett Amerikanskt SNES.
Jag skulle vilja ha en högupplöst bakgrundsbild på respektive konsol, finns det något sådant?
Citera
2017-10-31, 14:41
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Min stora fråga är: hur i hela friden ändrar jag enklast refresh rate från 50 till 60?
Citera
2017-10-31, 14:51
  #18
Medlem
gå in i boot och kolla efter config.txt där finns det mesta för hz och upplösningar.
Citera
2017-11-08, 07:13
  #19
Medlem
downloaders avatar
Vill tipsa om rgb-pi.

Det är en lösning för att få scart utgång till raspberry pi. Till denna sladd kommer även ett för programmerat recallbox OS så det är det närmaste man kommer plug and play.

Rgb-pi.com
Citera
2017-11-08, 13:18
  #20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllahAkbarBoom
gå in i boot och kolla efter config.txt där finns det mesta för hz och upplösningar.
Cool, tackar.
Citera
2017-11-09, 00:35
  #21
Medlem
Ramas avatar
Kanske borde jag skapa en egen tråd, men vet någon en butik som säljer Raspberri PI med Retropie och emulatorer och roms? Det behöver inte vara i Sverige, bara de skickar inom Europa.
Citera
2017-11-09, 03:34
  #22
Medlem
Finns hur mycket som helst att välja på Ebay. Jag och en polare köpte nyligen varsin Raspberry pi3 med 128 g micro sd, 2 snes och 2 nes kontroller. Hämtade ut grejjerna 2 veckor senare och allt funkar kanon enligt mitt tycke iaf.
Citera
2017-11-09, 13:49
  #23
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rama
Kanske borde jag skapa en egen tråd, men vet någon en butik som säljer Raspberri PI med Retropie och emulatorer och roms? Det behöver inte vara i Sverige, bara de skickar inom Europa.

Jag har inte sett någon som säljer med roms eftersom de riskerar att åka dit på det, däremot finns det färdiga retropie-installationer med alla NES/Snes/Mega drive/Neo-Geo-spel inlagda på Pirate bay.

Jag köpte Premium-kittet på netonnet: https://www.netonnet.se/art/datorkom...t/241793.9008/

Sen köpte jag "Buffalo" snes-kontrollers på ebay, de ska tydligen vara de bästa.

Edit: Här har du ett passande chassie: http://retroflag.com/
__________________
Senast redigerad av Lillstark 2017-11-09 kl. 13:52.
Citera
2017-11-09, 16:53
  #24
Medlem
Svampspors avatar
Varför köpa allt färdigt? Det som är kul med Raspberry Pie och Retro Pie är ju att själv fixa lite med olika roms/ladda hem rompack. Finns massor med fina guider hur man konfigurerar så det blir som man själv vill ha det. Gällande handkontroller vill jag slå ett slag för att använda sig av något modernare än de för NES/Super Nintendo; som är väldigt obekväma att spela någon längre tid med. Välj hellre handkontroller för Xbox 360 eller Nintendo Wii U, så kan man exempelvis ställa in så det går att spela 8- och 16-bitars spel med analog styrspak istället för tumdödande styrkorset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback