Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-04, 12:13
  #1
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Hej, jag har en fråga rörandes polisuttryckning som jag vill ha svar på då jag varit med om en situation jag anser är märklig. Frågan lyder följande:

En ung kille börjar bråka med en anhörig, han drar lite i en annan anhörig men slår inte eller använder något farligt våld utan mer skakar om och drar lite i vederbörande. Killen har ett helt rent brottsregister och har aldrig använt grovt våld någonsin tidigare, tar inte droger osv, osv.

2 polisbilar skickas till bostaden med 4 poliser för att ta ett snack med denna person.

Jag vet att killen i fråga inte gjorde mer än jag skrev då jag är anhörig men en annan anhörig ringde polisen och efter att ha anklagat denna anhörig för att ha ljugit och överdrivit situationen väldigt kraftigt förnekar denne såklart. Min fråga är alltså om detta är standardförfarande att skicka 4 poliser för att snacka med en vanlig lite stressad och arg kille?

Jag känner själv att det är direkt dumt att ställa frågan då det låter så löjligt, speciellt i dessa tider att slösa sådana resurser på en sådan person men vill ändå ha era åsikter om hur rimligt/orimligt detta är.

Tacksam för svar
Citera
2016-09-04, 12:20
  #2
Medlem
franges avatar
Antagligen så är polisen ganska van vid att numera innebär "familjedispyter" inte sällan 10+ fullvuxna personer utav olika klaner som inte har något som helst intresse av att polisen ska komma och störa - de vill hellre göra upp på egen hand med cykelkedjor och träpåkar ute på gården.

Så då får polisen förbereda sig på att risken är stor att de istället blir målet för våldsutövandet - från båda klanerna samarbetandes.
Citera
2016-09-04, 12:21
  #3
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Antagligen så är polisen ganska van vid att numera innebär "familjedispyter" inte sällan 10+ fullvuxna personer utav olika klaner som inte har något som helst intresse av att polisen ska komma och störa - de vill hellre göra upp på egen hand med cykelkedjor och träpåkar ute på gården.

Så då får polisen förbereda sig på att risken är stor att de istället blir målet för våldsutövandet - från båda klanerna samarbetandes.

Jo men detta är inte blattar utan i ett helsvenskt överklassområde...
Citera
2016-09-04, 12:26
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSpeciellMan
Jo men detta är inte blattar utan i ett helsvenskt överklassområde...

Nu kvoteras det friskt in blattar överallt, det börjar ju dyka upp ensamkommandeboenden även i Sthlms finaste områden såsom Danderyd, Djursholm och Bromma, så det går inte att vara säker någonstans längre...


Men å andra sidan - de kanske hade två patruller/bilar lediga eller i närheten i området, och oavsett ärende så skulle jag som polis hellre åka som fyra personer än två på ett ärende som det finns risk eskalerar i våldsamheter. Dessutom är ju fyra polismän för en normal människa klart mer respektingivande, och ger ett klart mer avväpnande och "lugnande" intryck än "bara två ensamma" poliser.
Citera
2016-09-04, 12:30
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Hur ska polisen veta alla förutsättningar du berättar? Är det bråk så behandlas det som bråk.
Citera
2016-09-04, 12:32
  #6
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Hur ska polisen veta alla förutsättningar du berättar? Är det bråk så behandlas det som bråk.

Hehe jo om man skickar två patruller på en ensam vanlig lite uppstressad kille så förstår jag ju att läget ser ut som det gör. Situationen visste de ju om den anhöriga talade sanning
Citera
2016-09-04, 12:35
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSpeciellMan
Hehe jo om man skickar två patruller på en ensam vanlig lite uppstressad kille så förstår jag ju att läget ser ut som det gör. Situationen visste de ju om den anhöriga talade sanning
Hur visste de det? Hur ofta tror du att de åker ut till skötsamma personer o får en kniv vevad emot sig?
Citera
2016-09-04, 12:40
  #8
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Hur visste de det? Hur ofta tror du att de åker ut till skötsamma personer o får en kniv vevad emot sig?

"Skötsam person som vevar kniv emot polisen".

Låter lite som ett oxymoron det uttrycket

Men du har sagt din mening och det respekterar jag!
Citera
2016-09-04, 14:23
  #9
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, det verkar i överkant..? Jag tycker också att polisen prioriterar konstigt. En knasig granne kan t.ex. få terrorisera en familj genom att upprepade gånger ringa till polisen med påhittade rapporter om vad som händer i den lägenheten, och då finns det hur många poliser som helst som kan rycka ut med tjutande sirener? Men om någon bevittnar en misshandel eller våldtäkt utomhus, så har polisen inte tid att komma?
Citera
2016-09-04, 15:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSpeciellMan
Hehe jo om man skickar två patruller på en ensam vanlig lite uppstressad kille så förstår jag ju att läget ser ut som det gör. Situationen visste de ju om den anhöriga talade sanning

Men du har ingen aning om hur samtalet till polisen gick och polisen har ingen aning om hur situationen ser ut.
Hur troligt är det att polisen tror att det bara rör sig om "en lite uppstressad kille". Någon kände uppenbarligen att situationen var sådan att polisen behövde tillkallas, det gör man vanligtvis inte för att någon har blivit "lite uppstressad".
Och kommer ett larm in om att en familjemedlem knuffat en annan och är lite stressad så är inte det något polisen ens åker på. Så larmet de fick sade självklart något annat än vad du beskriver har hänt.


Då måste polisen så klart vara beredd på att det kan vara allt från en lite upprörd kille till en person med värsta knarkpsykosen.

Sen brukar man bara skicka en patrull om man inte har något mer konkret men det beror självklart på hur bemanningssituationen ser ut för stunden. Troligen så var det väldigt lugnt vid det här tillfället och de beslutade sig för att ta det säkre före det osäkre och skicka två bilar eftersom de hade manskap till det vid tillfället.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2016-09-04 kl. 15:05.
Citera
2016-09-04, 16:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSpeciellMan
Jag vet att killen i fråga inte gjorde mer än jag skrev då jag är anhörig men en annan anhörig ringde polisen och efter att ha anklagat denna anhörig för att ha ljugit och överdrivit situationen väldigt kraftigt förnekar denne såklart. Min fråga är alltså om detta är standardförfarande att skicka 4 poliser för att snacka med en vanlig lite stressad och arg kille?

Du skriver att du VET att killen i fråga inte gjorde mer, men det vet ju inte polisen.
När din andra anhöriga ringer 112 vet du inte vad som sägs, men eftersom han ringde 112 upplevde han nog det som akut och var kanske stressad, och som du själv skrev, "överdrev situationen väldigt kraftigt" när han pratade med larmcentralen. Så kanske delvis på grund av det skickades det två polispatruller.
Sedan är det inte ovanligt att skicka två patruller till familjebråk eftersom det kan behövas. Om tex den ena parten blir gripen och skall köras in till polisstationen så behövs det en polispatrull för det och en annan för att förhöra den andra parten.
Jag kan tycka att det inte var överdrivet förutsatt att det fanns polispatruller lediga.
Citera
2016-09-04, 18:26
  #12
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det verkar i överkant..? Jag tycker också att polisen prioriterar konstigt. En knasig granne kan t.ex. få terrorisera en familj genom att upprepade gånger ringa till polisen med påhittade rapporter om vad som händer i den lägenheten, och då finns det hur många poliser som helst som kan rycka ut med tjutande sirener? Men om någon bevittnar en misshandel eller våldtäkt utomhus, så har polisen inte tid att komma?

Jo exakt, man kan ju diskutera prioriteringar här verkligen. Två patruller lär ju inte skickas för någon som bara knuffar lite, men är tveksam om att den familjemedlemmen som ringde talade sanning. Det är ju i alla fall oroväckande då denna person har mått lite dåligt och sedan nu kanske blir ännu sämre av att veta att folk har ljugit om hans personlighet, farlighetsgrad osv.

I alla fall skedde ingenting mer än ett samtal och poliserna var vänliga och känner nog att resurserna blivit fel använda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback