Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Du pratar om banken och i första posten nämner du att du bara pratat med en bank. Är det samma bank som gått med på värderingen som bara vill låna ut 680 000?
Jag förstår att andra banker kan vara lite oresonliga men att första banken skulle vara det förstår jag inte.
Låter väldigt egendomligt. Hur du bra privatekonomi?
Ja, det är samma bank. de verkade inte riktigt förstå om jag behövde kontantinsats eller inte, även om värdet fortfarande är 950. som sagt, de motsätter sig inte värdet. vi är överens så långt.
Bankmannen jag pratar med verkar ha lite dålig koll på det där. ska nog försöka prata med några andra banker kanske.
Summa summarum är ju att jag vill köpa ett hus som gåva. belåna det till 85% och lägga den skillingen till min farmor. Hon har då i sin tur valt att ge mig 15% av värdet som en gåva till mig. Jag behöver då inte lägga någon handpenning då huset fortfarande är värderat till 950, även fast jag köper det för 800.
Jag undrade mest bara om jag verkligen då ska behöva handpenning då handpenningen är ju bara för att täcka så jag inte belånar huset till 100%. Jag betalar inte marknadsvärdet då en del av det efterskänks som gåva till mig