Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-04, 13:22
  #1
Medlem
Skorpion76s avatar
Hur skulle man kunna anpassa ett forum i programvarorna phpBB, myBB eller vB så att det blir lättare för synskadade att läsa i det? Jag som själv är synskadad ser visserligen att läsa den här texten, men om du till exempel är blind eller ännu mer gravt synskadad behöver du en talsyntes på datorn som läser upp allting. iFokus har arbetat fram ett system för att underlätta för synskadade. Det säger de i alla fall och de gör ständigt reklam för det på sina sajter. Riktigt hur de har gjort vet inte jag och visst är det bra att de har satsat på det, men jag är nyfiken på om det ens skulle vara möjligt på den här sortens forum. En grej vet jag som är viktig att tänka på och det är att man inte får ha några bilder i signaturen. det beror på att många av dem som är blinda och gravt synskadade har en talsyntes kopplad till datorn som läser upp allting som står på sidan. Det innebär att den även beskriver bilder.
__________________
Senast redigerad av Skorpion76 2016-09-04 kl. 13:24. Anledning: synskada anpassning
Citera
2016-09-04, 14:40
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Följ de rekommendationer i presentationslagret som Vägledningen 24-timmarswebben som Verva tog fram avseende tillgänglighetsanpassning.

Den är väldigt gammal, men andemeningen och själva riktlinjerna fungerar fortfarande.

Det är betydligt bättre att se till att sidor och kod fungerar med de läsare som besökare använder och kommer att använda samt följer riktlinjer och standarder än att använda helt egna lösningar som slutar fungera efter något år eller där företag går i konken eller dylikt.

De gamla riktlinjerna finns här: http://www.funka.com/contentassets/8...en-2006-05.pdf
Citera
2016-09-04, 14:45
  #3
Medlem
Skorpion76s avatar
Det sa inte mig särskilt mycket. Om jag startade ett forum skulle jag behöva en moderator som förstår sig på och kan det där.
Citera
2016-09-04, 18:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Hur skulle man kunna anpassa ett forum i programvarorna phpBB, myBB eller vB så att det blir lättare för synskadade att läsa i det?
Frågar du som användare av ett befintligt forum? Då kan du kanske säga vilket forumsystem som det handlar om? Eller frågar du om vilka möjligheter ett forumsystem har vad gäller anpassning av det visuella?
Citera
2016-09-04, 20:11
  #5
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
Frågar du som användare av ett befintligt forum? Då kan du kanske säga vilket forumsystem som det handlar om? Eller frågar du om vilka möjligheter ett forumsystem har vad gäller anpassning av det visuella?
Jag undrar vilka visuella anpassningsmöjligheter som finns när det gäller just phpBB, myBB eller vB. Det är de systemen som jag tycker bäst om och de systemen vars forum jag helst av allt vill vistas på. Därav också orsaken till att jag vistas här på Flashback trots att jag varken är kriminell, missbrukare eller nazist.
Citera
2016-09-04, 20:16
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Jag undrar vilka visuella anpassningsmöjligheter som finns när det gäller just phpBB, myBB eller vB.

Tänker du på tema, plugin? Själv så använder jag mig av MyBB och är mycket nöjd.
Citera
2016-09-04, 20:23
  #7
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tänker du på tema, plugin? Själv så använder jag mig av MyBB och är mycket nöjd.
myBB har jag inte kollat upp så noga, Jag ska erkänna att jag inte vet eller ser framför mig hur ett forum där ser ut. De system som jag är mest bekant med är faktiskt phpBB och vB. Det senaste är tack vare att just det här forumet är uppbyggt enligt det systemet. Det är även debatthuset och Aspergerforum. Tyvärr har jag ännu inte sett något svenskt supporter fprum i myBB och vB. Vad jag känner till finns det bara i phpBB och där finns också möjligheten att skapa gratisforum. När man googlar på gratis forum får man upp att man antingen kan starta ett forum som heter namn.gratisforum.se eller titel.forum24.se. Riktigt vilken skillnaden på de båda forumtjänsterna är vet jag inte. Jag vet bara att det är två alternativ.
__________________
Senast redigerad av Skorpion76 2016-09-04 kl. 20:29.
Citera
2016-09-04, 20:29
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
myBB har jag inte kollat upp så noga, Jag ska erkänna att jag inte vet eller ser framför mig hur ett forum där ser ut. De system som jag är mest bekant med är faktiskt phpBB och vB. Det senaste är tack vare att just det här forumet är uppbyggt enligt det systemet. Det är även debatthuset och Aspergerforum.

Det finns vissa funktioner som liknar VB och MyBB. Här finner du den officiella forumet för Mybb -> https://community.mybb.com/

Detta script är gratis. Det är inte VB.
Citera
2016-09-04, 20:32
  #9
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det finns vissa funktioner som liknar VB och MyBB. Här finner du den officiella forumet för Mybb -> https://community.mybb.com/

Detta script är gratis. Det är inte VB.
Det ser bra ut. Det ser ut som om det liknar det som jag känner igen och letar efter. Okej, det var bra att du sa att vB inte är gratis. Då vet jag det. Tack så mycket.
Citera
2016-09-05, 18:55
  #10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Det ser bra ut. Det ser ut som om det liknar det som jag känner igen och letar efter. Okej, det var bra att du sa att vB inte är gratis. Då vet jag det. Tack så mycket.

Du kan själv se priserna på vBulletin -> http://www.vbulletin.com/en/purchases

Det är inte gratis så att säga.
Citera
2016-09-05, 19:08
  #11
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du kan själv se priserna på vBulletin -> http://www.vbulletin.com/en/purchases

Det är inte gratis så att säga.
Nej, jag förstår det och det blir knepigt för mig som inte kan betala över internet.
Citera
2016-09-07, 00:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Nej, jag förstår det och det blir knepigt för mig som inte kan betala över internet.
Nä, webjobb får man nog anta görs upp över webben i fortsättningen också. Kan du be nån du känner om hjälp kanske? (Nu antar jag att problemet är att du inte har nåt konto eller liknande som gör att du kan betala över webben. D.v.s. kanske kan nån du känner ha lite mer än du själv på det området?) Det är ju inte helt ovanligt att man hjälps åt med sånt trots allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback