Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-04, 15:57
  #1
Medlem
Säg att jag spelar in ett gitarrkomp och sparar ner som wav fil. Sedan lägger jag in den i mitt mixerprogram tillsammans med de andra sparade instrumenten, mixar ihop allt och sparar ner en andra gång. Har kvalitén försämrats på ngt sätt?
Citera
2016-09-04, 16:29
  #2
Medlem
nedboys avatar
Det beror helt och hållet på vad för program du använder? Sen blir ljudet naturligtvis förändrat om du lägger på olika filter eller andra ljud osv.

Dina inställningar vid sparandet inverkar givetvis också.

När du tar ett ljud och slår ihop det med andra ljud så måste de dela på bredden. Därmed så blir det sämre.
Citera
2016-09-04, 17:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det beror helt och hållet på vad för program du använder? Sen blir ljudet naturligtvis förändrat om du lägger på olika filter eller andra ljud osv.

Dina inställningar vid sparandet inverkar givetvis också.

När du tar ett ljud och slår ihop det med andra ljud så måste de dela på bredden. Därmed så blir det sämre.

Okej!

Jag brukar spela in och spara musikfilerna i riffworks lr cubase och sedan mixa ihop allt i cool edit. Om jag tolkar dig rätt så förändras inte ljudet sålänge man behåller samma format(wav) och inte lägger till andra ljud och effekter?
Citera
2016-09-04, 17:37
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Säg att jag spelar in ett gitarrkomp och sparar ner som wav fil. Sedan lägger jag in den i mitt mixerprogram tillsammans med de andra sparade instrumenten, mixar ihop allt och sparar ner en andra gång. Har kvalitén försämrats på ngt sätt?

Det beror på vad du menar, wave filen i sig har inte försämrats om den är okomprimerad, vilket är det som program skapar. En mp3 fil däremot är en anna sak.

Sedan hur du mixar skapar olika kvalitet för den som ska lyssna.
Citera
2016-09-04, 17:48
  #5
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Okej!

Jag brukar spela in och spara musikfilerna i riffworks lr cubase och sedan mixa ihop allt i cool edit. Om jag tolkar dig rätt så förändras inte ljudet sålänge man behåller samma format(wav) och inte lägger till andra ljud och effekter?

Om ditt program gör ett bra jobb så är det korrekt. Men du sitter ju dock i princip med samma fil så processen blir ju onödig.
Citera
2016-09-13, 20:40
  #6
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Okej!

Jag brukar spela in och spara musikfilerna i riffworks lr cubase och sedan mixa ihop allt i cool edit.
Får man fråga varför du inte mixar direkt i Cubase?
Citera
2016-10-27, 20:33
  #7
Medlem
Om du sparar en wav-fil om och om igen - nej (förutom eventualla små korruptioner om datorn hickar till - sällsynt).

Om du däremot mixtrar med volymen fram och tillbaka kommer du få stegvis sämre ljud, då du drar upp ljudgolvet och på så vis blandar in brus i ljudet. Tar en bra stund innan det märks dock, men tekniskt sett har ljudet blivit sämre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback