Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-04, 18:43
  #1
Medlem
Voltraxs avatar
Hello! Har haft samma mus i typ 10 år och kände att det var dags för en uppgradering. Köpte en Corsair sabre och till min förtvivlan funkar den inte så bra. Pekaren hoppar runt titt som tätt till något utav hörnen. Blir helt omöjligt att spela.

Har testat att byta USB, med och utan Corsairs mjukvara, bytt firmware och installerat om windows. Ingenting har hjälpt. Så jag tänkte att min mus helt enkelt var dålig men så testade jag den i en annan dator där allt fungerade som det ska.

vad kan vara fel? Tänkte först om någon hårdvara i datorn börjar bli dålig men då borde ju inte min förra mus fungera felfritt?
Citera
2016-09-04, 18:53
  #2
Medlem
christerys avatar
Har inte idats kolla vad det är för en råtta du skaffat - men är den optisk så kan underlaget vara en sak man glömmer bort.

Första person jag läst om som lyckats byta firmware på en mus, men allt går ju...
Citera
2016-09-04, 19:04
  #3
Medlem
Voltraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har inte idats kolla vad det är för en råtta du skaffat - men är den optisk så kan underlaget vara en sak man glömmer bort.

Första person jag läst om som lyckats byta firmware på en mus, men allt går ju...
Jag kontaktade Corsair supporten som trodde att felet berodde på musens firmware. Så jag de skickade en fil som jag installerade. Dock så hjälpte inte det.

Har en bra musmatta, och har testat musen på min macbook air från typ 2009.... O där funkar den (med samma musmatta) men inte på min stationära dator som jag köpte för 1 år sedan... great.
Citera
2016-09-04, 19:25
  #4
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltrax
Jag kontaktade Corsair supporten som trodde att felet berodde på musens firmware. Så jag de skickade en fil som jag installerade. Dock så hjälpte inte det.

Har en bra musmatta, och har testat musen på min macbook air från typ 2009.... O där funkar den (med samma musmatta) men inte på min stationära dator som jag köpte för 1 år sedan... great.

Då har du nog gjort allt jag skulle kunna rekommendera - men det finns klokare personer än mig här på flashback så du får hoppas nån förbarmar sig över ditt pekdonsproblem.
Citera
2016-09-04, 22:08
  #5
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltrax
Hello! Har haft samma mus i typ 10 år och kände att det var dags för en uppgradering. Köpte en Corsair sabre och till min förtvivlan funkar den inte så bra. Pekaren hoppar runt titt som tätt till något utav hörnen. Blir helt omöjligt att spela.

Har testat att byta USB, med och utan Corsairs mjukvara, bytt firmware och installerat om windows. Ingenting har hjälpt. Så jag tänkte att min mus helt enkelt var dålig men så testade jag den i en annan dator där allt fungerade som det ska.

vad kan vara fel? Tänkte först om någon hårdvara i datorn börjar bli dålig men då borde ju inte min förra mus fungera felfritt?

Har du testat med de senaste drivrutinerna från musens hemsida? Alternativt att byta DPI-inställningarna?
Citera
2016-09-05, 01:55
  #6
Medlem
GanjaFarfars avatar
Jag skulle lägga några ören på drivrutiner oavsett, prova nya drivrutiner till USB uttagen på ditt moderkort. Funkar inte dom nyaste så prova ladda ner några äldre. Gör samma procedur med musens drivrutiner om det inte hjälper.
Citera
2016-09-05, 15:52
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltrax
inte på min stationära dator som jag köpte för 1 år sedan
Jag känner inte till exakt den modellen av råtta, men kolla igenom inställningarna i kontrollpanelen ifall det finns nåt märkesspecifikt, eller nån handikappinställning som hoppat igång.

Medan du ändå är i kontrollpanelen, dra upp windows-inställningarna för pekarhastighet till maxläget och sänk i musens programvara så pekaren rör sig i rimlig fart över skärmen.

En del möss har lägen som hoppar förbi dpi-inställningarna om man råkar nudda nån knapp på sidan, se om det finns och försök isåfall stänga av det. Stäng av allt "auto", "dynamiskt", självtänkande otyg om sånt finns.

Har du andra usb-enheter, utöver tastaturen, koppla bort dem. T.ex externa hårddiskar, usb-stickor, mobilladdare osv.
Citera
2016-09-17, 11:00
  #8
Medlem
Smackbangs avatar
Vänd på musen och kontrollera sensorn, det är förmodligen lite damm som lagt sig för och orsakar störningar.

Blås rent vid sensorn så borde musen fungera bättre, ta inte i för hårt då kan du få spott på sensoroptiken och göra det värre...
Citera
2016-09-22, 22:35
  #9
Medlem
projektiles avatar
Jag hade exakt samma problem senast jag köpte ny mus. Ibland kunde den hoppa till en hörna eller lite åt något håll. Det visade sig sen att jag hade för låg lift-off distance för min musmatta i mjukvaran. Detta ska du förhoppningsvis kunna ställa i mjukvaran.

För övrigt är det inget ovanligt att uppgradera sin mus firmware, det behöver du ofta göra när du köpt ny om du vill ha det senaste och förhoppningsvis bästa till din mus.
__________________
Senast redigerad av projektile 2016-09-22 kl. 22:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback